Snídaně » Jíme Jinak

Snídaně

Co je nejlepší snídat?

Snídaně je velmi důležité první jídlo dne a proto je dobré naučit se snídat to, co nám opravdu dělá dobře.

Každý cyklický děj v přírodě začíná vodou a proto by i naše snídaně měla být spíše vlhká. Naši předkové toto pravidlo znali a  proto snídali převážně polévku nebo kaši. Od snídaně očekáváme, aby nastartovala naše trávení, dodala nám spousty energie do nového dne.

Proto zeleninová polévka je tím úplně nejvhodnějším prvním pokrmem dne. Téměř nezatěžuje zažívání, obsahuje mnoho  velmi dobře stravitelných minerálů, enzymů a vitamínů, které nás ráno přímo energicky nakopnou.

 

Polévka k snídani?

Na ráno se hodí spíše řidší zeleninové polévky, kde základem je kvalitní zeleninový vývar. Ve vývaru uvaříme spolu s trochou soli čerstvou zeleninu. Ideální na ranní polévku jsou tři druhy zeleniny . Jeden druh kulaté zeleniny (cibule, dýně,květák, brokolice, kedluben…), jeden druh kořenové zeleniny (mrkev, petržel, celer, pastinák, tuřín…) a jeden druh listové zeleniny (pórek, zelí,kapusta…)  Na závěr polévku dochutíme miso pastou, která svým bohatým obsahem enzymů úžasně nastartuje naše trávení.

Druhý a velmi rychlý způsob přípravy polévky je dát na dno hrnce lžičku oleje, na ní vrstvu cibule, na ní jeden druh nakrájené listové zeleniny, jeden druh kulaté a kořenové zeleniny, nahoru přidat sůl a pár lřic vody. Přiklopit pokličkou, zapnout na vyšší stupeň a počkat, až se zelenina začne dusit. V ten okamžik stáhnout na nižší stupeň. Nemíchat, neotvírat a nechat asi 10-15 minut rozdusit. Občas opatrně zkontrolovat, zda se zelenina ve spodní vrstvě nepřipaluje, nebo tam raději přidat lžící horké vody. Na závěr dolít horkým zeleninovým vývarem, nechat chvilku provařit, odstavit z plotny a dochutit miso pastou.

 

Nebo raději kaše?

Druhou možností snídaně je obilná kaše. V ideálním případě se uvaří pomalu obilovina s větším množství vody, až se rozvaří na kaši. Ale protože ráno nemíváme tolik času, můžete si rychle rozvařit obilovinu z předešlého dne, v nouzi (dovolená apod.) i instatní kaši. Další možnost, je uvařit hrnec obiloviny večer, na noc ho horký schovat do peřin a ráno ho jen vyndáte a je hotovo.

Ranní kaši podáváme s dušenou, nebo vařenou zeleninou, semínky, mandlemi… Výborná je i s troškou kyselého zelí. Kdo má ráno chuť na sladké, může si dát na kaši sladěnku = ječmenný slad, který trošku rozředíme teplou vodou, nebo čajem bancha, posypeme semínky, ořechy, nebo kokosem.

Nabídka obilovin je dnes tak veliká, že kaše nemusí být jen pokaždé stejná např. vločková. Výborné jsou na snídani i kaše z více druhů obilovin ( rýže s jáhly, oves se špaldou, pohanka s kroupami…)

Někomu ráno stačí polévka, jiný má ráno velký hlad. Pak si jako první může dát nejdříve polévku a potom kaši. Nebo si zeleninovou polévku můžete obohatit o pár lžic již uvařených obilovin a tím získáte výživnější polévku.

 

Kdy nejlépe snídat?

Ideální čas na snídani je 9 hod ráno. Pokud to vydržíme a máme možnost v tuto hodinu snídat je to ideální. Pokud snídáme dřív, není to zase tak velký problém, když snídáme polévku, nebo kaši, nebo oboje.

Většina asi namítne, že ráno spěchá a nemá čas vařit si polévku a ještě kaši. Věřte nám, nezabere to o moc více času, než si namazat chleba, když si obilovinu a zeleninový vývar nachystáte večer. Ráno už jen ohřejete vývar, hodíte do něj 3 druhy nakrájené zeleniny, osolíte a jdete si po svém, obilovinu stačí jen zalít horkou vodou.  Polévka se vaří sama a vy si můžete zatím čistit zuby a oblékat se,  je to jen otázka cviku prvních pár dní.

Když jsme na cestách, nebo si ráno nestihneme polévku, nebo kaši uvařit, dá se udělat instatní jak kaše, tak i instatní miso polévka bez konzervantů. Pořád je to lepší kompromis, než si dát k snídani pečivo, které je velká zátěž pro naše zažívání. Nejen že nás vysušuje a stahuje, ale také nám svým těžkým trávením odebírá hned ráno energii a bere nám fyzickou i psychickou pohodu.

 

Snídaně s sebou

Pokud odcházíte ráno z domova příliš brzy, nebo ještě nemáte hlad, je dobré si polévku, nebo kaši, nebo oboje, vzít sebou. Stačí malá termoska, kam si čerstvě uvařenou horkou polévku nalijeme. Důležité je, aby polévky bylo až po okraj nádoby, aby k ní nemohl vzduch. V kvalitní termosce vám vydrží horká i několik hodin.

 

Polévku nikdy neohříváme

Vzhledem k tomu, že polévka se vždy vaří z čerstvé zeleniny, vaříme jí ráno jen takové množství, aby se snědla, nebo si jí můžeme vzít horkou v termosce sebou k obědu. Zeleninovou polévku nikdy neohříváme, už půl hodiny po uvaření začínají oxidační procesy a polévka se stává kyselinotvornou. Toto neplatí pro horkou polévku v termosce, tam nemůže vzduch a když zůstane teplá, její trvanlivost se prodlouží na pár hodin.

 

Recepty na snídani

Jíme Jinak