Donedávna jsem si myslela, že jím celkem zdravě... Ale poslední dobou mi nebylo dobře. Místo snídaně jsem si brala prášek na bolení hlavy, věčně mě pálila žáha a vyústilo to ve velké zažívací problémy. V pátek jsem byla na konzultaci ohledně zdravotního stavu a jídelníčku, v pondělí nakoupila nové suroviny, v úterý začala vařit, do pátku jsem si našla svůj systém... ale hlavně mě přestala bolet hlava a pálit žáha!

Myslela jsem, že jím celkem zdravě

Než jsem se dověděla od Evy o „jejím“  způsobu stravování, jedla jsem to, co pro mě bylo normální a myslela jsem si, že jím celkem zdravě. Vyhýbala jsem se smaženým a příliš tučným jídlům, jedla jsem hodně jogurtů a čerstvé zeleniny. Doma jsem vařila jen o víkendu, protože jsem minimálně 10 hodin mimo domov. A po práci se člověku, pravda, do vaření moc nechce. Snažila jsem se ale jíst pravidelně, včetně obědů, abych měla teplé jídlo, maso a zeleninu.

Ale nebylo mi dobře

Přesto mi nebylo dlouhodobě moc dobře. Trápení se žaludkem, vyvrcholilo až k velkým nevolnostem. Pálení žáhy pro mě bylo na denním pořádku. Zkrátka něco, s čím se člověk musí smířit, protože to tak prostě je a jinak to už nebude. Alespoň jsem si to myslela…

Lékaři nepomohli, tak proč to nezkusit jinak

Pak jsem si nechala poradit s jídelníčkem a doporučit literaturu.

Dozvěděla jsem se nové informace o plnohodnotném, vyváženém a zdravém způsobu stravování. Vzhledem k tomu, že jsem se už opravdu trápila (začala jsem mít i kožní problémy a žádný z lékařů mi nebyl schopný pomoct) rozhodla jsem se to bez váhání vyzkoušet.

Začátky

První den po přečtení knížky o této stravě, jsme s přítelem nakoupili vše, co bylo potřeba.     V kuchyni při vaření jsem ale byla zděšená. Nevěděla jsem, co dřív. Vařit, nakládat, dusit, luhovat…  Ale velice rychle (a to opravdu doslova během pár dní) jsem byla schopná zorganizovat si vše tak, abych to zvládala s přehledem. Jsem člověk, který když něco chce, tak to chce nejlépe hned a se vším všudy. Takže žádné úlevy, držím se doporučení a nepolevuji doposud. Spoustu věcí už mám v hlavě a nemusím nahlížet do knížky ani na recepty.

Byla to jen otázka organizace

Ráno musím vstávat dřív, abych nám mohla v klidu uvařit snídani, vyvenčit psa a nachystat se do práce. Odpoledne po práci opět vařím, abychom měli oběd na další den. Po té, co dovařím oběd, už je skoro čas, začít vařit večeři.  Zní to děsivě, ale doba přípravy jídel se zkracuje každým dnem. Navíc pokud doma máte v partnerovi podporu, když vám pomůže s čím je potřeba, tak opravdu není žádný problém. Spoustu věcí si už umím vymyslet sama a těším se, až to bude naprosto automatické.

Přestala mě bolet hlava, pálit žáha, zmizela únava a do práce jsem vyrazila na kole

Nejlepší na tom je, že mě přestala bolet hlava. Začínalo pro mě být už téměř na denním pořádku, brát si po ránu místo snídaně prášek na bolest. A to se teď změnilo! Jídlo je opravdu lehce stravitelné, do dvou hodin mám opět hlad (a hlavně chuť) na něco z mého jídelníčku. Pálení žáhy jsem od doby, co se takto stravuji nezaznamenala a to je pro mě opravdu úleva. Jsem míň unavená a pořád se to zlepšuje.  Dokonce jsem párkrát ráno vstala dřív a vyrazila z Rožnova do Valmezu na kole!

Stojí to za to

I když je to ze začátku hodně těžké a časově náročné, určitě se mi to vyplatilo už teď a věřím, že mě ještě spousta milých překvapení čeká.  Zkrátka, když se chce, tak to jde 🙂

Fandím všem, co jste se rozhodli zlepšit svoje zdravíčko tím, že jste ochotni věnovat svůj čas vaření a dbát na to, jestli do sebe dostáváte vše potřebné.

Eliška Bratánková

17 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Mě zaujala věta, kde Eliška píše, že odpoledne vaří oběd na druhý den. Co vaří na druhý den? Vařila bych manželovi, ale narážím na zeleninu, která by neměla vychladnout.. Co se tedy dá uvařit na druhý den k obědu? Děkuji.

    • Dají se připravit luštěniny a obilovina a nakrájet zelenina, pak už je jídlo hotové raz dva.

  2. Zdravím, tak teď jsem nějak zmatená :/ Dcera si vyžaduje každé ráno k snídani jogurt, je jí 27 měsíců, vždyť dětská strava se má skládat z mléčných výrobků a teď čtu že mléčné výrobky jsou špatné???

    • Natálko, pročtěte si naše články, my jsme velmi zásadně proti mléčným výrobkům. Není to na komentář, o mléce a jejich špatných účincích vyšly celé knihy. Děti potřebují jedinné mléko – mateřské. A to jen určitou dobu. Nejste jediná, kdo to neví, proto právě vznikly tyto stránky. Abychom nabořily některé zavedené mýty a děti mohly být zdravější.

  3. Děvčata, děkuji Vám za odpovědi. Heleno,vím, že jste mi kolikrát odpovídala a za Vaše rady Vám děkuji.. já si kupovala články postupně a za jeden měsíc jsem za ně utratila více, než by mě stálo členství v přepočtu na měsíc. Halt ne každý si může dovolit zaplatit celou čátku a možnost zaplacení pouze vybraných už bohužel neestistuje, takže se omlouvám, že jsem se nechala unést svými momentálními pocity..

  4. je to fakt fuška, když člověk musí všude mávat minimálně litrem aby se něco dozvěděl, kolik já už takhle vyházela peněz, každý sliboval a kde jsme? stále na začátku..asi budu muset vykrást banku a pak mi každý rád sdělí co potřebuju..kam jsme to dopracovali? jen boháči mají právo na informace? a až mě někdo požádá o pomoc, mám se na něj vykašlat když mu nepolezou prachy z kapes..?

    • Zdravím Vás paní Lambertová. Už jsme spolu v nějaké diskusi psaly ohledně ekzému našich dětí. K té ceně klubu JJ. – Pro mě je ta cena také dost vysoká – ale JJ je pro mě naprostým požehnáním, tak že v klubu jsem a jsem moc ráda (dá se říct, že za JJ jsem až nekonečně vděčná 🙂 ). Musím ale říci, že jsem byla v první stovce a to bylo členství v klubu se slevou, tak jsem na to peníze vyčlenila a nelituju. 🙂 Jinak konkrétně k informacím o vápníku – v těch knížkách o makrobiotice je najdete také, akorát že v každé knížce je něco, tak je bezva, že to Helena pro nás tak hezky našla a sesumírovala do jednoho článku. Informace o obsahu vápníku i s tabulkami, jaké potraviny ho obsahují a kolik, jsou např. v knížce Makrobiotická cesta (autor Michio Kushi), knížka je zdarma ke stažení na netu, jsou to stránky 47 – 49. S peněma a jejich nedostatkem je to blbý – každý měsíc si říkám, že to bude lepší a něco ušetřím, ale lepší to není. Každopádně díky JJ šetřím peníze, kt. bych jinak utratila v lékárně za krémy na ekzém (a že nebyly levný), myslím, že také peníze za vakcíny nepovinných očkování (o kterých bych dřív určitě uvažovala) a také díky JJ lépe a pestřeji vařím… Chápu, že do tohohle webu dávají Eva a Helena spoustu času i peněz, a tak se nedivím, že část obsahu zpoplatnily…

    • Tak to je mi Hanko opravdu líto, že to vidíte takto. Stránky děláme už třetím rokem zadarmo, samy si platíme provoz a zrovna vám jsem určitě víc jak 20x odpovídala na různé vaše dotazy, aniž byste na mě musela mávat litrem :-). Samozřejmě ve svém volném čase a zadarmo. Přijde vám to málo? Na článku o vápníku jsem pracovala několik týdnů a informace jsem sbírala spousty let. Do komentáře opravdu nemohu zkopírovat celý článek. Navíc jsem se vám i tak stručně snažila odpovědět. Díky penězům za klub můžeme zase zpětně investovat do stránek, z čeho mají profit všichni i nečlenové.

    • Když něco chci, tak to holt něco stojí. Buď si koupím haldu knih a čtu, čtu, čtu – ty vám taky nikdo nedá zadarmo. Nebo si toho mohu hodně přečíst na internetu a zadarmo, ale z jakého zdroje? Vždyť si můžete dát dotaz na spoustu jíných diskuzních stránek. Tady prostě vím, že těm článkům mohu věřit, a za to si zaplatím. Vždyť je to investice do budoucnosti. Takže v klubu jsem. Když půjdete k výživovému poradci, taky to nebude zadarmo. Češi prostě nejsou zvyklí investovat do vždělání, do sebe. Čekají, že to za ně někdo udělá, nejlépe stát, a tak to tu vypadá jak vypadá. Naučí nás jenom to, co chce, abychom věděli, a tak s námi vlastně manipuluje. Viz tento článek http://www.jimejinak.cz/2013/05/8480/ . Evu s Helčou velice obdivuji, za to, s jakou přesností odpovídají na spoustu mnohdy se opakujících dotazů. Stačí si občas projít i nějaké starší články a vše tu najdu. Naprosto souhlasím s tím, že část webu zpoplatnily.

  5. Hmm, díky..ráda bych si článek koupila zvlášť, ale to nejde..bohužel nemám takových peněz, takže budu muset hledat jinde..už mě to štve, všude je třeba peněz, jenže tyhle přemrštěné částky mě fakt hýbají žlučí..

  6. Ahoj, držím palce:-) i my se už nějakou dobu snažíme o změnu a je nám dobře..Jenže..děti nejedí a nepijí mléko a mléčné výrobky (já jsem tomu neholdovala nikdy), protože dceru zahleňují a syn má exém..ale narážíme u doktorů, protože ti tvrdí, že budou mít nedostatek vápníku..i já z toho mám obavy, nerada bych to nějak zanedbala..ke všemu syn toho “díky” exému spoustu nemůže…poraďte prosím jak doplnit vápník aby ho měli dost..děkuji!!..ps: také se stotožňuji s tím názorem, že je dobré, aby jejich imunitní systém přišel do kontatku s lepkem a BKM, aby později neměli problémy, až budou jíst ve škole, školce..(to už se týká jen syna, dcera se stravuje v “klasické” školce..

    • O vápníku pocházející z mléčných výrobků a jak nám v podstatě škodí a krade díky své kyselinotvornosti minerály z kostí je celý dlouhý odborný článek v klubu JJ. Jsou tam i srovnávací tabulky, kde ho brát z rostlinných zdrojů a jak proti živočišným ho mají i rostlinné zdroje hodně. Bohužel nemohu tu přepisovat celý článek, vše jsem vysvětlila a shrnula v tomto článku. Jen velmi stručně v zelenině, řasách a semínkách, v mandlích je ho mnohem více než v ml.výrobcích, víc se mi sem nevejde. A také od té doby, co nejím mléčné výrobky se mi přestaly kazit zuby, narostly mi vlasy a nehty a dle krevních testů mám vše ideální.

  7. I tradiční čínská medicína doporučuje jíst často vařené jídlo. Hlavně v zimě. Přečetla jsem si několikrát knížku Výživu podle pěti elementů od Barbary Temelie. Našla jsem v ní velmi cenné rady, je čtivá a člověk si zjistí, že všechny ty věci jsou pravdivé.
    Nechápu, jak jsem mohla tak před dvěma roky každé ráno snídat jogurt s musli. Pamatuju se, že studené mi nedělalo po ráno dobře-ale život na privátě:DD
    Dnes si klidně ráno uvařím hnědou rýži, na svačinu nějaké domácí sušenky(moc ráda peču), na oběd a na večeři si dám taky něco teplého. A opravdu je poznat, když jsem vynechala mléčné výrobky, pšenici a sladké, jak si tělo “oddechlo” a odlehčilo.
    Po jídle se necítím přeplněná jako kdysi, ale příjemně najezená a tady tento pocit si vždycky vychutnávám a těší mě to:)

  8. Mohu se zeptat, jakou knížku jste četla, ze které jste tedy i ? Mám podobné problémy a ráda bych stravu upravila. Děkuji .

  9. Zobrazit všech 17 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

SDÍLEJTE PŘÍSPĚVKY - získejte členství v Klubu JJ nebo jeho prodloužení. Jak to funguje?
Autorem článku je Eva Cikrytová
Se změnou jídelníčku jsem se zbavila mnoha zdravotních potíží, se kterými si medicína nevěděla rady 30 let. Jídlo, vaření, psaní a šíření zdravého životního stylu se stalo mojí vášní. Je mi čím dál lépe a konečně mám své zdraví ve svých rukách. Celý příběh
Předchozí článekEliška do toho šla po hlavě a do týdne se děly věci
Další článekVločková kaše se “špekem”