Domů > Magazín > Jídlo pod lupou

Co je to Paleo aneb strava z doby kamenné

I když už nejsme v pravěku, tato strava se k němu vrací. A jak se stravoval pravěký člověk? Lovem a sběrem. Dneska se podíváme, co je za Paleo stravou, proč ji dnešní lidé dodržují a jaké má benefity a rizika.

Co je to paleo strava?

Paleotická strava je také označována jako strava doby kamenné nebo zkráceně jen paleo. Spadá pod rodinu „low carb“ (nízkosacharidová dieta), ale mezi paleo a low carb jsou rozdíly. K paleo stravě se často řadí také primal (i když i mezi nimi jsou ve stravě rozdíly). Primal Blueprint není jen dieta, ale označuje souhrn pravidel životního stylu zajišťující funkci lidských hormonů a umožňujících přeprogramovat lidské geny.

Princip paleo

Název paleo získal tento životní styl právě proto, že její vyznavači konzumují stravu podobnou pravěkému člověku z období paleolitu (tj. starší doba kamenná). Paeolit je nejdelší období lidských dějin, které trvalo přibližně 3 milióny let. Člověk v této době neznal zemědělství, živil se proto lovem a sběrem. Paleo strava předpokládá, že lidské trávení není přizpůsobené produktům zemědělství (obiloviny, luštěniny, mléčné výrobky). V České republice se paleo strava začala objevovat v roce 2011 a postupně se tady rozšířila.

Skladba paleo stravy

Lidé, kteří dodržují paleo stravu, vyřazují ze své stravy veškeré zemědělské produkty – obiloviny, luštěniny (i arašídy), mléčné výrobky, pečivo, rostlinné oleje a ztužené tuky, cukr, kukuřičný sirup, umělá sladidla a další moderní zpracované potraviny (např. párky, mražené výrobky, sušenky, cereálie  aj.). Jejich jídelníček se skládá ze základních celistvých přírodních surovin jako je maso, ryby, zelenina, ovoce, houby, ořechy, semena a vejce. Hojně využívají také tuků – zejména avokáda, kokosového a olivového oleje, sádla a ghee másla (bez laktózy). Jsou dovoleny i sladidla (med, javorový sirup, kokosový cukr, stévie, agáve sirup). Jejich strava je složena primárně z tuků, menšího množství bílkovin a malého množství sacharidů z ovoce (i exotického) a zeleniny.

Plusy versus mínusy

Klady

  • Velmi rychlé hubnutí bez doplňků, koktejlů apod.
  • Menší množství jídel – často jen 1-2 jídla denně (pokrmy plné tuku jsou syté)
  • Méně chutí na sladké
  • Hodně bílkovin (vhodné pro budování svalů)
  • Využívá se celistvých přírodních potravin (téměř žádné polotovary)
  • Zlepšení zdravotního stavu
  • Jednoduchý styl stravování
  • Je možné se najíst bez problémů i mimo domov

Zápory

  • Vysoká konzumace živočišných potravin (masa a ryb) se všemi zdravotními důsledky
  • Možný nekomfort při přechodu na tento styl stravování
  • Tělo hodně zatíženo velkým přísunem bílkovin
  • Omezení ve výběru potravin (žádné obiloviny, luštěniny)
  • Tato strava není pro každého
  • Případné problémy na oslavách a na akcích s ostatními lidmi
  • Možný nedostatečný příjem vápníku

Jíme jinak zkušenost:
A jak to máme my v Jíme Jinak? My v JJ jíme velké množství sacharidů v každém jídle. Sacharidy jsou pro nás přirozeným zdroje energie a jsou základem našich jídel. Naše tělo potřebuje k dobrému fungování jak sacharidy, tak také tuky, ale obojí v přiměřeném množství. Z vhodných celistvých a přírodních zdrojů. U stravování je navíc důležité, aby ho člověk mohl dodržovat jako životní styl, tedy do konce života.

PS: Cítíš se v plavkách sebevědomě?

Pokud letos nechceš schovávat zadek pod ručník, pojď na to s námi jinak.
Chci lepší postavu!

Zdravé recepty, zdravé vaření a životní styl. Tisíce receptů zdarma. Co víme, sdílíme! :-)

7 lidí už poděkovalo za článek.

Buďte první, kdo napíše komentář