4 rizika konzumace smažených hranolek a jak je zdravě nahradit

Pokud si ještě stále dáváte na jídlo hranolky, je na čase si přečíst, co vše mohou hranolky ve vašem těle napáchat za škody.

1Způsobují nárůst váhy

Hranolky jsou vysoce průmyslově zpracované a kaloricky bohaté jídlo (velké hranolky mají dokonce mnohonásobně více kalorií než hamburger nebo cheeseburger). V jedné porci hranolek je až 24 g tuku. Zejména těch špatných – nasycených a trans tuků, které způsobují zvýšení cholesterolu a následně riziko srdečních onemocnění, mrtvice a cukrovky druhého typu. Dle studií diety založené na vysoké konzumaci tuků ničí nervové buňky mozku, které kontrolují tělesnou váhu (1). Hranolky obsahují také nadbytek soli, která zadržuje vodu v těle a způsobuje též přibývání na váze.

2Zvyšují krevní tlak

Hranolky jsou osolené pořádnou dávkou soli. Pokud je jíte pravidelně (nejen hranolky, ale cokoliv, co obsahuje nadbytek soli), mohou dopomoci ke zvýšení vašeho krevního tlaku, což způsobuje nemoci srdce, ledvin a mrtvici. Doporučená denní dávka soli je méně než 5 g, jedny velké hranolky ale obsahují až 1/4 denní dávky soli

3Nebezpečí (nejen!) pro těhotné

Zejména těhotné ženy a malé děti z důvodu jejich nízké hmotnosti by se měly vyhnout konzumaci hranolek, protože obsahují nebezpečný karcinogen a neurotoxin akrylamid, který poškozuje DNA. Akrylamid vzniká ve škrobovitých potravinách, které jsou smažené, pečené či jinak upravované ve vyšších teplotách (+ 120 °C).

Rizika konzumace akrylamidu:

  • Potenciálně zvyšuje riziko vzniku rakoviny.
  • Nejvíce ohrožené jsou děti z důvodu jejich nízké hmotnosti.
  • Má škodlivé účinky na nervový systém, prenatální a postnatální vývoj a reprodukční schopnosti mužů.
  • Tvorbu akrylamidu v potravinách do značné míry ovlivňují jednotlivé složky, podmínky skladování a zpracování (především teplota).
  • Velká expozice akrylamidu vzniká i při domácí přípravě pokrmů (pečení, smažení, pražení).

4Zvyšují riziko diabetu, obezity a nemocí srdce

Smažené a mastné hranolky jsou plné nevhodných tuků a soli, což zvyšuje riziko zdravotních problémů jako srdeční choroby, obezita, rakovina a cukrovka 2. typu.


5 zdravých alternativ k hranolkům

  1. Batátové hranolky – nakrájejte batáty na hranolky, postříkejte olejem a sojovou omáčkou a dejte péct. Podobně se dají udělat i z celeru, mrkve a petržele.
  2. Křupavé hranolky – nakrájejte cuketu nebo tofu na hranolky (skvělé je i avokádo na měsíčky) a obalte jako řízek v mouce, poté v těstíčku z hrašky a nakonec v kukuřičné strouhance. Dejte na plech a pečte cca 15+ min na 200°C dokřupava. V průběhu pečení alespoň 1x otočte.
  3. Polentové hranolky – udělejte si polentu dle návodu (můžete do těsta přidat i oblíbené koření, semínka, bylinky). Ztuhlou polentu nakrájejte na hranolky a obalte ve směsi oleje a sojové omáčky. Pečte 30 min na 180°C, až jsou hranolky křupavé.
  4. Tempura – udělejte si těstíčko z celozrnné nebo bezlepkové mouky s vodou (případně i kořením), anebo z hrašky s vodou a obalte v něm zeleninu, tofu, tempeh, divoké bylinky (např. kontryhel, jitrocel, kopřivu), bezinky atp. Vložte do rozpáleného oleje a až je tempura zlatavá, vytáhněte a nechejte okapat.
  5. Pečená zelenina – nejrůznější zeleninu (řepa, petržel, mrkev, kapustičky, brokolice) nakrájejte na různé tvary a obalte ve směsi oleje, sojové omáčky a bylinek. Dejte péct.
  6. Kadeřávkové chipsy – dají se udělat jak pečené, tak také sušené (RAW verze). Obalte je v olivovém oleji, sojové nebo tamari omáčce (super je i přidat sušený česnek), anebo v omáčce z kešu ořechů, šťávy z citronu, lahůdkového droždí, sojové omáčky, případně z dalších dochucovadel (koření).

S čím alternativu hranolek podávat?
– samotné
– s tofunézou
– s čočkonézou
– s kešu majonézou
– s rostlinným jogurtem – kokosovým, anebo sojovým
– s dipem
– s kečupem bez cukru

 

Díky JJ mám imunitu jak hrom

Eva: Škoda, že jsem takhle nezačala jíst už ve...

Očista byla super!

Janakralicek: Očista byla super, diplom jsem si udělila, byla...

Moc mi chutná (Vymka)

Vymka: Vařím jako blázen a moc mi to chutná....

Zakúpenie členstva sú tie najlepšie investované peniaze (Eva)

Eva: Krásny dník prajem a chcem poďakovať za všetko,...

Ekzém je nenávratne preč (Jana)

Jana: Jarná očista pomaly končí a ja mám radosť,...

Vaše stránky mě nadchly

Agatha: Vaše stránky mě nadchly a hodně inspirovaly. Už...

Jíme vaše jídla s chutí celá rodina včetně mého 86 letého tatínka (Ingrid)

Ingrid: Evi, moc se mi líbil článek o nakupování....

Hubnu i bez cvičení! (Alena)

Musím sa priznať, že počas tejto výzvy som sa...

Díky JJ mám více energie a 5 kg dole

Libenk: Hlavně chci moc poděkovat za Váš přístup, pořád...

Kamarátka neverila, ako som sa zmenila (Marta)

Marta: Pomaly sa mi končí vstup "do plavek". A pokračujem...

Jídlo je perfektní, i děti uždibují (Lada)

Lada: Dneska třetí den a jídlo za mě perfektní....

Podzimní detox nemá chybu! Samé dobroty, které mě léčí

Pavlína M.: Již 9 měsíců jsem s Jíme Jinak...

Nepřibírám a alergii mám pod kontrolou i bez medikace (Eva)

Eva: Takže po jarní očistě a hubnutí do plavek...

Bez ranní polévky to u mě už nejde

Zdlang: Devcata, jsem spokojena, jak to valim a zvladam,...

Miluju vás a vaši práci. Mám konečně zpět svou menstruaci

Ilona L.: Evi posilam muj posledni komentar do jarni...

Od doby, co jsme na JJ nás zubařka chválí

Petra: Tak u nás (zejména u mě) to byla...
  1. Dobrý večer, snažím sa postupne meniť jedálniček , máme domáce skvelé ovocie , hlavne bobuľové a rozmýšľam ako ho využiť na raňajky, keď ho neodporúčane s obilninou. Prosím napíšte mi ,či je vhodná táto kombinácia – dám si lyžicu chia semienok , lyžicu pomletých ľanových semiačok, ovocie a orechy , keď je ovocie veľmi kyslé, dosladím trochou medu. Ďakujem za váš názor.

    • Marcelo, domácí ovoce je super, ale ideální na svačinu,mimo hlavní jídlo. Ovoce je plné cukru (přírodá nám ho dává na podzim, abychom z něj vyrobili tuk a přežili tak zimu) a ochlazuje, což po ránu není ideální pro nastartování našeho metabolismu, tam potřebujeme teplé a necukrové jídlo, zvláš´t pokud se chceme uzdravovat nebo hubnout. Tuhle kombinaci bych si nechala na dopolední nebo odpolední svačinu a med bych si šetřila na sváteční příležitosti, raději bych sladila sladem nebo sirupem, pokud byste měla celiakii. To jsou méně agresivní cukry, plné minerálů, jen část tvoří jednoduché sacharidy.

  2. Takže pokud bych nejprve brambory/batáty/řepu/mrkev atd nejdříve krátce povařila, aby nebyla zelenina syrová. A až pak bych nakrájela na „hranolky“ a dala na pečící papír do trouby na 110 stupňů trochu opéct, tak pak tam ten akrylamid nebude?

  3. Dík moc za zajímavé shrnutí. Ten akrylamid mě opravdu zarazil. Když píšete, že vzniká u škrobovitých potravim při úpravě nad 120 stupňů, nejsou potom hranolky z pečených batátů / polenty/ čehokoliv co se obalí v mouce, strouhance či těstíčku na tom s akrylamidem podobně (byť nejspíš v menším množství..)?

    • Jasně, to je přesně jeden z mnoha důvodů, proč říkáme, že pečené a smažené věci a pokrmy upravené při vysoké teplotě nejsou vhodné pro každý den, pro malé děti a v případě, že se člověk léčí z vážné nemoci. Brambory jsou na tom samozřejmě Z tohoto pohledu ještě hůř.

  4. Zobrazit všech 5 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekŽivá zahrada aneb naše zahrada není sterilní
Další článekKrém ze zelené dýně Marina di Chioggia