Bílkoviny jsou potřeba nejen pro období růstu u dětí, ale také jsou nezbytné pro obnovu tkání, když už nerosteme. Neumíme si je ukládat do zásoby, je potřeba se naučit skládat kompletní talíř, abychom dostali kompletní bílkovinu.

Jak vařit luštěniny, aby nenadýmaly

  • luštěniny propereme a namočíme alespoň na 6 hodin (osvědčilo se nám namáčet večer a vařit z nich oběd)
  • před vařením přecedit a dát do nové studené vody
  • luštěniny vaříme v jednom hrnci s kouskem mořské řasy nebo protinadýmavými bylinkami (majoránka, saturejka, bazalka), doplní se tím minerály a zlepšuje se stravitelnost
  • luštěniny vaříme vždy bez soli, nezměkly by nám a neprovařily by se (buď dosolíme až na samý závěr a chvilku převaříme, nebo postříkáme po dovaření sojovou omáčkou, případně smícháme s cibulkou orestovanou na oleji spolu se solí)
  • luštěniny můžeme vařit v běžném hrnci, ale pokud máme tlakový hrnec, zkrátíme dobu varu a zvýšíme stravitelnost
  • doba varu je cca 30 minut u čočky a cca 45 minut u ostatních luštěnin
  • kdo má problém s nadýmáním, ten je po přivedení k varu zchladí studenou vodou a vodu vymění za novou studenou, případně můžete luštěniny po přivedení do varu několikrát zkropit přímo v hrnci studenou vodou a znovu přivést k varu (my to neděláme a s nadýmáním problém nemáme)
  • adekvátní porce luštěnin pro dospělého odpovídá velikosti jeho dlaně (zhruba 3 lžíce), pro děti úměrně méně
  • tradiční sójové produkty (tofu, tempeh) používáme jako polotovar z ledničky vždy připravený k použití, stačí tedy orestovat, upéct, povařit apod., uzenou formu dokonce můžeme konzumovat bez tepelné úpravy, ale zařazujeme ji jen občas pro zpestření jídelníčku
  • kompletní bílkovinu a pro naše zažívání naprosto dokonalý pokrm připravíme z obiloviny, porce luštěniny, porce tepelně upravené zeleniny, trocha zeleniny syrové a kvašené, můžeme přidat i olejnatá semena (dýně, sezam, lněné semínko, slunečnice)

Tip pro začátečníky a ty, kdo mají potíže s dnou a nadýmáním

Začněte s fazolemi adzuki. Nejen, že jsou vyloženě léčivé, ale neobsahují puriny (nadýmavé látky). Stejnou službu vám prokáží odslupkované luštěniny jako je loupaná červená čočka nebo hrách. Většina purinových látek se totiž skrývá ve slupce. Pokud jste bez potíží strávili fazole adzuki a červenou čočku, vyzkoušejte cizrnu, je také poměrně chudá na tyto látky. Stejnou službu vám prokáží tradiční sójové výrobky (tofu, tempeh, natto, miso). A pokud dodržíte při vaření výše uvedené zásady, budete s výsledkem jistě spokojeni.

Nebojte se luštěnin

Často se setkáváme s tím, že se lidé bojí luštěniny zařadit do jídelníčku. Mají strach, že je špatně uvaří, že se jim nafoukne břicho a kdesi cosi. Je to úsměvné, protože luštěniny jsou pro nás mnohem přirozenější potrava než běžně konzumovaná forma bílkovin ve formě masa, mléka a vajec.

Čtěte dále