Cvičení není dobré jen pro budování svalů a vytrvalosti. Studie ukazují, že kromě toho fyzická aktivita také podporuje růst mozkových buněk, zlepšuje koncentraci, učení i paměť a zmírňuje příznaky deprese i demence.

Co vše s mozkem dokáže cvičení

  • Podněcuje uvolňování prospěšných hormonů podporujících růst mozkových buněk, a to i u dospělých. Studie UCLA, která se konala v roce 2006, ukázala, že fyzické cvičení zvýšilo úroveň růstových faktorů v mozku. Růstové faktory usnadnily neuronům vytvářet nové vazby mezi sebou.
  • Zlepšuje plasticitu mozku tím, že podporuje vytváření nových vazeb mezi neurony v kritických oblastech.
  • Zlepšuje náladu a snižuje hladinu stresových hormonů, jak dokázal experiment vedený výzkumníky v Karolinska Institutu v roce 2005. Navíc dobrý pocit ze cvičení povzbuzuje růst neuronů v hipokampu – v části mozku, která ovládá učení a paměť.
  • Holandské a americké studie ukázaly, že cvičení zvyšuje koncentraci.
  • Jak aerobní cvičení, tak těžké vzpírání mohou zmírnit příznaky deprese. Metaanalýza Royal Edinburgh Hospital z roku 2013 ukázala, že cvičení je shodné s účinností antidepresiv a psychologických léčebných postupů.
  • Tělesné cvičení přispívá ke zvýšení kreativity. Studie Stanfordových výzkumníků z roku 2014 ukázala, že chůze zlepšila schopnost myslet kreativně. Procházky podporující kreativitu mohou být podnikány venku nebo i na běžeckém pásu.
  • Díky zvýšením srdeční frekvence se do mozku přináší více glukózy a kyslíku.

Kulturistika nebo procházka – obojí podporuje mozek 

  • Kognitivní pokles (zejména ten spojený se stárnutím) může být zpomalen nebo dokonce zastaven i mírnou fyzickou aktivitou. Například 30 minutová rychlá procházka stačí ke snížení opotřebení mozku, které může vést až k demenci. Dalšími vhodnými aktivitami proti demenci jsou 2x za týden posilovna nebo hodina tance.
  • Fyzicky aktivní lidé jsou mnohem méně náchylní k rozvoji Alzheimerovy choroby a dalších neurodegenerativních onemocnění souvisejících s věkem.
  • Chůze zlepšuje i abstraktní uvažování, učení a paměť.

Vše zvládám levou zadní a na tréninku mi nestíhají

Gabča: Jsem na detoxu poprvé a moc mě překvapilo,...

Nemám chuť na sladké a už mi nechutná ani káva!

Petra: Tak pro dnešek jedno velké AHA! Nemám chutě...

Shodila jsem 7 kg a vysadila prášky na spaní

Hanka: Dobrý den, chtěla bych Vám napsat pár řádek...

Největší hubnutí nastalo po vysazení cukru a bílého pečiva

Mrask: Dobrý den, začala jsem asi 14 dní před...

Děkuji za skvělý kurz

Ilona: Děkuji, děvčata, za skvělý kurz. Tady to jde...

Nejsem už nafouklá, nemám ani pálení žáhy a śhodila jsem 6 kg v 62 letech

Dana P.: vaše stránky jsem začala sledovat již koncem...

Meditace pro mě je, když si stoupnu ke sporáku a vařím dle JJ

Sidonia: Pro mě meditace je, když přijdu z práce...

Díky JJ mi snížili léky na revmatoidní artritidu

Eva: Ještě jednou děkuji za Jíme jinak, děláte to...

Díky vám jsem začala po 20 letech snídat!

Duetka: Jídlo je úplně skvělé. Díky vám Evi konečně...

Teším sa z každého vydareného jedla (Elen)

Elen: Som už na dôchodku a k tejto super...

Stojí to za to!

Pařízková: Ahoj všichni, jsem ráda, že jsem s jj...

Všechny informace, které jsem si musela přečíst v knížkách, jste shrnuli

Pavlína M.: Ten článek o müsli je prostě, nejde...

Po kurzu mě vyřadili z diabetologie

Lentilka: Já se minulý rok přihlásila do Vánočního kurzu...

Hubnu a přitom nemám pocit, že se v něčem omezuji (Andrea)

Andrea: Jsem v kurzu Hubneme do plavek už dva...

Po 12 letech mám konečně v pořádku ranní glykémii (Katerina)

Katerina: Dobrý den Evi - byť pomalu, ale přece...

Překvapilo mě, jaký rozdíl je, když nejím maso a mléko

Slavkast: Chtěla bych za kurs moc poděkovat! Nejvíce mě...
  1. V Respektu aktuálně vyšel článek k tématu: Možný průlom u Alzheimera, žádné zázračné léky, jen starva, cvičení a spánek. Nepíšou tam přímo, jak vypadala ona změna stravy (píšou „zdravější“, za což ale můžeme JJ považovat), ale píšou tam o cvičení, což je k tomuhle článku na JJ relevantní. O stresu a spánku se tu na JJ taky psalo vícekrát. Chtěla bych varovat před jednoznačnou interpretací výzkumných článků jako že „to funguje“, což se zde na JJ poslední dobou často objevuje (Ajko!). Kdo výzkumné zprávy nějakou dobu čte, ví, že závěry žádného výzkumu nelze zobecnit na všechny a všechno. Ten článek v Respektu ale považuju za další sympatický doklad, že snažit se a investovat do sebe úsilí i čas (i když je to někdy tak těžké) opravdu může mít pro kvalitu našeho života význam. Kromě toho – pro příbuzné lidí s Alzheimerem to pak podle mě může znít jako rajská hudba.

    • Víc takových infomrací a článků, snad lidé pochopí, že i tyhle vážné nemoci mají ve svých rukou. Co se týče výzkumů, tak je zařazujeme tak často proto, že jsme neustále vystavování atakům ve smyslu: „A kde je nějaká studie, která potvrzuje vaše myšlenky?“ „Dokázal nějaký výzkum, že máte pravdu s tím mlékem/cukrem/…?“ A tak, když najdeme nějakou zajímavost, kdy někdo vědecky potvrdí to, co nám dávno říká náš selský rozum, hned ji všem těm nevěřícím Tomášům, co to chtějí mít změřené, naservírujeme :-)

  2. Nebýt toho, že jsem po tom nejhorším, co může rodiče potkat, začala běhat do umrtvení, tak bych se z depresí asi nedostala. Je to už déle, ale láska k běhu a jiným formám pohybu mi stále moc pomáhá Jen je hrozně těžké se donutit, když je člověk na dně, ale ten boj stojí za to. .

    • Pájo, to mě mrzí…aspoň ten běh, když už člověku dojdou psychické síly, že? Je skvělé, že máte něco, co funguje a co pomáhá se nezbláznit. Pro někoho je lepší dělat spíš meditační cviky jako je taiči, čikung, jóga apod.,když je slabý a má vyčerpané ledviny. Podle TČM se v takových případech přímo nedoporučuje běh a skoky. Já mám ledviny operované a celý život to byla moje slabina a nemohla jsem se k běhu taky donutit, přitom mám pohyb ráda. Ale mě naprosto vyhovuje chodit. Klidně hodně a daleko, ale je to pro mě lepší než běh. Tak to je jen takový postřeh, když se tu objevil ten komentář.

  3. Podle TČM je ve stáří větší tendence k různým stagnacím, proto je prý pro starší lidi cvičení nutnost. Vezměme si příklad ze starých Číňanů, kteří ráno cvičí v parcích Taiči nebo Čchi-kung :-). Tam to chci dopracovat :-).

    • Zrovna se vracím k taiči a je to sranda, vůbec už neumím ty kroky….ale konečně mám věk na to si to užít. KDyž jsem to dělala před dvaceti lety, neměla jsem na to trpělivost, ale říkala jsem, že se k tomu určitě jednou vrátím. Už je to tady, ale chtělo by to lektora :-)

      • Ahoj! Mě už táhne na sedmdesátku a moc toho nenaběhám…, naučila jsem se ale správně praktikovat nordic walking a tak chodím větrat hůlky. Je to senzační, spotím se, vydýchám se, skoro se proběhnu a přitom zaměstnám údajně 3x více svalových skupin – a bonus navíc, nejen dobrá nálada, ale i šetrné zatěžování kolen! Doporučuji.

        • Evi, ahojte, to je skvělé! To jste dobrá, že neleníte u televize jako řada lidí v tomhle věku. Mé největší kamarádky jsou ty sedmdesátileté a kolikrát jim sotva stačím :-) Díky za zprávu. Vím, že jste s námi v programu, tak věřím, že náš jídelníček a vaše píle s hůlkami přinesou parádní výsledek :-)

  4. Naprostý souhlas, mluvím ze zkušenosti, pohyb je na depresivní a úzkostné stavy opravdu to nejlepší.

  5. Zobrazit všech 10 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekSlzovka se zeleninou v jemné mandlové omáčce
Další článekUž nikdy řídký rostlinný jogurt. Tento pomocník udělá domácí jogurty zcela bez mléka