Rychlá, nutričně bohatá a velmi jedlá alternativa k majonéze. Pokud zrovna nemáte po ruce natural tofu na výrobu domácí tofunézy nebo jste alergičtí na sóju, zachrání vás loupaná červená nebo žlutá čočka. Proto jí říkáme čočkanéza.
Ingredience
na 1 skleničku
  • 1 hrnek loupané červené nebo žluté čočky
  • 1/2 hrnku kvalitního olivového oleje
  • šťáva z 1/2 citronu
  • 1-2 lžíce umeocta (nebo sůl dle chuti)
  • případně pepř

Jak připravit majonézu z červené čočky

  1. Červenou čočku propláchneme a uvaříme ji ve 2 hrncích vody doměkka (na kaši).
  2. V blenderu nebo pomocí šlehače vyšleháme uvařenou čočku a postupně přidáváme olej.
  3. Ochutíme citronem a umeoctem a ještě vyšleháme.
  4. Ochutnáme, případně dochutíme.
  5. Přemístíme do misky a můžeme konzumovat.
  6. Uchováváme v chladu max 5 dní.

Praktické

  • Tuto „majonézu“ můžete použít všude tam, kde byste dali klasickou majonézu nebo tofunézu – do zeleninových salátů, k pečené nebo napařené zelenině, do „bramborového salátu„, do hamburgeru, obložených baget, sendvičů atp.
    Majonéza v zeleninovém salátku
  • Pokud máte problémy s játry, raději olej nekonzumujte syrový, ale do jídla ho zpracujte tepelně. Na oleji v receptu osmažte cibulku a přidejte do mixéru k ostatním ingrediencím a vyšlehejte majonézu.

Obměna

  • Kdo má rád může přidat i pepř.
  • Místo umeocta můžete dát sůl.
  • Dochutit ji můžete hořčicí, syrovou šalotkou a kyselými okurkami.

12 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Taky nám čočkunéza chutná víc než majonézy z tofu, jen ji asi víc ochucujeme.
    A jak už tu někdo zmínil: suroviny na ni jsou vpodstatě vždy doma.

  2. Cim nahradit olivovy olej? Kdyz se tepelne neupravi, tak mi v majolce dela takovou pachu, ktera mi vadi. Dekuji.

        • Radko, pro naše zdraví je ideální všechny oleje tepelně zpracovat. Některé se na to ale příliš nehodí nebo jsou moc vzácné a citlivé na teplo (jako třeba lněný olej), proto se dávají do salátů, případně do horké polévky (jako takový kompromis) apod. Pro Klubáky jsme na toto téma zpracovali celý článek, kde je popsáno, které oleje jsou vhodné a jak poznáme nedostatek, nadbytek apod. Podívejte se zde https://www.jimejinak.cz/jak-je-to-s-temi-tuky-mudr-vladimira-strnadelova/

    • Nebo olivový tepelne zpracujte. Osmazte na nem cibulku a vse rozmixujte na majonézu – i v teto formě je vynikající!

  3. Super! Konečně se nemusím spoléhat na to, jestli v sobotu budou u nás ve zdravé výživě mít sojanézu a můžu si zdravou majonézu udělat sama!
    Akorát jsem dala míň oleje a víc čočky, našlehalo se mi to moc řídké!

  4. Ajko, paráda, moc děkuju za recept! Brzy vyzkouším a dám vědět, zda uspokojuje mé chutě 🙂 v létě mi “majolka “ v sálatech chyběla a z tofu mnou vyrobená mi nechutná 😀 a k dostání u nás moc není.. tak že bych konečně měla rychlou snadnou pomoc při záchvatech mlsné na něco takového? 🙂

  5. Zobrazit všech 12 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Stisknutím tlačítka souhlasíte, že zpracujeme Vaše osobní údaje (e-mail a jméno), abychom mohli komentář evidovat a zobrazit. E-mail nezveřejníme. Zásady ochrany osobních údajů.