Domů > Magazín > Blog

Nechte se hýčkat

Aspoň jednou za rok. Všichni si potřebujeme odpočinout a my, co jíme jinak, si někdy marně lámeme hlavu, jak vyřešit dovolenou tak, abychom se dobře najedli a přitom si odpočinuli od celoročního vaření. A pokud máme malé děti, vyvstává ještě otázka, jak zabavit je, abychom měli chvíli klid pro sebe a partnera. S dovolenými a dětmi mám už osm let zkušeností.

První dovolená s miminkem

Úplně první dovolenou s první dcerou jsem vařila já a občas jsme to proložili stravou v restauraci. Pro ní jsem ale denně chystala extra jídlo, protože byla kojenec. Strava v restauracích mi vůbec nevyhovovala, bylo to v začátcích našeho jiného stravování a každé odbočení od mého jídelníčku mi zhoršilo sotva započaté léčení. Navíc  jsem byla kojící matka a chtěla jsem pro sebe i dítě to nejlepší. A tak jsem si tu dovolenou moc neužila, protože jsem chodila nakupovat čerstvou zeleninu a strávila nějaký čas v kuchyni, aby nám bylo dobře. Mám úžasného muže, který mi s péčí o miminko ve dne v noci pomáhal, stejně jako s vařením, nákupy a úklidem, takže to rozhodně nebylo jen na mě. Ale byla jsem tehdy unavená matka malého kojence a krom moře a tepla jsem neviděla moc rozdíl v tom, jestli jsme doma nebo na dovolené. Nemluvě o tom, že v pronajatých apartmánech byly vždy malé kuchyňky a zoufalé nádobí.

První dovolená s hlídáním a jídlem

Když jsme s Helčou vyrazily na Morávku (pobyt s kurzy zdravého životního stylu), bylo našim dětem něco přes dva roky. Po první společné dovolené nás dvou, kdy se vlastně o žádnou dovolenou nejednalo, protože naši nespavci se buď rvali o jednu hračku, kojili se nebo kakali, to byl totální balzám na maminkovskou duši. Ráno jsme děti odevzdaly hlídačkám a viděly je jen na jídlo a před spaním. Nemusely jsme vařit, mohly jsme si povídat, chodit na přednášky, bavit se s lidmi večer, když děti spaly. Do té doby nám, krom tatínků, děti nikdo nepohlídal a my z toho byly u vytržení. Tehdy jsme strašně moc váhaly, zda zaplatit tak vysokou cenu, byly jsme obě na mateřské. Ale na Morávku dodnes vzpomínáme a nesmírně jsem si tam tehdy odpočinuly od všech povinností.

Dvě malé děti a dovolená

Já s mužem jsme pak ještě několikrát vyrazili na dovolenou, kde jsem vařila já. Po změně jídelníčku jsem měla dost energie a přišlo mi fajn být nezávislá na dalších lidech a jakékoli organizaci. Dokud se nenarodila druhá dcera. Kdo má nebo měl dvě malé děti a pamatuje si to, pak jistě pochopí, že dovolená s miminkem a tříleťákem není v podstatě dovolená. My matky běháme od jednoho dítěte ke druhému. Jedno potřebuje nakojit, druhé utřít zadeček. Jedno potřebuje uspat, druhé se zrovna probudilo a má hlad. Pokud máte schopného tatínka, dopadne to tak, že si v podstatě děti rozdělíte a podle potřeby si je střídáte. Společného času málo, ale aspoň že jsme na chvíli vypadli z domova a ze stereotypu. Ovšem vaření, nákupům a mytí nádobí jsem se opět nevyhnula, stejně jako zoufalým podmínkám pro vaření v pronajatém apartmánu.

První dovolená se zdravým vařením

A tak jsme se další rok rozhodli zainvestovat do pořádné dovolené a vyrazili celá rodina na pobyt se zdravou stravou. Byla to ohromná úleva, v podstatě už zbyla jen péče o roční dcerku, ta starší už se zabavila s dětmi, které na akci byly také. Malým dětem se vařilo na míru, takže odpadlo dvojí vaření – pro nás a pro miminko. To všechno se nám líbilo a velmi rychle jsme přestali litovat investované částky.

Jeli jsme takhle na dovolenou dvakrát a holky vyrostly. Už nebylo nezbytné vařit miminkovskou stravu, moje zdraví se natolik zlepšilo, že nebyl problém prokládat moje vaření se stravou na cestách. Holky si víc a víc vystačí samy a my máme rádi svobodu a nezávislost na nějaké organizaci a dalších lidech. A tak jsme přestali jezdit na organizované pobyty a začali cestovat na vlastní pěst. Až do letošního jara.

Týden v ráji

To jsme se totiž vypravili na hory s Duhovým koníkem. Váhali jsme, zda to má cenu, zda bude sníh, zda to není drahé. Však to znáte. Ale dobře jsme udělali, že jsme jeli. Několik let jsme nebyli na dovolené, kde by se vařilo, natož kde by byl program pro děti. Ten týden byl jako týden v ráji.

Už jen to, že ráno vstanete a čeká vás uvařená snídaně, je luxus. Náš den tedy začal vstáváním až na snídani, pak jsme se přesunuli na sjezdovku, vrátili se na oběd a pak, a to je to nejlepší, jsme měli polední klid! To, na co jsem se marně těšila celou svoji kariéru, celé těhotenství a co se mi ani s jednou holčičkou nepodařilo, bylo jít si po obědě lehnout. A tady to najednou šlo. Děti měly po obědě program.

Se slečnou Bárou děti tvořily, hrály hry, četly knížky, běhaly venku, dělaly masky a tančily na Masopustu. Podle nálady a počasí. My s mužem jsme si lehli na pokoji a četli knížky, povídali si, odpočívali! Neuvěřitelná pohoda. To se nám ještě nepoštěstilo. Já dokonce dvakrát skutečně usnula. Program pro děti byl na hodinu, ale děti si vytvořily partičku a ani v následujících hodinách nás nepotřebovaly. Když jsme si tedy dost odpočinuli, šli jsme opět na lyže, na procházku nebo na výlet. Samozřejmě jsme dostali svačinu, respektive dezert, takže případná touha si zamlsat nebo si dát něco ke kávě, byla řádně uspokojena. Když jsme se zdrželi venku, nechal nám kuchař jídlo v troubě nebo lednici, podle toho, zda šlo o dezert či večeři.

Vraceli jsme se na večeři a po večeři měli opět volno, protože děti měly další program s Bárou. A jak skončily, spontánně pokračovaly v hraní s kamarády, které si na dovolené našly. Po dvou dnech jsme nevěděli, co s časem! Tolik volna jsme ještě nikdy neměli. Jsme v zápřahu od rána do večera a najedou jsme nemuseli nic – uklízet, vařit, umývat nádobí, prát. To nejdůležitější bylo zařízeno a zbytek se prostě dělat nedal. A tak jsme se učili odpočívat a užívat si klidu, mohli jsme si nerušeně povídat celého hodiny. Nejvíc práce nám dalo večer nahnat děti do postele, vůbec se jim nechtělo zpátky na pokoj. Ten týden nás v podstatě nepotřebovaly. Stačilo jim s námi pojíst, zalyžovat si a pak si šly po svém.

A protože na podobné akce jezdí podobně naladěné rodiny, potkali jsme tu i staré a našli príma nové. Maminka Jitka vzala naše děti na bazén, rodiče si navzájem pohlídali děti, když bylo potřeba opustit chatu. Byli jsme s mužem v sedmém nebi. Odpočinuli jsme si a nabrali energie na dalšího půl roku. Nedávno jsem zrovna psala organizátorce Ireně, že z těch hor žijeme ještě teď.

Otázky kolem dovolené

Píšu to všechno proto, že nám posíláte spoustu individuálních dotazů, kdykoli zveřejníme na stránkách nějaký pobyt, na který mají Klubáci slevu. Ptáte se, jak to tam chodí, zda se to vyplatí a jestli jsme tam někdy byli. Tak jsem to vzala od píky a rozhodla se podělit o své zkušenosti za těch posledních osm let, kdy máme děti a jíme jinak.

Co se vyplatí

Je jasné, že když se čtyř nebo vícečlenná rodina chce vydat na pobyt, kde má v ceně ubytování, program pro děti a celodenní zdravou čerstvě vařenou stravu, tak to bude něco stát. Pokud si seženete ubytování v soukromí formou bytu nebo apartmánu a jste ochotni si vařit, pak to bude určitě levnější. Co se ušetří na servisu, to budete muset dohnat vlastním vařením a věnování pozornosti dětem, které se ještě neumí zabavit samy. Pokud si najdete ubytování a budete se stravovat po restauracích, pak v porovnání s pobytem se stravou rozhodně neušetříte. Tedy záleží, kolikrát, kde a co budete jíst.

Moje zkušenost je, že my čtyři se nenajíme pod 50 euro, ať jedeme kamkoli po světě. Navíc potřebujeme alespoň dvě jídla denně. To máme 100 euro denně, tedy nějaké plus mínus 3.000 Kč denně. Pokud přidáte sem tam nějaké kafe a občerstvení na výletech, cena stoupá. V ČR je to o něco méně, ale po zavedení EET se ceny i obyčejného rizota zvedly na nehorázné částky a my se nenajíme pod 800 Kč. Samozřejmě záleží na věku dětí, s kojenci je to levnější. Protože jídlo v restauracích mi všude na světě přijde nakonec horší než to naše vlastní a kvůli nevalné kvalitě a chuti nakonec neadekvátně drahé, tak to nakonec skončí zase u toho, že nakoupím a uvařím po dvou jídlech venku raději sama.

Kdo kouká jen na cenu pobytu a neumí si spočítat, kolik utratí za stravu, ten se může snadno přepočítat. Jakmile totiž k ceně ubytování započítáte stravu, dojdete patrně k vyšší částce než k ceně za zdravou dovolenou, kde se vaří pro větší skupinu lidí. Levnější by mohla být all inclusive dovolená, kde máte v ceně pobytu klasickou hotelovou stravu formou bufetu. Tam ale nemůžeme mluvit o stravě, jak jsme zvyklí. Vždycky je něco za něco a každý tip dovolené má své pro a proti.

A co děti

Pro rodiče malých dětí je službou k nezaplacení, když je o děti alespoň na chvíli postaráno. Na dovolených se zdravou stravou je také větší šance, že potkáte podobně smýšlející rodiče a podobně vychovávané děti. Automaticky si spolu hrají a vy máte víc klidu pro sebe.

Navíc pro děti, které ve školce nebo škole jsou za podivíny, protože si nosí jiná jídla a nejí s ostatními, je ohromný zážitek, když vidí jídelnu plnou dětí a rodičů, kteří zcela samozřejmě jí zdravě. Pro začínající je to i dobrá odvykačka :-)

Inspirace pro další vaření

Z našich pobytových kurzů, které jsme pořádaly s Helčou, i z vlastní zkušenosti s výše uvedenými pobyty vím, že nechat si vařit od někoho jiného je velmi inspirující. Co kuchař, to jiné jídlo, takže z každé takové akce si odvážím hromadu nápadů na vaření, nové recepty a tipy na dezerty. A taky chuť vařit, protože si od kuchyně krásně odpočinu a z dovolené už jedu s tím, že se těším až si uvařím to či ono, co jsem tady ochutnala.

Neváhejte

Pokud tedy ještě nemáte vybranou dovolenou a váháte, zda se vydat na některý z pobytů se zdravou stravou, neváhejte. Nechte se hýčkat, odpočiňte si od každodenního vaření a péče o caparty. Až to vyzkoušíte, dáte mi pravdu, že je to servis k nezaplacení. Zvlášť pokud nemáte pro děti běžně hlídání a veškerá péče a domácí práce padají na vaši hlavu. Aspoň jednou za rok.

Pokud jste s námi v Klubu, nezapomeňte, že pro vás domlouváme na tyto pobyty slevu!

A jestli se necítíte dostatečně štíhlí do plavek, pusťte se s námi do programu Hubnutí do plavek. Za 14 dní budete připraveni a budete moci vyrazit v bikinách na pláž :-)

PS: Přemýšlíte jak zlepšit postavu a své zdraví?

Nepřemýšlejte 😊 Pojďte něco dělat! Ukážeme jak vylepšit jídelníček, co jíst a co ne, a jak si jídlem spravit zdraví! Naskočte do online kurzu Jíme Jinak - JE ZDARMA !

Se změnou jídelníčku jsem se zbavila mnoha zdravotních potíží, se kterými si medicína nevěděla rady 30 let. Jídlo, vaření, psaní a šíření zdravého životního stylu se stalo mojí vášní. Je mi čím dál lépe a konečně mám své zdraví ve svých rukách. Celý příběh

1 člověk už poděkoval za článek. Oceňte práci autora také.