Výživová doporučení pro obyvatele České republiky. Znáte je?

0

Věděli jste, že až 80 % případům nemocí srdce, cévních mozkových příhod, cukrovky 2. typu a 40 % případům rakoviny by bylo možné předejít, pokud bychom zlepšili naši stravu? Společnost pro výživu sestavila na základě dokumentu komise Evropských společenství doporučení pro obyvatele ČR, která by měla vést ke snížení výskytu aterosklerózy, hypertenze, rakoviny, cukrovky, dny, obezity a dalších chorob, které v ČR převažují. Která to jsou?

80 % případů nemocí by bylo možné předejít správnou stravou

Formování výživových doporučení v ČR
První výživová doporučení „Směry výživy obyvatelstva ČSR“ vydalo předsednictvo Společnosti pro racionální výživu v r. 1986 (v 1989 inovováno).
– V r. 1994 Rada výživy Ministerstva zdravotnictví ČR vypracovala doporučení o výživě zdravého obyvatelstva „Jezte zdravě, žijte zdravě“.
– V r. 2004 vydala Společnost pro výživu „Výživová doporučení pro obyvatelstvo ČR“ (v 2015 vydáno jako leták).
– Aktuální dokument Výživová doporučení pro obyvatelstvo České republiky vydala Společnost pro výživu.

V roce 2007 byl přijat pracovní dokument komise Evropských společenství s názvem: Strategie pro Evropu týkající se zdravotních problémů souvisejících s výživou, nadváhou a obezitou (bílá kniha).

Uvedený dokument uvádí, že lze předpokládat, že 80 % případům nemocí srdce, cévních mozkových příhod, diabetu mellitu 2. typu a 40 % případům rakoviny by bylo možno předejít, pokud by se vyloučily rizikové faktory běžného životního stylu (tj. výživa).

Podle WHO většina hlavních faktorů, které se uplatňují nepříznivě na zdraví člověka, souvisí s výživou. V pořadí závažnosti jsou to:

  • nadbytečný příjem soli,
  • vysoký příjem alkoholu,
  • nevhodné složení tuku,
  • vysoký příjem energie,
  • nedostatečný příjem ovoce a zeleniny.

Nesprávná výživa se tak významně podílí na řadě onemocnění, které ovlivňují aktivitu člověka a zvyšují riziko jeho předčasného úmrtí.

Doporučení pro změny ve stravě

V jídelníčku by mělo být dosaženo následující změn, které jsou v souladu s výživovými cíli pro Evropu (WHO) a s doporučením evropských odborných společností:

  • upravení příjmu celkové energie (rovnováha mezi příjmem a výdajem)
  • snížení příjmu tuku
  • snížení příjmu nasycených a trans-nenasycených mastných kyselin
  • snížení příjmu cholesterolu
  • snížení spotřeby přidaných jednoduchých cukrů
  • snížení spotřeby kuchyňské soli
  • zvýšení příjmu kyseliny askorbové (vitaminu C)
  • zvýšení příjmu vlákniny
  • zvýšení příjmu vitamínů a minerálních látek (zejména železo, zinek, selen, vápník, jód, karoteny, vitamin E, vitamín D, vitamín C, některé ze skupiny vitamínu B, ochranné látky obsažené v zelenině aj.).

Jak změn dosáhnout

  • snížit příjem živočišných tuků a zvýšit podíl rostlinných olejů
  • snížit příjem cukru (i fruktosy a sorbitolu)
  • zvýšit spotřebu zeleniny a ovoce (min 600 g zeleniny a ovoce za den) včetně ořechů
  • zvýšení spotřeby luštěnin jako bohatého zdroje kvalitních rostlinných bílkovin s nízkým obsahem tuku, nízkým glykemickým indexem a vysokým obsahem ochranných látek
  • nahrazení výrobků z bílé mouky výrobky z mouky tmavé nebo celozrnné z důvodů snížení příjmu energie a zvýšení příjmu ochranných látek
  • preferovat příjem potravin s nižším glykemickým indexem (méně než 70) – luštěniny, celozrnné výrobky, neloupaná rýže, těstoviny aj.
  • výrazné zvýšení spotřeby ryb a rybích výrobků
  • snížení spotřeby živočišných potravin s vysokým podílem tuku (např. vepřový bok, plnotučné mléko a mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku, uzeniny, lahůdkářské výrobky, některé cukrářské výrobky, trvanlivé a jemné pečivo apod.)
  • zajištění správného pitného režimu – nápoje by neměly být slazeny cukrem
  • alkoholické nápoje je nutno konzumovat umírněně

Je nutno dodržovat správný stravovací režim: jíst pravidelně – tři hlavní denní jídla s maximálním energetickým obsahem pro snídani 20 %, oběd 35 % a večeři 25 – 30 % a dopolední a odpolední svačinu s maximálně 5 – 10 energetickými % a pauzou přibližně 3 hodiny mezi jednotlivými denními jídly.

Při tvorbě jídelníčku je třeba věnovat pozornost jak výběru potravin (je nutné sledovat údaje o složení na etiketách potravinářských výrobků), tak jejich úpravě. Strava by měla být dostatečně pestrá a přiměřená věku, pohlaví, pohybové aktivitě a zdravotnímu stavu.

Co si z toho vzít

  • V České republice je vysoký výskyt aterosklerózy s různými orgánovými komplikacemi, hypertenze, nádorů (především plic a tlustého střeva), obezity, diabetu 2. typu, dny, osteoporózy a dalších chorob, které zvyšují nemocnost a zejména pak úmrtnost naší populace proti jiným zemím. V řadě příčin, které vedou k tomuto stavu, má největší význam nesprávná výživa.
  • Doporučení pro obyvatele ČR vydané Společností pro výživu se shodují s tím, co doporučujeme v Jíme Jinak – zařaďte více celistvých potravin (celozrnných obilovin, luštěnin, zeleniny, ořechů a semínek, ovoce) a naopak co nejvíce snižte průmyslově zpracované potraviny, cukr, bílou mouku, živočišné produkty a sůl.
  • Inspirujte se našimi recepty a začněte vařit zdravěji. Pokud nevíte, jak na to, začněte online kurzem Jak začít jíst zdravě (zdarma) zde.

zdroj: www.mmr.cz

Neuvěřitelných 13 cm v pase dole!

Iveta: Od začátku ledna mám 5 kg dole, díky...

Splaskla jsem v obličeji a mám lepší náladu

Stipl2: Po týdnu mám 2,5 kg dole a vidím,...

Z receptů JJ jsem úplně unešená

helusa27: Bože, to je dobré! Zatím jsem trochu podezíravá...

Nákupní seznamy u receptů jsou velká pomoc

Jorebka: Mám dolů 2.5 kg. Super pocit. Děkuji za...

Díky JJ mě to vždy nakopne zkusit něco nového

Lentvaruzk: Moc se mi vaše videa libí. Děkuji za...

Moje hmotnost je konečně stabilní

Iva V.: Ahoj Evi, já jsem úplně nadšená ze...

Jsem moc ráda, že jsem do sebe za kurz investovala

Giana: Váš kurz se mi moc líbí. Jídla jsou...

Za 6 dní v kurzu Hubnutí do plavek má dole 1,5 kg a 4 cm v pase!

Dagmar: Jsem 6.den v kurzu Hubneme do plavek a...

Vaření dle JJ je zábava a rychlovka a navíc s dobrým pocitem

Spenito: Klasické konvenční vaření mně v poslední době přestávalo...

Je to fakt supééér! Tři týdny, tři kila. (Hana, 50 let)

Milá Evi, jsem ve Vašem klubu JJ a v kurzu...

I má 84letá maminka si na JJ jídle pochutnává

Hana O.: Konečně jsem dostala odvahu se ozvat, jsem...

Úspěch: manžel vylízal i talíř

Slunivok: Skvělý recept ! Uvařila jsem si čočku na...

Ukázali jste mi cestu, jak lépe zvládnout nový životní styl

Alča K.: Získala jsem lásku a nadšení pro vaření,...

Nikdy jsem tak ráda nevařila… až teď!

Jana: Nikdy jsem tak ráda nevařila jako nyní s...

Pochutnali jsme si a v bříšku máme jak v pokojíčku

Martya: No to jsme si pochutnali. Jak říkala moje...

Sladkosti už mi nechutnají

Jendula.cerna: Chci moc poděkovat za skvěle připravený kurz a...

Seriál: Jak na jaro

materiály
  • Stáhněte si jej a upravte jídelníček.
  • Vyhněte se nemocem a jarní únavě.
  • Jídelníček ke stažení!

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekBezpracný multisemínkový nekynutý chleba (bez mouky)
Další článekRatatouille špagety z jednoho hrnce