Quinoa je bezlepková pseudoobilovina, která vyniká vysokým obsahem bílkovin s komplexní skladbou aminokyselin. NASA ji dokonce zkoumá jako potravinu vhodnou pro astronauty!

Historie

Merlík chilský aneb quinoa není novější plodinou než pohanka nebo proso, v jihoamerických Andách se pěstovala už před 4 000 lety. Inkové ji považovali za posvátnou a po bramborách pro ně byla druhou nejdůležitější plodinou. Na rozdíl od brambor nebo kukuřice si po objevení Ameriky cestu do Evropy nenašla, naopak Evropané její pěstování potlačili a udržela se v nehostinných a odlehlých oblastech. Postupně se za podpory místních vlád a různých asociací opět rozšířila a dnes jsou největšími pěstiteli Bolívie, Peru a Ekvádor. První pokusy o pěstování quinoy i v Evropě a jinde už však také proběhly. Myšleno je pěstování pro zemědělské využití. Quinou jako okrasnou rostlinu totiž v našich zemích už dávno máme – pěstuje se často v botanických zahradách.

Quinoa v „kostce“

V jaké formě můžeme koupit quinou:
– semeno
– quinoové vločky
– pufovanou quinou
– quinoový nápoj

  • poskytuje téměř všechny pro život potřebné živiny.
  • vyniká vysokým obsahem bílkovin (až 14 %). Ty se navíc vyznačují komplexní skladbou aminokyselin (to znamená, že jsou zde ve vyváženém poměru všechny esenciální aminokyseliny, které si lidské tělo nedokáže vytvořit) podobně jako živočišné nebo sójové výrobky.
  • je výborně stravitelná.
  • nepatří z botanického hlediska mezi obiloviny (jedná se o pseudoobilovinu), ale jako obilovina se používá. Přestože žádná jedHlavní téma
  • obsahuje saponiny, které na poli chrání semeno před tím, aby ho sezobali ptáci. Proto se má před kuchyňskou úpravou proplachovat vroucí vodou, jinak by zůstala nahořklá.
  • NASA ji zkoumá jako potravinu vhodnou pro astronauty při dlouhých vesmírných letech.
  • existuje v několika stovkách variant, které se liší barvou semen. Nejběžnější a nejrozšířenější je bílá, červená a černá varianta (tyto dvě poslední obsahují více antioxidantů a po uvaření jsou pevnější).

Bezlepkové pseudoobiloviny
Quinoa se spolu s pohankou a amarantem zařazuje mezi pseudoobiloviny – v lidské výživě mají podobné použití jako obiloviny, ale botanicky patří do jiných skupin. Všechny pseudoobiloviny jsou přirozeně bezlepkové, proto mají velký význam pro celiaky a pro ty, kdo se snaží množství lepku ve stravě omezit.

Jak připravit quinou

Quinou propláchněte, vařte 15 minut a pak ještě nechte pod pokličkou dojít (detailní popis přípravy zde). Po uvaření je lehká a nadýchaná. Semena quinoi využijete všude tam, kde byste použili rýži – do rizot, nákypů, při přípravě snídaňových kaší, do studeného salátu se zeleninou nebo luštěninami nebo jednoduše jako přílohu. Výborná je také jako jednoduchá zavářka do polévky.

  1. Quinou 2x propláchneme v cedníku vroucí vodou.
  2. Zalijeme dvojnásobným množstvím vody.
  3. Přivedeme k varu.
  4. Osolíme.
  5. Snížíme plamen a vaříme pod pokličkou 15 minut (červenou a černou i 20-25 min).

Jak na sypkou quinou
Postupujte jako u rýže nebo jáhel, po propláchnutí ji orestujte nasucho nebo na troše oleje v hrnci, zalijte vroucí vodou, osolte a na velmi mírném ohni vařte bez míchání a bez odklápění pokličky.

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

Konečně jsem začala chutně vařit

Julajka: Chtěla jsem Vám poděkovat za úžasný kurz, pečlivě...

Nikdy bych nevěřila, že zelenina může chutnat tak dobře

Lenka: Taky pomalu objevují jemné chutě nových potravin a...

Miluju vás a vaši práci. Mám konečně zpět svou menstruaci

Ilona L.: Evi posilam muj posledni komentar do jarni...

Díky za obrovskou inspiraci

Touto cestou chci Evě a Heleně poděkovat za záslužnou...

Váš kurz mě znovu nakopnul

Iva: Milá Evo a Helčo, psala jsem osobní mail...

Skvělé filmy, neskuteční lidé

Jana: Mila Evi a Heli a vsichni, kdo jste...

Lituji, že jsem vás neobjevila dřív. Měníte můj život k lepšímu

Eva: Jsem s vámi moc ráda! Měníte mi život...

Cítím se skvěle a moje tělo nasává živiny

Iva: Dobrý den, jsem velice překvapena! Moje tělo reaguje...

Stal se zázrak. Dcera je nadšená z jídla

Trundova: Večer dcera (10 roků) snědla zbylou svíčkovou a...

Hubnutí jde samo

Iva1: Dobrý den, pořád se bavím a pořád hubnu,...

Syn zahodil instantní polévku, aby si dal moji

Dagbri: Mám dobré zprávy. Když starší syn ochutnal tuto...

Děkuji za skvělý kurz

Ilona: Děkuji, děvčata, za skvělý kurz. Tady to jde...

Díky za kurz, který mě nikam netlačil, ale naopak motivoval

MoniVr: Dobrý den, chci moc poděkovat, cítím se moc...

Díky zdravé stravě mi zmizel myom

Havliar: Já chci moc pochválit stránky!!! Jsou super! Teď...

Všichni pějí na vaše jídla chválu

Helena Š.: Dobrý den, protože nejsem na sociálních sítí, ale...

Dříve jsem byla agresivní. Na JJ jsem vznášející se bytost

Market: Tak třetí den téměř za mnou a jsem...