Kdykoli ji udělám, vždycky zmizí dřív než jsem plánovala. Jednoduchá domácí tofunéza u nás doma prostě frčí. Děláme jí na mnoho způsobů, nejčastěji takto:
Ingredience
na 4 porce
  • 200 g tofu natural
  • trocha soli
  • 4 lžíce oleje
  • 1 velká cibule
  • lžička sojové omáčky
  • lžička umeoceta nebo citronové štávy
  • 2 kysané okurky nebo zelí
  • lžička hořčice nebo zázvorové šťávy (nemusí být)

Jak připravit tofunézu

  1. Tofu vaříme 5 až 10 minut ve slané vodě.
  2. Na oleji orestujeme cibuli se solí. S olejem ani cibulí nešetříme. Majonézy jsou oleje plné a chceme docílit podobné nebo ještě lepší chutě.
  3. Nožovým mixérem rozmixujeme uvařené tofu s orestovanou cibulí. Podle potřeby opatrně přidáme trochu vývaru, abychom dosáhli požadované konzistence omáčky, znovu pomixujeme až dostaneme kýženou krémovou konzistenci.
  4. Podle chuti pak přidáme umeocet, sojovou omáčku a strouhané kysané okurky. S dochucovadly moc nešetříme.
  5. Na pikantnosti můžeme přidat ještě lžičkou hořčice či lžící zázvorové šťávy.
  6. Podle zásob a nálady můžeme přidat ještě čerstvé bylinky, zeleninu apod.

Praktické

  • Místo v extra hrnci se slanou vodou můžete tofu prostě hodit do polévky, kterou zrovna vaříte.
  • Nechce-li se vám špinit dva hrnce (jeden na povaření tofu a druhý na restování cibulky), můžete vynechat cibuli.
  • Abychom do přípravy dostali olej, přidáme ho do vody, ve které se tofu vařilo. Ať se alespoň prohřeje – olej potřebuje tepelně upravit, aby nám neškodil. Dále postupujeme jako v předchozím receptu.
  • Další úsporu času můžeme docílit tak, že okurku nebudeme strouhat, ale rovnou ji do omáčky rozmixujeme.
  • Pokud nemůžete jíst sojové výrobky, vyzkoušejte čočkovou majonézu.

Kombinujeme

  • Tofunézu využijeme při přípravě zálivek na saláty nebo všude tam, kde bychom si jindy dříve dali na talíř tatarku, tedy ke smaženým pokrmům, karbanátkům apod.

Děti

  • Tofunéza je vhodná pro děti od dvou let, ale jen maličko.

45 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

    • To jsme nezkoušely, ale zajímavý nápad. I když ta zelenina by tam určitě kvasila. Dá se koupit tofunéza, ta nějaký čas vydrží.

    • Janet recept jsem upravila, aby bylo jasné, kolik přesně čeho, tak ať se vám tofunéza podaří :).

  1. Mila Evi a Heli, Vasi tofunezu uz delam po tolikate, ale tentokrat uz Vam to sem proste musim napsat :)) Pokazde s ni slavim ohromne uspechy! 🙂 Pro me je vlastne vzdycky nejvetsi uspech, kdyz nikdo nepozna, ze nejde o skutecnou majonezu 🙂 A jelikoz ji vzdycky do neceho pridavam, tak myslim moc nebyla sance to zjistit 🙂 A uz nekolikrat po mne dokonce chtela navsteva i recept na dressing. No, vetsinou jsem to zamlzila 🙂 Kdyby zjistili, ze je to z tofu, uz by nejspis dal nejedli 🙂 Bohuzel kolem sebe nemame prave JJ priznivce – predevsim v rodine ne. A prave proto – kdyz vidim s jakou chuti jedi Vasi tofunezu – povazuji to za obrovsky uspech! 🙂 Moc Moc dekuji a mejte se krasne! 🙂

    • Jani, tak to máme radost, že to takle “prochází” i u odpůrců 🙂 Podobné pocity zažívám, když mi tu děti, co rozhodně nejedí fazole/dýni/řepu apod. baští a přidávají si něco, o čem netuší, že tam ta nenáviděná potravina je. Ale nesmí se to prckům prozradit, to už mám taky vyzkoušeno :-)) Někdy to na mě zkouší: “Evo a není tam česnek/zázvor?” “Neee, dyť já vím, že ho nemáš rád.” “No tak proto je ta polévka tak dobrá!” Ha ha, kdyby věděli… :-)))

  2. Naprosto luxusní, nechápu proč jsem ji do teď kupovala :-D. Ještě je teplá a nemůžu odolat. Hned ji přidám do salátu.

  3. Dobry den, hrozne me prakvapila nova informace o olejich, ze se musi zahrat… To jsem skutecne netusila 😮 chci se zeptat, jak mam tedy postupovat, abych nahradila studeny olivovy olej v salatech? To ho staci jen zahrat? Nebo se musi zahrat s necim? Jsem z toho trosku zmatena, prosim poradte… Dekuji predem 🙂

    • Protože olej je hodně uvolňující, je potřeba ho spojit s trochou soli, která má opačné účinky. Do salátu ho stačí nechat ohřát s trochou soli a pak teprve použít.

  4. Překvapilo mě tvrzení o škodlivosti tepelně neupraveného oleje, proto bych rád poprosil o objasnění mechanismů nebo odkaz na zdroj trvzení. Děkuji

    • když se olej při přípravě jídla zahřeje, tak se na další ingredience naváže, prostě se s nima lépe spojí a v těle pak může promazávat tam, kam se dostanou živiny z jídla, kde byl obsažen. Když se dá olej studený, nesváže se pevně a jde do těla odděleně – a co dělá olej? Stoupá vzhůru a oddělí se – stejně tak v těle – stoupá vzhůru – mastné vlasy, akné (přebytek v horní části těla), suché popraskané paty (tuk chybí dole). A k ideální distribuci živin (nejen tuků) po těle je taky nutný pohyb – prostě i ty živiny se pak dostanou až k nevzdálenějším koncům, když krev pořádně proudí.

      • Krásně popsáno, Slávko. mohu jen potvrdit, že léta na zeleninových salátech s olivovoým olejem (a taky balzamikem nebo octem) vedla přesně k tomu samému – mastná hlava, tedy vlasy, pleť, suché nohy od stehen po rozpraskané paty.

      • Jé, moc díky za info. To je přesně o mne dříve – mastné vlasy, akné a rozpraskané rty. Díky :_)

      • můžu se zeptat jak tedy prakticky oleje používáte? Každé jídlo, včetně salátů, prohřejete s olejem. Nebo malý kastrůlek, kde dám olej a špetku soli? Prohřát stačí asi mírně, že?

        • Do salátů studený olej nedáváme nebo ho připravíme na pánvičce a do salátu přidáme už prohřátý (třeba orestovaná cibule či jiný zelenina, hořčice apod.). Do jídel dáváme olej buď jako základ pro orestování zeleniny nebo přidáme třeba do vařené polévky. Když se dá olej, je potřeba dát sůl.

  5. Do tofunézy a vůbec do “rádobyvajíčkových” pokrmů je skvělá černá sůl kala namak, která svým sirnatým aroma fakt evokuje vejce. Má jednu nevýhodu, a to že aroma tepelnou úpravou vyprchá 🙁 Ale stačí špetička a ten chuťový efekt mi rozhodně stojí za nepatrný prohřešek 😉

  6. Dneska jsem dělala tatarku z jáhlové kaše místo tofu a také nebyla špatná. Ani jsem tam nedávala všechny ingredience. Jen osmahnutou cibulku a domácí nakládané zelí. Kmín tam byl jako extra bonus:-).

  7. Dobrý den, prosím můžu se zeptat, proč nedoporučujete tofunézu malým dětem? Chápu to, když bych tím nahradila tatarku, tak aby si nezvykali na dochucovadla, ale mohu ji dát malým dětem třeba jako pomazánku, nebo k salátu? Děkuji

  8. Dobrý den přeji, můžu se jen zeptat. Náhodou jsem našla tento recept, ale v záložce receptu není odkaz na dochucovadla. Až jej budu znova hledat, kde jej můžu prosím najít? někdy jen náhodu najdu nějaký recept a následně jiný den se jej nemohu dopátrat. Děkuji

    • nevím zda vám pomůžu, ale dochucovadly jsou zde, podle mého, myšleny sojová omáčka, umeocet, citrónová šťáva, kyselé okurky nebo hořčice a zázvor. Já jsem napoprvé měla jen sojovku, umeocet a kyselé okurky a bylo to parádní..musela jsem ředit troškou vývaru, ale naprosto mě tento recept nadchnul 😉

  9. vcera som vyskusala tofunezu a je vyborna. skôr mi pride ako pomazanka, ale na chuti jej to neubera. podavala som ju vcera na veceru na pecenych zemiakoch. dakujem za inspiraciu.

  10. Dobry den,
    Jsou ovsem cenne oleje, ktere se ani zahrivat nemaji a pouzivaji se vyhradne za studena a jako leky (napada me napr.olej z cerneho kminu, mozna makovy atd.). Vim, ze to ma v knize pani Strnadelova, ale znam zase nazory primo vyrobcu prirodni kosmetiky (laboratore Nobilis Tilia) a ti se vsichni olejem cpou po lzickach pro jejich zdravotni ucinky a taktez umi vytecne obhajit, proc olej za studena ano.

    • Mně surový studený olej – jakýkoliv – vadil odjakživa, aniž bych přemýšlela o tom, jestli je nebo není zdravý. Třeba v salátech, brr, ta studená zelenina se studeným olejem. Teď si občas olejem proplachuji ráno ústní dutinu, ale ne s nějakým extra nadšením 🙂 Takže mě názor, že olej za studena ne, naprosto vyhovuje 🙂

      • Přesně tak konopný olej obsahuje optimální poměr omega 3 a omega 6 nenasycených mastných kyselin, které jsou teplotně nestabilní a zdravý je určitě. S mnoha lidmy jeho pravidelná konzumace dělá zázraky. Někdo ho konzumuje i na léčbu depresí a jiných nemocí. Hodně lidí pokládá konopný olej za pochoutku, je to hodně o zvyku a samozřejmně o kvalitě oleje.

  11. Jaký používáte olej, že potřebuje prohřát aby neškodil? Jsem z toho trochu udivená. POkud použiji olej za studena lisovaný, není třeba ho tepelně zpracovávat,ne. Resp. proto kupuji olej za studena aby v něm zůstaly živiny. No jsem teď z toho jelen 😉 Ale že to může vyvolat závislost, to teda věřím a už se těším jak tuto tatarku udělám.:)

    • Olej je lépe stravitelný, když se tepelně upraví se solí. Jinak škodí játrům. Za studena používané oleje nejsou nezbytně nutné.

    • Každý olej potřebuje prohřát, aby se v těle dobře strávil. Zásada je, že čím víc dáte oleje, tím víc dejte soli. My používáme jen panenské oleje – slunečnicový a sezamový a tím, že je zahřejeme, se živiny neztratí. Panenské používáme proto, že ostatní oleje nejsou pouze lisované, ale olej se z nich dostává chemickými látkami, proto jen u panenského za studena lisovaného máte jistotu, že je pouze olej ze semínek vytlačen.

  12. Důrazně varuji! Může vyvolat závislost. Dnes jsem jí dělala k obědu a musela jsem se mlátit přes ruce, aby zbyla manželovi k večeři.

  13. Zobrazit všech 45 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekKulajda jinak
Další článekŠťouchaná květákovo – vločková polévka