Quinoa je bezlepková pseudoobilovina, která vyniká vysokým obsahem bílkovin s komplexní skladbou aminokyselin. NASA ji dokonce zkoumá jako potravinu vhodnou pro astronauty!

Historie

Merlík chilský aneb quinoa není novější plodinou než pohanka nebo proso, v jihoamerických Andách se pěstovala už před 4 000 lety. Inkové ji považovali za posvátnou a po bramborách pro ně byla druhou nejdůležitější plodinou. Na rozdíl od brambor nebo kukuřice si po objevení Ameriky cestu do Evropy nenašla, naopak Evropané její pěstování potlačili a udržela se v nehostinných a odlehlých oblastech. Postupně se za podpory místních vlád a různých asociací opět rozšířila a dnes jsou největšími pěstiteli Bolívie, Peru a Ekvádor. První pokusy o pěstování quinoy i v Evropě a jinde už však také proběhly. Myšleno je pěstování pro zemědělské využití. Quinou jako okrasnou rostlinu totiž v našich zemích už dávno máme – pěstuje se často v botanických zahradách.

Quinoa v “kostce”

V jaké formě můžeme koupit quinou:
– semeno
– quinoové vločky
– pufovanou quinou
– quinoový nápoj

  • poskytuje téměř všechny pro život potřebné živiny.
  • vyniká vysokým obsahem bílkovin (až 14 %). Ty se navíc vyznačují komplexní skladbou aminokyselin (to znamená, že jsou zde ve vyváženém poměru všechny esenciální aminokyseliny, které si lidské tělo nedokáže vytvořit) podobně jako živočišné nebo sójové výrobky.
  • je výborně stravitelná.
  • nepatří z botanického hlediska mezi obiloviny (jedná se o pseudoobilovinu), ale jako obilovina se používá. Přestože žádná jedHlavní téma
  • obsahuje saponiny, které na poli chrání semeno před tím, aby ho sezobali ptáci. Proto se má před kuchyňskou úpravou proplachovat vroucí vodou, jinak by zůstala nahořklá.
  • NASA ji zkoumá jako potravinu vhodnou pro astronauty při dlouhých vesmírných letech.
  • existuje v několika stovkách variant, které se liší barvou semen. Nejběžnější a nejrozšířenější je bílá, červená a černá varianta (tyto dvě poslední obsahují více antioxidantů a po uvaření jsou pevnější).

Bezlepkové pseudoobiloviny
Quinoa se spolu s pohankou a amarantem zařazuje mezi pseudoobiloviny – v lidské výživě mají podobné použití jako obiloviny, ale botanicky patří do jiných skupin. Všechny pseudoobiloviny jsou přirozeně bezlepkové, proto mají velký význam pro celiaky a pro ty, kdo se snaží množství lepku ve stravě omezit.

Jak připravit quinou

Quinou propláchněte, vařte 15 minut a pak ještě nechte pod pokličkou dojít (detailní popis přípravy zde). Po uvaření je lehká a nadýchaná. Semena quinoi využijete všude tam, kde byste použili rýži – do rizot, nákypů, při přípravě snídaňových kaší, do studeného salátu se zeleninou nebo luštěninami nebo jednoduše jako přílohu. Výborná je také jako jednoduchá zavářka do polévky.

  1. Quinou 2x propláchneme v cedníku vroucí vodou.
  2. Zalijeme dvojnásobným množstvím vody.
  3. Přivedeme k varu.
  4. Osolíme.
  5. Snížíme plamen a vaříme pod pokličkou 15 minut (červenou a černou i 20-25 min).

Jak na sypkou quinou
Postupujte jako u rýže nebo jáhel, po propláchnutí ji orestujte nasucho nebo na troše oleje v hrnci, zalijte vroucí vodou, osolte a na velmi mírném ohni vařte bez míchání a bez odklápění pokličky.

Konečně zdravý jídelníček

Ilona71: 2,5 kg dole. Jsem moc rada za tento...

Cítím z klubu tu lásku a pečlivost, s jakou k nám přistupujete

Lenka W.: Dobrý den, Evi, je mi hodně dobře,...

Kurz se mi líbí čím dál tím víc

Tereza: Ahoj Evi, na Vánočním detoxu jsem již po...

Všichni ostatní si všimli, že jsem zhubla

Vera: Mám teď za sebou týdenní pobyt s našimi studenty,...

Je to fakt supééér! Tři týdny, tři kila. (Hana, 50 let)

Milá Evi, jsem ve Vašem klubu JJ a v kurzu...

Jídlo jsou pestrá a rozmanitá, že už se nechci vrátit ke klasice

Viky: Hezký den, jídla jsou pestrá, rozmanitých chutí, že...

Nechutná mi sladké: to jsem ani nemyslela, že se někdy stane

Katchenka: Velkou inspirací na to, co vařit, mi jsou...

JJ mi změnila pohled na jídlo a dodalo sebevědomí si dělat věci po svém

Venisy: Skupina Jíme Jinak mi před šesti lety změnila...

Díky za obrovskou inspiraci

Touto cestou chci Evě a Heleně poděkovat za záslužnou...

Konečně jím pořádně jídlo!

Michaela: Chci moc poděkovat za detox. Konečně jsem se...

Jíst jinak je to nejlepší, co mě mohlo v životě potkat

Zabazaba: Jíst jinak jsem začala kvůli své dceři s...

Jsem ráda, že jsem na vás narazila v pravou chvíli

Mayf: Dobrý den, jsem rada, že jsme na vás...

Dokonce i dcera jídlo snědla – to je velký úspěch!

Hanka: Odpoledne jsem se dívala na Vaše vaření, vypadalo...

Jsem nadšená a hubnu

Siva: Dobrý den, jsem tady poprvé. Stránky JJ jsem...

Děkuji za skvělý kurz

Ilona: Děkuji, děvčata, za skvělý kurz. Tady to jde...

Zbavila jsem se zánětu v rameni

Jitka M.: srdečně Vás zdravím a děkuji Vám za spoustu...

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

Čtěte dále