Čokoláda – oblíbená pochoutka spojená s několika stereotypy a opředená řadou mýtů. Jak to s ní skutečně je? Je hořká čokoláda zárukou zdravého mlsání? Čím tmavší, tím lepší? Kolik procent by měla mít? Někdy je těžké vyznat se v džungli současné nabídky, ale po přečtení našeho článku už budete vědět, po čem sáhnout.

Čím tmavší, tím lepší?

Slyšeli jste už o otravě čokoládou? Někteří z vás ji zažili na vlastní kůži Nevinné mlsání čokolády mě málem stálo život (Ajka) a Přežila jsem otravu čokoládou (Janina).

První mýtus, který jste možná slyšeli. „Extra dark“ neboli „extra tmavá“ zdaleka nemusí znamenat extra zážitek pro vaše tělo. Naopak, přílišná tmavost čokolády značí, že výrobek není kvalitní.

Temné odstíny byste totiž měli vnímat jako varovný signál, že kakaové boby prošly chemickým zpracováním. A právě to ničí podstatou část látek, které mají pozitivní vliv na zdraví (hlavně antioxidanty). Jedná se o tzv. alkalizaci, o které se ovšem bohužel na etiketě nedozvíte, výrobce není povinen na tento proces upozorňovat.

Jak tedy poznat čokoládu, která alkalizací neprošla? Neměla by mít černé tóny, hledejte spíš tmavě hnědou, která se co nejvíce blíží barvě kaštanu.

Co znamenají procenta na čokoládě

Pozor, procenta uváděná na čokoládě neznačí obsah kakaa, ale obsah kakaové sušiny. A kakao jako takové je jen jedna ze složek kakaové sušiny. Pro přehlednost trochu zjednodušující rovnice:

kakaová sušina = kakaový prášek + kakaové máslo

Proč je to důležité? Výrobci se často snaží ubírat kakaové máslo a nahrazovat ho větším podílem kakaa, protože je výrazně levnější surovinou. Takovou čokoládu poznáte podle chuti – díky vysokému podílu kakaa drhne na jazyku a na patře. Výrobci ovšem podíl kakaa a kakaového másla uvádět nemusí, proto jako spotřebitelé nepoznáme, kolik jich v sušině vlastně je.

Nejkvalitnější čokolády se vyrábí přímo z kakaových bobů, výrobci nic neubírají a nedosypávají a poměr kakaa a kakaového másla zůstává přirozený, případně pro zjemnění kakaové máslo naopak přidávají.

Co s tím? Jednoduše se vyhýbejte čokoládám, které obsahují „odtučněný kakaový prášek“. Je to jasné znamení, že výrobce nahání procenta čokolády levnější cestou, a ubírá tak na kvalitě i chuti.

Čím víc procent, tím líp?

Platit to může, ale často tomu tak není. Tady už je potřeba zapojit trochu zvídavosti. O kvalitě čokolády totiž zdaleka nerozhoduje uvedené procento, ale kvalita hlavní vstupní suroviny, kterou je kakaový bob.

Pokud narazíte na kategorii Fine or Flavour, vězte, že jde o vysoce kvalitní odrůdy se skvělou chutí. Není třeba ho vylepšovat chemickými procesy nebo jinými zdraví škodlivými postupy. Naopak Bulk or Ordinary je kategorie bobů určená pro masový trh. Chuť bývá kyselá, i proto se přistupuje například k už zmíněné alkalizaci.

Pozor na akrylamidy

Akrylamidy nevznikají jen pražením kakaových bobů, nacházejí se i v řadě dalších potravin viz článek Nebezpečný akrylamid v běžných potravinách, které jíme. Jak se mu vyhnout?

Pokud to jen trochu jde, zajímejte se i o to, zda a při jakých teplotách výrobce praží kakaové boby. Tento proces se používá hlavně u méně kvalitních bobů. Zlepší sice chuť, ale při teplotách vyšších než 120°C nejen u kakaových bobů vzniká karcinogenní akrylamid. Ten byl po rozsáhlém vyhodnocování mnoha studií uznán Evropským úřadem pro bezpečnost potravin jako látka, která může s velkou pravděpodobností zvyšovat riziko vzniku rakoviny, a to u všech věkových skupin.

Jak to vidíme v Jíme Jinak

„Čokoláda nám chutná, díky povzbuzujícím účinkům dokáže skutečně pozvednout náladu. Já osobně ji mám spojenou s pocitem výjimečnosti a luxusu. A stejně tak k ní i přistupuji – svátečně, do dezertů, na výjimečné příležitosti. Je to něco, co nepatří denně do pusy, natož k svačině dětem. Ani ta drahá a hořká viz výše uvedené důvody (z pohledu celostní medicíny je jich ještě mnohem více). Navíc čokoláda je vysoce návyková, takže takový ten jeden čtvereček každý večer, jak si dává mnoho žen, nepovažuji za šťastné řešení jak si dopřát chvilku blaženosti.
Zdravý člověk se nemusí čokolády zcela zříct, můžeme si ji jednou za čas svátečně dopřát a vychutnat jako cokoli dalšího, co běžně netvoří základ našeho jídelníčku. Ale pokud máme onkologické onemocnění, alergie, ekzémy, akné, potíže se srdce, spánkem a další neduhy spojené s přílišným jinem, pak čokoládu doporučuji na dlouhou dobu zcela vyřadit. Teprve tehdy možná pocítíme, jak silná to je závislost,“ doplňuje Eva Cikrytová, zakladatelka Jíme Jinak.

Náš tip

Pokud patříte k čokoholikům, naučte se vyrábět doma poctivou čokoládu nebo její zdravé alternativy. Vyhnete se tak zbytečnému cukru a dalším aditivům, které se používají při výrobě. Vyzkoušejte tyto recepty:

 

Staňte se členy Klubu Jíme Jinak

Získáte videorecepty, jídelníčky, rozhovory s odborníky, rady, slevy na nákupy a online kurzy.

materiály

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekKdy správně sklidit a uskladnit dýně, aby vydržely až do jara
Další článekVoňavé tempehové soté s bulgurem