Na tlumení projevů alergie a astmatu existuje široká škála preparátů, ať už průmyslových či přírodních. Když zaberou, je to úleva, ale na jak dlouho? Na pár hodin? Do dalšího dne? Nebylo by lepší řešit původ těchto problémů spíš než jen jejich následky? Kde ale tento původ hledat? Může být odpovědí rostlinná strava?

Odborné zdroje tvrdí, že astma je nejčastější chronické onemocnění dětí (1) a atopická dermatitida, neboli ekzém je označována za nejrozšířenější kožní onemocnění, kterým trpí každé desáté dítě (2). 

Léčba těchto neduhů bývá obtížná, zdlouhavá a ve většině případů je vlastně jen symptomatická, kdy se řeší pouze důsledek problému (mažeme vyrážku, tlumíme kašel), a ne jeho vlastní příčina. V čem tedy tkví jádro problému? To je velmi obtížná otázka. Pojďme se na to podívat společně s vědci napříč světem.

Jaká strava nás chrání před vznikem alergií, astmatu a ekzémů

Studie zahrnující více než 1 milion dětí z celého světa zjistila, že míra dětských alergií, astmatu a ekzému přímo souvisí se stravou. Dalšími faktory bylo i regionální znečištění ovzduší či míra kouření v dané společnosti, nicméně nejvýznamněji se opravdu projevilo stravování. Například v Indii výzkumníci zjistili asi 1% výskyt alergického svědění očí a rýmy oproti 45% v jiných místech světa. Zjistili nepřímou úměru mezi výskytem alergických příznaků a spotřebou rostlinné stravy. Jednoduše řečeno, čím víc rostlinné stravy, tím méně alergií. (3)

Pokud zůstaneme v Indii, další studie tu zkoumala více než 100 tisíc lidí a zjistila, že ti, kteří pravidelně konzumovali maso a vejce, trpěli mnohem častěji astmatem než ti, kteří se drželi vegetariánského či veganského jídelníčku. Vejce jsou spojována se zvýšeným rizikem respiračních příznaků a astmatu u školáků, zatímco konzumace sóji a ovoce toto riziko významně snižuje. Odstranění masa, vajec a také mléčných výrobků z jídelníčku mělo za následek zlepšení funkce plic u astmatických dětí už za osm týdnů. Zdá se tedy, že konzumace více rostlinné stravy na úkor té živočišné může být i při léčbě astmatu správná cesta. Tělu jako celku to prospěje v každém případě. (4)

Pokud se vám zdá Indie příliš exotická, pojďme na krátký výlet do Švédska. Tam si výzkumníci našli skupinu 35 astmatiků, kteří své zdravotní problémy řešili za pomoci mnoha léků, docházeli pravidelně do nemocnice ke kontrole stavu a několik z nich bylo dokonce i pravidelně hospitalizováno. Těmto pacientům na 1 celý rok naordinovali pouze rostlinnou stravu.  11 z nich to vzdalo a vrátilo se ke konvenční stravě, ale z těch 24, kteří vydrželi, hlásilo 71% zlepšení svého stavu už za 4 měsíce a po skončení experimentu dokonce 91% zkoumaných. A nešlo jen o pocity, zlepšily se i měřené hodnoty jako je kapacita plic, výdechový objem atd. (5)

Rostliny jako ochránci našeho zdraví

A proč to tak funguje? Zcela jasná odpověď neexistuje, ale máme několik vědecky podložených tvrzení, která mohou danou situaci trochu osvětlit.

Jedním z faktorů je množství průmyslových znečišťujících látek obsažených v mase, které lidé jedí. Konzumací tohoto „kontaminovaného“ masa se látky dostávají do lidského těla a narušují tam endokrinní systém. To může mít za následek různé alergické projevy a například v kombinaci se špatným ovzduším pak narůstá i riziko astmatu. (6)

Ochranný účinek rostlin, potažmo rostlinné stravy, může být také způsoben blahodárnými účinky na střevní mikroflóru. Ta je hlavní hnací silou při zrání imunitního systému v raném dětství. Pokud tedy máme od začátku v pořádku střevní mikroflóru, stáváme se odolnějšími proti všudypřítomným alergenům. (7)

Přátelské bakterie v akci

V boji s astmatem také výrazně pomáhají laktobacily, které se nacházejí ve fermentovaných potravinách a také v ovoci a zelenině. To je jedna z možností, proč je u zkoumaných dětí krmených vegetariánskou stravou nižší výskyt alergií. Vegetariánské či veganské děti mají totiž ve střevech více laktobacilů, které je přirozeně chrání. Avšak není to jen zásluha těchto přátelských bakterií. Děti vegetariánských rodičů se častěji rodí přirozenou cestou, jsou déle kojené a většinou jim nejsou ve větším množství podávaná antibiotika. (8

I placebo pomáhá

Jak upravit jídelníček, abychom se zbavili alergií, astmatu a ekzémů, si poslechněte v tomto videu.

Kdokoli může namítnout, že významnou roli zde mohl hrát také placebo efekt. To s jistotou nelze vyvrátit. Nicméně proč nezkusit metodu, která u většiny lidí fungovala a jejíž velkou výhodou je to, že nemá žádné negativní vedlejší účinky? Pacienti ze švédské studie nejen že mohli významně snížit dávky léků a zlepšily se jim hodnoty funkce plic, ale také jim klesla hladina cholesterolu, krevní tlak a všichni zhubli na zdravou váhu (9). A to už se zdá být jako pádný argument k tomu to alespoň vyzkoušet. Tělo bude v každém případě vděčné.

„Každý rok se s námi zbaví astmatu a alergických projevů další a další lidé. Je pro ně někdy přímo šok, že stačilo tak málo – upravit jídelníček, aby už během pár týdnů pocítili zásadní změnu a postupně se uzdravili. Jejich příběhy si můžete přečíst zde. Pokud to chcete vyzkoušet také, nečekejte na pylovou sezónu a přidejte se k nám,“ dodává Eva Cikrytová, autorka projektu Jíme Jinak. „Až jaro udeří v plné síle, můžete být bez foukátek, rudých očí a kapesníků.“

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekNávod na jarní polévku – chutnou a léčivou
Další článekZázračná kopřiva