Domů > Magazín > Blog

Strava pro letní období

V červnu začíná biologické léto. Podle čínské medicíny spadá léto do elementu ohně, kdy tento element představuje velký jang. Proto energie je v tomto období nejaktivnější a nejteplejší, jdoucí do všech stran. Nejaktivnějším orgánem je srdce a záleží na nás, zda ho svým přístupem zatížíme, nebo posílíme. Pokud jíme nadbytek stravy, která nás zahřívá zevnitř (smažené, tučné, pečené…), může to pro srdce znamenat velkou, někdy až smrtící zátěž.

Jak je na tom vaše srdce?

Srdce má dvě hlavní funkce. Oběh, kdy energie srdce pumpuje krev a tím zajišťuje přepravu všech výživných látek do celého těla. A také je sídlem naší psychiky, ovládá duševní a emoční pochody a je sídlem našeho já. 

Stav srdce se odráží ve tváři a na pokožce obličeje. Pokud srdce nefunguje jak má, je pokožka bílá a bez lesku. Pokud se ucpávají i cévy, je nafialovělá. Na obličeji se srdce zobrazuje na špičce nosu. Pokud je špička červená, nateklá či zduřelá, svědčí to o nadměrné dlouhodobé zátěži tohoto orgánu. Pokud se vyskytne na tomto místě pupínek, nebo nějaká jiná změna, svědčí to o zátěži krátkodobé.

Srdce také kontroluje naše duševní pochody a stav našeho vědomí. Pokud je vše v pořádku je naše mysl jasná a čerstvá, vnímání a naše reakce normální a pociťujeme radost. Pokud je naše srdce oslabeno, je zhoršené i naše vědomí, máme chaotické myšlení a horší stupeň vnímání. Pokud je srdce dlouhodobě přetíženo dostavuji se i poruchy spánku, neklidné sny a bušení srdce, často provázené nočním pocením.

A co naše tenké střevo?

Tenké střevo je párový orgán srdce. Jak na srdci, tak na tenkém střevě závisí naše krev a výživa celého těla.  Tkáně a jejich výživa souvisí s tím, co tenké střevo vstřebá. Jak jemné esence z potravy přemění na krev a tak krev soustavně obměňuje. Srdce pak následně rozvede  živiny do celého těla.

Porucha funkce tenkého střeva se projeví jako nedostatečnost krve a výživy tkání. Pleť je bledá a bez lesku. Krev i energie může stagnovat a tím dochází k ucpávání cév a bolestem na hrudi. Takto úzce souvisí stav tenkého střeva s naším srdcem a celým tělem.

A protože je v tomto období jak tenké střevo, tak srdce citlivější, je důležité se i v létě co nejvhodněji stravovat.

Co jíst v létě?

  • Omezujeme množství tuku a živočišné stravy.
  • Část zeleniny můžeme dále připravovat na tuku, ale většinu se snažíme bez něj. Ideální příprava zeleniny na léto je napařování, nishime a vaření ve vodě.
  • Tepelně upravujeme zeleninu jen krátce a jíme a konzumujeme i část zeleniny v syrovém stavu.
  • Denně si k jídlu přidáváme presované čí syrové saláty a krátce kvašenou zeleninu.
  • Snižujeme podíl kořenové zeleniny ve prospěch salátů a naťové zeleniny. Natě přidáváme i do vývarů.
  • Častěji zařazujeme zeleninu, co zrovna roste, jako květák, brokolici, ředkvičky ap.
  • Dále můžeme jako součást salátů přidávat naklíčená semínka, např: vojtěška, řeřicha.
  • Zeleninové vývary vaříme jen krátce, stačí 10 – 20 minut.
  • Zařazujeme kukuřici jak v podobě kukuřičné krupice, polenty, ale i celého čerstvého vařeného klasu.
  • Z obilovin je nejvhodnější dlouhozrnná rýže natural. Pokud zařazujeme jáhly, tak spíše v chladnějších dnech a kombinujeme je s rýží, nebo s kukuřicí.
  • Pohanku v létě nekonzumujeme, ponecháme si pouze mouku jako doplněk k přípravě těsta a knedlíků.
  • Luštěniny konzumujeme denně v kombinaci s obilovinou a zeleninou, ale jejich množství snížíme.
  • Častěji konzumujeme tofu, tempeh a čočku, ideálně červenou
  • V létě raději nesmažíme, maximálně velmi zřídka a ne v horkých a teplých dnech.
  • Ideální kuchyňská úprava v létě je  krátké vaření ve vodě, dušení a restování.
  • Jídlo by mělo být lehké, řidší, málo zahuštěné a hodně barevné, preferujeme červenou barvu.
  • Ovoce v tomto období můžeme konzumovat častěji i syrové, využíváme to, co zrovna dozrává.
  • Ideální ovoce v teplých dnech je meloun, který nás krásně osvěží.

Co pít v létě?

V létě a obzvlášť v horkých letních dnech je potřeba zvýšit denní příjem tekutin, aby nenastalo přehřátí. Nejlepší je slabý vlažný čaj bancha, v horkých dnech i voda s jablečným octem, lze občas i přidat pár kapek citrónu, nebo plátek pomeranče. Výborně také ochlazuje čaj s opraženého ječmene.

Se změnou jídelníčku jsem se zbavila mnoha zdravotních potíží, se kterými si medicína nevěděla rady 30 let. Jídlo, vaření, psaní a šíření zdravého životního stylu se stalo mojí vášní. Je mi čím dál lépe a konečně mám své zdraví ve svých rukách. Celý příběh

Buďte první, kdo poděkuje za tento článek.

Komentáře

Klub
pavlivlmaeorua
16. 6. 2019

Krásný den přeji, prosím poradíte mi co v teplých letních dnech snídat? Byla jsem zvyklá snídat polévky a zeleninové kaše, ale v létě mě polévka po ránu dost zahřeje. Děkuji moc za odpověď

Klub
Katchenka K
15. 2. 2019

Potřebuji poradit. Snažila jsem se hledat, ale bez úspěchu…
Kukicha – pražené větvičky – vhodný v zimě
Bancha – pražené lístky – vhodný v létě
A jak je to s Hojicha? Předem díky

Ukázat další komentáře

Mohlo by se vám líbit

12
41

Startujeme online kurz Podzimní detox

Čtěte více na toho téma