Mohu na vývar používat i slupky z nebio zeleniny?

5
Zeleninový vývar je základem pro chutné a poctivé polévky. Klasická zelenina ze supermarketů je ale plná pesticidů a dusičnanů. Je takový vývar vůbec ještě zdravý?

Ptáte se nás…

Ráda bych se zeptala na vaření základního zeleninového vývaru: Co když mám suroviny „NEbio“ z běžných supermarketů? Opravdu i tak mohu používat slupky a natě?

Dáváme přednost BIO zelenině, když není, použijeme tu ze supermarketu

Jak připravit poctivý zeleninový vývar?
Podrobný postup jsme sepsali zde. Vývar používáme na poctivé domácí polévky nebo podlévání omáček a dalších pokrmů.

Na tuto otázku se názory různí.

  • Jedni říkají v žádném případě nebio slupky a natě do vývaru nepoužívat, je to plné dusičnanů a dalších látek.
  • Druzí říkají, klidně používat, protože část škodlivin se zničí varem a část jak vejde, tak vyjde, vaše tělo nezasáhne.

Osobně proto dáváme přednost raději bio kvalitě. Ale když není, použijeme s klidným svědomím i natě a košťály z konvenční zeleniny. Držíme se toho, že je nám po vývaru lépe než před ním, že vypadá a voní dobře. Když máme něco ze zahrádky, nebo v bio kvalitě, nevyhodíme z toho nic, vše upotřebíme buď na jídlo nebo na vývar. Do vývaru používáme i natě od bylinek nebo divokou zeleninu (pampelišky, ptačinec, sedmikrásky…). Pokud jsme ale nuceni nakoupit zeleninu v supermarketu, což v zimě jsme, vyhazujeme ty nejvíc svrchní listy, kde se prý dusičnany kumulují a do vývaru dáváme jenom košťály, nebo listy pod svrchními listy, všechno tam nedáme. Běžnou mrkev loupeme, tu v bio kvalitě jen omyjeme kartáčkem na zeleninu.

Dusičnany samy o sobě nejsou toxické

Dusičnany samy o sobě nejsou příliš toxické, ale někdy se mění v dusitany, jež se mohou za určitých okolností podílet na vzniku rakovinotvorných nitrosaminů. Přesto některé epidemiologické studie ukazují, že velcí konzumenti zeleniny a ovoce jsou méně ohroženi rakovinou žaludku než ti, kteří zeleninu odmítají. Předpokládá se tedy, že případné negativní účinky dusičnanů mohou být vyvažovány účinkem prospěšných látek, ke kterým patří známé vitaminy C a E nebo karotenoidy.

Zdroj: ekonomika.idnes.cz

5 komentáře. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Zajímavá snaha, jak se popasovat s kontroverzí současnosti.
    Jsem v souladu s tím, co se píše, žijeme v tomto v tak složité době, že je těžké volit, co je větší a co menší zlo, hodnocení je veskrze subjektivní a podle úhlu pohledu se mohou závěry poměrně měnit.
    Já dokud jsem měla děti malé, měla jsem vůči vývaru ze supermarketové zeleniny vysloveně zábranu, bio či vlastní jsem neměla zdroj, tak jsem zkrátka vývary měla jen někdy, z dobré zeleniny. Děti podle mě reagují i na menší množství svinstva mnohem citlivěji a taky hlubšími, neodhadnutelnými dopady v budoucnu. Ale řekněme od školního věku se můj pohled posunul a beru to tak, že i řasy jsou výrazně znečištěné, ryby, voda – co není, že… Mám teď období, že zase vařím.
    Můžu se zeptat, jestli vyvařujete slupky z batátů? (Osobně je zatím vyhazuju, jsou už pro mě moc “pomeje”.) A slupky z dýně (tuhé ze současné máslové, pravděpodobně dovezené z jiného světadílu)?

    • Kdyz mam dost jine zeleniny, slupky z batatu nedavam. Na sklonku zimy je beru na milost.

  2. Někdy to jde poznat, ochutnám slupku, nebo vnitřek koštálu než ho kvalifikuji jako do vývaru hodný, ty z obchodu, mají nebo spíš nemají chuť nebo mi to připomíná igelit, má to specifickou chuť, kde chybí sladkost. Tak to radši nedávám, pak by ten vývar měl stejnou chuť – tohle je hlavně u košťálových zelenin – porek většinou OK.

  3. Zobrazit 5 komentáře

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekŘedkvičky kvašené v umeoctě
Další článekJak si sestavit vlastní Buddha Bowl – krok po kroku