Biologická zima nám začala už v půlce listopadu. A protože zima patří k energii vody, jsou v tomto období nejvíce zranitelné ledviny a močový měchýř. Oba orgány jsou nyní na vrcholu svých sil a jsou velmi citlivé na chlad a na to, jak s jejich energií zacházíme. Stravou to můžeme denně ovlivnit. Víte jak?

Tři základní funkce ledvin

zima 1

Podle východní medicíny mají ledviny tři hlavní funkce. Ledviny jsou sídlem vrozené energie, kterou dědíme při početí a která se během života postupně uvolňuje. Energie z ledvin přispívá k celkové odolnosti organismu a kromě rozmnožování, řídí i stárnutí organismu. Ta prenatální se nedá doplnit, a proto je na nás, jak s ní budeme hospodařit, aby nám dlouho vydržela.

Dále ledviny kontrolují vodu v těle a regulují tekutiny v organismu. Pokud je tato funkce narušena, chodíme často na záchod, při močení nás to pálí a můžeme mít i otoky, obvykle nohou.

Třetí funkcí ledvin je kontrola energie. Přitahují energii, řídí a prohlubují nádech a tím ovlivňují  příjem energie. Porucha se projevuje dýchacími obtížemi, dušností a zkrácením dechu.

Kromě toho ledviny kontrolují kosti, zajišťují jejich růst a obnovu, patří sem také zuby, jejichž kvalita je závislá na výživě ledvin. Síla ledvin se také projevuje na vlasech. Pokud vlasy padají, vysychají a jsou jakoby bez života je to projev slabých ledvin. 

Co ledviny nejvíc poškozuje

Čím více jíme bílkovin, tím více ledviny zatěžujeme, proto bychom to s bílkovinami neměli přehánět. Dále je poškozuje nadbytek, ale i nedostatek soli a stejně tak nadbytek a nedostatek tekutin. Všechny lilkovité rostliny ledviny velmi zatěžují. Proto se vyhýbáme bramborám, rajčatům a lilku.

Největší chybou, alespoň podle celostní medicíny, je, co se zátěže ledvin týče, jídlo po 18 hodině. Náš zažívací systém funguje podle přírodních biorytmů a večer už naše zažívání neumí dostatečně strávit to, co sníme, a to pak velmi oslabuje naše ledviny.

V tomto článku najdete tipy, jak si chránit a zahřívat ledviny.

V zimě je důležité odpočívat

Zima by měla být nejklidnějším obdobím z celého roku, kdy organismus šetří a regeneruje svoje síly. Jak moc si tedy v zimě odpočineme, tolik energie budeme mít zase na jaře a po celý rok. Bohužel dnešní člověk to dělá právě naopak. Do konce roku šílíme v práci ze všech uzávěrek, do toho se stresujeme z Vánoc, nakupování dárku a smejčení našich příbytků a pak se divíme, proč jsme na jaře tak strašně unavení. Tělo si vlastně nemělo za celý rok kdy pořádně odpočinout. Proto na zimu bychom se měli trochu zklidnit, ubrat ze svých aktivit, ideálně si vybrat část dovolené a opravdu odpočívat. Ale pozor i když to v zimě svádí, raději se zbytečně nepřejídejte, protože i těchto přebytků se tělo obtížně zbavuje.

zima 3

Co jíst v zimě

Co se týče kuchyně můžeme si v zimě dovolit víc tuků a také trochu víc živočišných produktů, jako jsou pokrmy z ryb. Dejte ale pozor na dobré hospodaření se solí, když přidáme více tuku, je potřeba přidat i o trochu více soli.

Zelenina

Zeleninu i v zimě jíme denně, ale máme méně druhů k dispozici. Naši předci jedli jen tu, která se dala dobře uskladnit, proto je lepší se toho držet a nejíst tu dovezenou nebo uměle vypěstovanou. Ideální je pro toto období všechna kořenová zelenina, zelí, kapusta, dýně, pórek, kadeřavá kapusta a další zimní zeleniny. Syrovou zeleninu v zimě raději nejíme, nebo jen velmi malé množství. Skvělá je ovšem krátkodobě kvašená zelenina, která je nezbytným zdrojem vitamínu C a enzymů, proto ji zařazujeme denně. Kromě klasického nakládaní na 3-5 dnů s 1% soli lze také použít slaný nálev, který se hodí na zeleninu tvrdou, jako je třeba květák. Přednost dejte zelenině dlouhodobě kvašené, jako je kysané zelí.

Nezapomínejte na zelené posypky

Výborné je udělat si na zimu mini zahrádku v podobě naklíčené vojtěšky a řeřichy. Naklíčené rostlinky se dávají do horké polévky nebo omáčky. Když dáte odříznutou špičku petržele, mrkve nebo cibule do misky s vodou, rychle vám vyraší nová nať, která je dobrým zdrojem vitamínů. Tyto natě používáme jako posypku místo petrželky, protože ani v zimě by nám neměla chybět zelená zelenina.

Obilí je stále základ

Z obilí používáme přednostně pohanku, jáhly, ječmen a oves, rýži volíme spíše kulatozrnnou, která má více jang energie než dlouhozrnná, ta se hodí více na léto. Pokud dostaneme chuť na kukuřici, raději ji kombinujeme s jinou obilovinou a volíme úpravu zapečení v troubě, která dodá další zahřívající energii této jinak spíše letní obilovině.

Kolik luštěnin

Luštěninami v zimě nešetříme a můžeme si jich na talíř přidat trochu víc. Přednost dáváme fazolím, které samy o sobě posilují ledviny, nejvhodnější jsou azuki, ale rozhodně střídáme všechny druhy, co jen seženeme. Pokud používáme tofu, které má spíše ochlazující efekt, použijeme ho spíše na pečení, aby se energie vyrovnaly.

Jak vařit

Co se týče úpravy pokrmů, prodlužujeme dobu varu, více používáme pokličku a vývary vaříme dlouho, čímž teplo spolu s minerály zabudováváme do svého organismu. Můžeme si dovolit častěji péct a více používáme tlakový hrnec. Pokud jsme zdraví, můžeme víc i fritovat a používat tempuru. K mastným pokrmům vám doporučujeme vždy přidat nastrouhanou ředkev, která umožní tuk lépe strávit. K dochucení se také výborně hodí zázvorová šťáva, která má zahřívající charakter.

Čemu se v zimě rozhodně vyhnout

Všemu, co by nás zbytečně ochladilo a připravilo o teplo. Proto nejíme nic studeného, ani nic z přímo z ledničky, vyhneme se zmrzlinám, alkoholu, ledovým nápojům a jižnímu ovoci. Lokální ovoce se snažíme vždy tepelně upravit. Výborná jsou jen napařená nebo upečená jablíčka či hrušky.

zima

Zimní strachy

V zimě můžete pociťovat více strachy než v průběhu roku. Máme obavu o svoji práci, nechce se nám do nových projektů, pochybujeme o svém manželství, ale bojíme se s partnerem promluvit, bojíme se navrhnout nějakou změnu, máme obavu o finance atd. Je to projevem špatné energie ledvin. Proto je potřeba ledviny v  zimě chránit a posilovat kvalitním a zahřívacím jídlem. Navíc je lze cíleně posílit pomocí odvaru z fazolek adzuki. Další variantou na posílení ledvin je přikládat si teplou sůl na bedra, kdykoliv je to možné.

Jak se teď v zimě o sebe staráte vy?

Pokud jste prototyp toho, kdo se stále něčeho bojí, nic nestíhá, je stále unavený, neví kudy kam a blížící se Vánoce vás děsí, můžete se k nám přidat do programu Vánoce jinak. Začal sice už před měsícem, abychom si udělali do Adventu trochu fóra a mohli si užít skutečné sváteční rozjímání, ale nic nebrání tomu, abyste se přidali a užívali si s námi :-). Zrovna jsme ve fázi, kdy vylepšujeme jídelníček tak, abychom pak mohli o svátcích zvesela hodovat.

Staňte se členy Klubu Jíme Jinak

Získáte videorecepty, jídelníčky, rozhovory s odborníky, rady, slevy na nákupy a online kurzy.

materiály

  1. Zobrazit 4 komentáře

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekVaření podle Jíme Jinak je mi lékem, koníčkem i obživou (Petra, 47 let)
Další článekNajednou vidím spoustu věcí jasněji (Naďa, 34 let)