Léto ještě ani pořádně nezačalo a už u nás uhodily tropická vedra. Jelikož budou trvat i o víkendu, přijde vám určitě vhod inspirace, jak se stravovat v horkých dnech. A pro ty, co vycestují za teplem do zahraničí, kde teploty kolem 30°C jsou běžné, se naše doporučení určitě budou hodit.

 

1402891_36680742

Letní počasí, které u nás běžně máme a horké tropické dny jsou velký rozdíl. Když vedro trvá už několik dní, pořádně se neochladí ani večer, nemáme vůbec žádnou chuť na teplé vařené jídlo. Jediné co chceme, je se nějak ochladit a zahnat hlad. To samé se týká i cest do zahraničí, kde jsou vedra na denním pořádku. Jak to nejlépe udělat?

Pomůže pití studených nápojů?

Bohužel pitím studených nápojů se vnitřně neochladíme. Naopak, tělo opět musí uvolnit další energii na ohřátí studeného nápoje a tím uvolněním vzniká opět další teplo, které ohřeje organismus a my jsme v začarovaném kruhu. Všimněte si, že v zemích, kde mají trvale velké horko, pijí často teplý slabý čaj.

Proto je mnohem lepší volit potraviny, které nás ochladí vnitřně. V tropických dnech si pochutnejte na čerstvých zeleninových salátech nebo salátech kombinovaných (část vařená, část syrová). Pokrmy si vařte z těstovin, kukuřice či polenty, výborný je také bulgur a kuskus. Jako bílkovinu použijte tofu, které má ochlazující účinky.

Způsoby vaření volíme takové, které příliš nezatíží naše trávení – vaření ve vodě, v páře, blanšírování, nishime, rychlé restování… Tak dodáme tělu potřebnou energii, aniž bychom přetížili trávení.

Pokud vaříme polévky, děláme je bez tuku a jen velmi lehké, řídké, ideálně ze sladké zeleniny. Misa dáváme jen trošku, naopak přidáme hodně zelených natí, petrželky, pažitky, bazalky…

Ovoce, které právě dozrává je na ochlazení těla jako svačinka ideální. Určitě vám nedoporučujeme jíst ho na kila, ale miska jahod, třešní, malin, nebo borůvek vás příjemně osvěží a zavodní. Meloun je také výborná letní potravina. Ovoce doporučujeme jíst mezi jídly, nejlépe na lačno, aby nám ve střevech nekvasilo.

Nezapomínejte na mořské řasy.

V tropických vedrech ztrácí organismus pocením také větší množství minerálů, proto nezapomínáme ani na mořské řasy. Ideální je vývar z Kombu, nebo řasa Wakame v jakékoliv podobě. Wakame upravuje krevní tlak, proto se hodí právě v tropických dnech. Stačí ji jen namočit a pak přidat na závěr nastříhanou do salátu, nebo na obilovinu.

1409899_23628973

Skvělá svačinka, nebo i lehká večeře  je sushi rolka, kam můžeme kromě rýže přidat i čerstvou okurku, mrkev, kedluben, nebo kvašenou zeleninu, řasa Nori nám opět dodá potřebné minerály, které ztrácíme pocením.

Jaký dodržovat pitný režim?

V době tropického horka si musíme hlídat i to, kolik toho toho vypijeme. Je dobré si přidat si do vlažné vody pár kapek jablečného octa nebo citrónu. Pokud pijeme čaj Bancha, uděláme si ho slabší a pijeme ho vychladlý. Hodí se i nepražená forma. K pití se výjimečně hodí i slabý zelený čaj, který má také ochlazující účinky.

Jak by tedy měl vypadat ukázkový jídelníček v tropických dnech?

Na lačno – sklenice vlažné vody s citronovou šťávou nebo s jablečným octem

Snídaně

lehká miso polévka z kedlubny a květáku s petrželkou

kaše z kukuřičné krupice, (nebo polenty), nebo rýžovo – kukuřičná kaše ,s rozdušeným letním zelím, lžící kvašené zeleniny a pár kolečky okurky

Oběd

zeleninový vývar s brokolicí, jarní cibulkou a ředkvičkou

kuskusový, bulgurový nebo těstovinový salát (na trošce oleje orestujeme cibuli, cuketu a strouhanou mrkev, smícháme s uvařeným kuskusem, nebo bulgurem, ochutíme umeoctem, troškou hořčice a sójovou omáčkou.) Posypeme strouhaným uzeným tofu. Servírujeme na listech ledového nebo jiného salátu nebo si uděláme osvěžující salát ze syrové zeleniny

Svačina

miska čerstvého ovoce nebo kus melounu

salát z jablka a mrkve s citronovou šťávou

Večeře

sushi rolka (řasa Nori, plátek tofu, plátek okurky, kedlubny, kvašená zelenina) kdo má rád pikantnější, přidá si trošku hořčice nebo Wasabi

kombinovaný salát ze syrové a čerstvé zeleniny (lehce povařené, nebo blanšírované letní zelí a mrkev, smíchané se syrovou ředkvičkou, nastrouhanou okurkou a čínským zelím)

ZDARMA: Seriál "Hubneme do plavek"

Měníme jídelníček a hubneme do plavek

➠ Jak na léto zhubnout bez dřiny
➠ Jak upravit jídelníček
➠ Nejčastější letní chyby
➠VIDEO:Jak zhubnout do plavek
(vidělo už 3 000 lidí)

 

Zjistit více

20 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. chtela bych se optat, v clanku se uvadi jako priklad svaciny salat mrkev s jablkem. V tomto pripade nevadi, ze se kombinuje zelenina s ovocem? A jeste dotaz na ovoce, doporucujete uzivat nejlepe na lacno. Pokud bych si ho ale dala hned rano tak mi to pak pripada divna kombinace, aby napr. po pul hodine nasledovala miso polevka nebo napr. kase. Nebo se na lacno spis mysli konzumovat s urcitym odstupem od jidla? Ja osobne mam po ranu bohuzel stale spis chut na sladke takze si sice delam obilne kase z rostl. mleka a bud prisypu vlocky nebo kasi Nominal a pridam ruzna seminka. Sice to asi tak neni idealni, ale zatim jsem nemela tu vuli prejit na slane snidane.:/ Pak asi hodinu po kasi si teprve davam ovoce.

    • Na lačno jsem myslela s časovým odstupem, ne hned po jídle. Ovoce si nechte jako svačinu mezi jídly. Ovoce a zelenina není ideální kombinace, ale občas, v nějakém salátu k jídlu to není problém. Jde o to si pochutnat a mrkev s jablkem je prostě klasika :-), která by mě chyběla.

  2. tak já jsem dnes ráno běžela pro meloun. Měla jsem na něj hroznou chuť a k dnešním tropickým teplotám bude příjemné ochlazení a pročištění. Otevřu raní počtení na JJ a meloun povolen, to jste mi udělali radost. Případné zbytky cukru vyběhám večer na orbitreku :-).

  3. Moc pěkný a aktuální článek, děkuji! Chtěla jsem se zeptat, jak je to s řasami u těhotných žen? Je tam nějaké omezení? Zatím si občas posypu jídlo řasou dulce a tak 1x týdně používám do luštěnin nebo obilovin kousíček hijiki nebo kombu. Do vývaru dávám kousíček kombu na asi 4 litry. Je to tak v pořádku nebo raději omezit?

    • Naopak, přidat, v těhotenství máte větší potřebu a řas se nemusíte bát, nelze se jimi předávkovat.

  4. Nějak mi teď nechutnaly obiloviny i když je vařím jako vždycky, A zjistila jsem, že stačí víc přisolit a už mi zase šmakujou. Takže v tropech více solit? Jako náhrada za ztrátu při pocení?

  5. Ahoj holky, prvně bych chtěla říct, že máte skvělé stránky a moc vám fandím! Na stránky chodím cca měsíc a rozšířilo mi to obzory a snažím se jíst podle nich. Co mám ale za otázku, asi za 4měsíce bych měla odjíždět pracovně do Saudské Arábie, tam teplota i v zimních měsících neklesne pod 25st. Je vhodné jíst tak jak tady píšete v horkých dnech, nebo na co jsme zvykly z mírného pásu – střídaní ročních období. V Saudi je bud horko 25st nebo v létě extrémní horko 45-50st. Ptám se protože mě nejspíš čeká celý rok v této oblasti, tak ať trochu vím jak se mám stravovat. Díky

    • nejsem žádný MB guru, ale osobně bych to asi řešila tak, že bych se snažila přizpůsobit podmínkám a okolí a pro inspiraci bych nešla daleko od jejich tradiční kuchyně. Navíc jídla jako tabouleh, hummus, cous cous, košeri, mořské dary a všelijaké saláty budou i MB friendly 🙂

      • ještě mě k tomu napadá, že v těchto zemích se běžně funguje tak, že člověk prakticky 24/7 funguje v klimatizovaném prostředí.. tak tam bych to asi naopak s ochlazujícími potravinami tolik nehrotila.. možná člověk bude potřebovat spíš zahřát.. ale to uvidíte na místě.. 🙂 určitě to bude dobrá životní zkušenost!

        • No ano to je pravda,ze tam clovek funguje prakticky 24hod denne s klimatizaci. Tak nejak jak pisete jsem si to myslela, nechat se inspirovat jejich kuchyni a ono to nejak pujde 🙂 Vsak cizrna se tam sezene na kazdem rohu, stejne tak falafel, hummus atd. Jen si musim vzit nejake obycejne ceske koreni, maji tam jen silene michanice 🙂

  6. Ahojky, chtěla bych se zeptat na čaj bancha. Koupila jsem si hira bancha a vůbec nic o něm nevím, jestli se může pít denně a kolik ho můžu za den vypít.Jestli je to správně , když ho nechám louhovat jednu minutu a zaliju vařící vodou jak je na obalu napsané? Může se pít i při průjmech?

    • Bancha je čaj, který je velmi prospěšný i pro malé děti. Obsahuje hodně vápníku a je jediný z čajů zásadotvorný! Můžete ho pít denně v množství kolik potřebujete. Já už ho piji několik let. Výhodou je, že se dá několikrát zalít.Způsobů přípravy je mnoho, někdo ho pár minut i povaří, já to dělám jednodušeji. Ráno nasypu do sítka konvice lžíci čaje, zaliji vodou, nechám asi 5 minut louhovat, sítko vyndám a čaj pijeme všichni. Když ho chci mít teplý, přímo do hrnku si přidám půlku tohoto čaje a půlku horké vody. Během dne stejný čaj v sítku ještě několikrát zaliji a slabší a slabší výluhy popíjíme celý den. Dá se použít i na vaření, ředím s ním slady, nebo ho klidně přidám i do polévky.

  7. Ahojky všem, právě se vydatně odsoluji v Podhájské a super, jen ještě tady nikoho nenapadlo vařit Jinak, tak jsem si uhájila ranní miso polévku= jela se mnou na dovolenou soyobella a náš čaj. langoše a vyprážané rezeně už nemusím a věřte je mi krásně. Dokonce mě tu balí jeden doktor, v mém věku ? při mé váze? Že by změny jídla byli i změny vnitříhon člověka? Děkuji Evo a Heleno život je zase o něco zábavnější. 🙂

    • Děkujeme za úžasné zprávy. Když jí člověk jinak, začne i trochu jinak myslet a i tím pádem i zářit jinou energií. 🙂 A Soyabella na cestách je skvělý pomocník. Dá se v ní uvařit i jen voda, polévka, kaše, puding…

  8. Zajímalo by mě, z jakého důvodu doporučujete melouny ( a batáty),když ostatní tropické ovoce (a zeleninu, kam snad meloun spadá?) moc nedoporučujete. Ptám se hlavně proto, abych si to ujasnila já sama. Děkuji

    • Melouny u nás rostou, myslíme ty klasické, červené a navíc je to hodně výjimečná zelenina, která má i čistící účinky. Batáty přímo nedoporučujeme, jen jsou mnohem méně škodlivé, než třeba brambory, takže raději si dát občas batát, pro změnu, než bramboru.

  9. Holky, čtete mně a určitě i spoustě čtenářů myšlenky. 🙂 Díky za tipy, zrovna ráno jsem přemýšlela nad tím, co v tomhle vedru ráno k snídani. Už dva dny si dělám ráno polentu se zeleninou a semínkem na trošce oleje, ale upřímně, dneska bylo ráno v kuchyni takové vedro, že jsem představu byť i krátkého vaření u plotny vyměnila za dřívější odchod do práce a pekárnu.. 🙂

  10. Zobrazit všech 20 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Stisknutím tlačítka souhlasíte, že zpracujeme Vaše osobní údaje (e-mail a jméno), abychom mohli komentář evidovat a zobrazit. E-mail nezveřejníme. Zásady ochrany osobních údajů.

SDÍLEJTE PŘÍSPĚVKY - získejte členství v Klubu JJ nebo jeho prodloužení. Jak to funguje?
Předchozí článekFrankensteinův nákup
Další článekPosledních 14 volňásků do Fitshakeru
Profilová fotografie na Facebooku
Autorem článku je Helena
Po letech hledání a zkoušení na vlastním těle, jsem konečně přišla na to, jak chutně a zdravě jíst, aniž bych se musela hlídat v porcích a měla zdravotní problémy. Letité trápení s nadváhou jsou pryč. Moc ráda bych předala svoje zkušenosti dál a ušetřila vás tápání, co je pro zdraví správné a co ne.  Celý příběh.