Domů > Magazín > Blog

Jarní očistná kúra s Jíme Jinak

Jste unavení, nevrlí a nemáte do ničeho chuť? Chcete shodit zimní kila, ale nemáte vůli se do toho pustit? Chcete konečně jíst jinak, ale nevíte, kde začít? Pojďte s námi do jarní očisty. Po zimě je potřeba uklidit v těle i na duši, aby se nám žilo zlehka a vesele.  Jarní očistná kúra pomůže vyhnat z těla přebytečné zásoby, odlehčí se játrům a žlučníku, budeme krásní a veselí, zaženeme jarní únavu a splíny. Nebojte, nebudete na to sami, bude to týmová práce. Tenhle program je vhodný i pro ty, kdo teprve začínají – půjdeme totiž krok za krokem.

 S naším tělem je to stejné jako s naším domovem

Jak do oken nahlédne slunce, najednou vidíme všechny ty šmouhy a pavučinky, co se nám za poslední dobu udělaly. V našem těle je po zimě taky potřeba trochu uklidit. S jarem většina z nás přirozeně dostane chuť vzít hadr, pustíme do domů průvan a pěkně se špínou zatočíme. A kdo se stravuje jinak, cítí na jaře podobnou potřebu udělat v těle pořádek, odlehčit trávení a vypucovat střeva.  V zimě se často nedaří držet dobrý jídelníček. Pokušení v podobě vánočních svátků, Silvestra a návštěv často končí nezřízeným mlsáním a přejídáním.  S příchodem jara najednou cítíme únavu, špatnou náladu a nedopneme kalhoty. I když už jsme zkušení a svátky ustojíme bez ztráty kytičky, stejně potřebujeme po zimě provětrat tělo. Mimo jiné také proto, že v zimě jsme mnohem méně venku, kde se náš organismus čistí už jen samotným dýcháním. Omezený pobyt v přírodě znamená omezené dobíjení baterek z energie, kterou venku dostáváme. Obvykle se také méně hýbeme, takže jsme celí ztuhlí. A k dobrému pocitu na jaře nepřispěje ani fakt, že konec roku bývá ve znamení stresu z uzávěrek, dárků a příbuzných a začátek roku se nese v duchu daní a daňového přiznání. Každý se v tom zkrátka někde najdeme, všem nám prospěje jarní očista těla i duše.

Jdeme do toho zas

Aniž jsme se znaly, držely jsme s Helčou mraky různých diet, půstů a očistných kúr, takže máme mnoho dobrých i nedobrých zkušeností, o které se s vámi podělíme během šestitýdenní jarní očisty. Když jsme držely masopust spolu, mělo to velmi zajímavé výsledky, proto ho držíme každý rok znovu a stále si ho zpřísňujeme. Takže do toho jdeme letos zase a vymyslely jsme program, do kterého se můžete zapojit s námi. Povedeme vás 6 týdnů krok za krokem a budeme se vzájemně podporovat. Nás to také víc bavilo ve dvou než když jsme na to byla každá sama.

💡 TIP: Sezóna plavek je tu! Zkus tento jídelníček a sprav si postavu.

Jak to bude probíhat

Jarní očistnou kúru napasovanou na období tradičního masopustu nepojímáme jako hladovku ale jako období, kdy se obracíme do sebe a děláme si dobře. Dokonce budeme dobře a chutně jíst! Ale zdravě. Postupně budeme vyřazovat z jídelníčku nevhodné potraviny a nahrazovat je lepšími. Víme, že pro někoho je nepředstavitelné už jen to, že by 6 týdnů neměl pozřít kousek masa. Pro jiného je to samozřejmé, ale bojuje se závislostí na kávě, cukru nebo pečivu. Jarní očistnou kúru tedy budete moci nastavit na své potřeby a vybrat si jen to, na co se cítíte, co potřebujete vylepšit nebo naopak se něčeho nadobro zbavit. Ani my s Helčou nepojedeme stejně přísný půst. Takže se nebojte, kdo je na začátku, může jet pomalu a týden po týdnu vyřazovat zatěžující jídla. Ke všemu dostanete rady, jak to prakticky zařídit, čím vynechanou potravinu nahradit a jak případně čelit chutím na danou věc.

 

Můj masopust

Maso, mléko, vejce a cukr doma nejíme

U nás doma je běžné nejíst maso, mléko, mléčné výrobky, cukr a vejce už několik let pro celou rodinu. Náš jídelníček považuji za takřka dokonalý, i když, stále je se co učit a kam jít. Rozhodně po těch všech lécích, narkózách a nemocech také mám stále co čistit. Proto můj půst bude přísnější než jen obyčejný maso – půst. Pro naše děti je jídlo bez masa, mléka, cukru a vajec naprostá norma. Nám dospělým se sem tam nějaký cukr nebo sýr na rizotu v restauraci do jídla zatoulá. Ale s ohledem na dokonalou stravu doma se z občasného přešlapu nehroutím, navíc jich je stále méně a méně. Během masopustu je to samozřejmě naprosté tabu, musím si ohlídat, co si kde objednám, nejlépe jíst jen doma, což nám stejně nejvíc vyhovuje :-) Jako těhotná a kojící jsem si dávala sem tam rybu, během masopustu ji ale jíst nebudu vůbec. Můj masopust tedy bude o tom, že krom standardního jídelníčku bez masa, vajec, mléka a cukru výrazně omezím tuk (smažení, fritování), ořechy, mandle, semínka, luštěniny, ovoce a budu si velice bedlivě hlídat čas večeře, důsledné žvýkání a nepřejídání se. V souladu s fázemi měsíce pak zařadím přísný půst v době, kdy to má největší efekt. A protože můj jídelníček je standardně sám o sobě půstem, budu si jen hlídat, aby v době masopustu nebyly žádné prohřešky, a moje cesta bude spíše duchovní. Televizi nesledujeme, internet nestíhám, takže tady už snad víc omezení ani není možné udělat. Ale naordinuju si denně ranní jógu a orgánovou sestavu, které mi po narození Karolínky vypadly z programu a nedaří se mi je tam úplně vrátit. Zařadím meditaci a budu se snažit udělat víc věcí jen pro svoji radost, jako je malování, zpívání, čtení kníže a tanec.  Toto všechno jsou pro mě skutečné výzvy. Vyhlásit si masopust a nejíst maso, vejce, mléko a mléčné výrobky by byla sranda, když je stejně nejím. A protože mám ráda osobní růst a pokrok, vyzývám se tímto k těmto vyšším cílům :-)

Postní období vnímám jako báječný čas, kdy můžu udělat něco pro sebe. Vyhlásím to v rodině a moje nároky na cvičení, hudbu, tanec a meditaci budou zcela legitimní :-) Díky jarní očistné kúře chci ještě víc vyčistit staré nánosy, ještě víc vylepšit svoji imunitu, rozproudit v těle energii, rozpustit bloky, uspořádat si myšlenky, dát prostor novým nápadům. Vůbec jej nevnímám jako nějaké mučení nebo sebetrýzeň, která se musí vydržet. Já totiž nemusím. Já chci. Pravidla si určuji sama a odměnu též. Nikomu se nezodpovídám, jen sobě. Už se moc těším. A jak to máte vy?

Helčin masopust

Helča má doma manžela provokatéra s chlebem, máslem, masem a dalšími pochutinami, takže ta si opět přísně zakáže to, na čem díky pokušení svého muže občas ulétne. Sice už většinu z těchto potravin vůbec  nejí, ale občas nevydrží a dá si domácí kváskový chléb nebo ujede na sladkém. Má to mnohem těžší, protože je snadné nesníst to, co doma nemáte. Vím, o čem mluvím, protože když jsem u nich, taky dostanu chuť na to, co doma vůbec nejím a ani po tom běžně  netoužím. Ale koukat se, cítit vůni a nedat si, to je teprve výzva!

Vzhledem ke kojení  nebude držet přísný masopust jako já, ale bude s vámi během očistného programu postupně vyřazovat jednu nevhodnou potravinu za druhou. Ve dny, kdy očista probíhá nejvíce, bude držet přísnější dietu. V ostatní dny si ponechá vývar z kapra koikoku, kvůli anémii a kojení. 

Navíc také hodlá zase začít pravidelně cvičit orgánovou sestavu a začít se víc hýbat i venku na vzduchu. Zavede si deník vděčnosti a zapracuje na harmonii v celé rodině, protože je trochu moc hrr. Očistu ještě podpoří návštěvou sauny.

Kojící maminky a těhulky

Bez obav se můžete přidat k nám a držet půst s Helčou. Rozhodně nebudete hladovět. Budete se s námi vyhýbat potravinám, které byste stejně jíst jako těhotná nebo kojící neměla. Nebude to žádná nárazová drsná dieta, takže se není potřeba obávat silných eliminací, uvolnění škodlivých látek do mléka apod. Naopak máme zkušenost, že takto odlehčený jídelníček pomáhá lépe snášet těhotenství, nevolnosti, únavu, lépe se nám rodí a kojené děti se při tomto jídelníčku zbavují kolik, zahlenění a ekzémů. 

Každý z nás to má jinak

Jak jsem psala, pro někoho by byla největší výzva těch 6 týdnů nejíst maso. Pro zarytého vegetariána je to samozřejmě houby výzva a s jeho tělem taková jarní kúra nic nového nevyvede, jen se dál nebude zanášet jeho tělo toxickým odpadem z konzumace masa. Někdo nemá problém s masem, ale nemůže se zbavit mléka a sýrů, takže pro něj bude výzva zkusit to bez mléčných výrobků. Jiný si myslí, že nejí vůbec cukr, ale sem tam něco sezobne. Pro takového člověka bude možná těžkou výzvou nejíst 6 týdnů nic s cukrem. A možná se bude divit, jak je to těžké. Je to totiž závislost jako každá jiná. Někdo ji má na cukru, jiný na mléce, další na cole, kávě nebo pečivu. Jestli něco takového máte a chcete se toho zbavit, jaro je na to ideální. Na jaře máme větší vůli a chuť něco zkusit a dokázat. Napište si svůj seznam postních potravin a pojďte do očistného programu s námi. Ve dvou se to lépe táhne a my s Helčou doufáme, že nás bude víc než jen dvě :-)

Za týden začínáme

26.2. spouštíme Očistnou jarní kúru s Jíme Jinak. Poběží přípravný týden, ve kterém si řekneme, co budete potřebovat, uděláme si plán a o týden později už začíná první postní týden. Takže pokud vás také láká udělat si v těle pořádek a dobít zimou vybité baterky, přihlaste se a pojďte do masopustu s námi.

PS: Cítíš se v plavkách sebevědomě?

Pokud letos nechceš schovávat zadek pod ručník, pojď na to s námi jinak.
Chci lepší postavu!

Se změnou jídelníčku jsem se zbavila mnoha zdravotních potíží, se kterými si medicína nevěděla rady 30 let. Jídlo, vaření, psaní a šíření zdravého životního stylu se stalo mojí vášní. Je mi čím dál lépe a konečně mám své zdraví ve svých rukách. Celý příběh

1 člověk už poděkoval za článek. Oceňte práci autora také.

Komentáře

Dotaz k polévce Koi-koku: Proč se přidává kořenová zelenina? V knížce RzDD je zelenina psaná v RzJ je, že je možné kořenovou zeleninu přidat. Říkám si, že když se to pak mrazí (čímž se zelenina, pokud vím, v podstatě znehodnotí) a přidává k zeleninové polévce, je to tam nutné? Má přidání zeleniny do vývaru hned od začátku nějaké opodstatnění?

Jak já se těšila, zvlášť když jsem před 2 týdny zjistila, že jsem těhotná. Jak se píše, v těhotenství pomalu, aby nebyly eliminace. Tak jsem si druhý den uvařila polévku a dávala si ji ob den, nakoupila různá semínka, zeleniny atd. A před týdnem přišla absolutní nechuť k čemukoliv zdravému. Představa polévky ráno, to nedávám. Žaludek jak po opici, lepší přirovnání nemám. A já mám chuť na samé nezdravé jídla, zabíjačka je za týden, teď nám voní uzené v komoře, v ledničce domácí paštika a mohla bych pokračovat. Tak zjišťuji, že když dodržím jídelníček ala Havlíček, tak to bude úspěch. Doufám, že to brzo přejde a já budu moc najet na váš jídelníček. Teď jsem se sice do kurzu přihlásila, ale vůbec netuším, jak ho mám pojmout vzhledem k tomu, jak na tom jsem. No, uvidíme…

Ukázat další komentáře