Polévka z fazolek adzuki a ječných krup připomíná jak chutí, tak vzhledem českou zabíjačkovou polévku, přitom neobsahuje nezdravé tuky a ostatní škodlivé látky. Adzuki jsou v Japonsku považovány za královnu fazolí pro svojí jemnou oříškovou chuť a výbornou stravitelnost. Jako jedny z mála nenadýmají. Posilují ledviny a chrání srdce a cévy před zanášením cholesterolem.
Ingredience
pro 4 porce
  • 1 cibule
  • 1 mrkev
  • kousek celeru a petržele
  • olej
  • sůl
  • horká voda, nebo zeleninový vývar asi 1 litr
  • hrnek vařených adzuki
  • půl hrnku vařených krup
  • asi 10 cm pórku
  • stroužek česneku
  • miso pasta
  • umeocet
  • půl lžičky drceného kmínu
  • majoránka
  • špetka tymiánu

Jak udělat českou zabíjačkovou prdelačku

  1. Na lžíci oleje zpěníme nadrobno pokrájenou cibuli, nahrubo nastrouhaný celer a petržel, osolíme.
  2. Zalijeme horkým zeleninovým vývarem, nebo vodou a přidáme na kolečka pokrájenou mrkev.
  3. Vaříme asi 10 minut, přidáme uvařené adzuki, česnek, kroupy a vaříme daších 5 minut.
  4. Na závěr dokořeníme majoránkou a tymiánem a přidáme na jemno nakrájený pórek.
  5. Pak polévku vypneme a odstavíme.
  6. V trošce polévky rozmícháme asi půl lžičky miso pasty a vrátíme do polévky, ochutíme ještě troškou umeocta a ochutnáme, jestli je dost slaná. Pokud není, můžeme přidat ještě miso, nebo dochutit sójovou omáčkou.

Praktické

  • Pokud máme fazolky adzuki a kroupy uvařené den dopředu, pak je polévka hotová do 20minut.
  • Jelikož je polévka uvařená hlavně ze zeleniny, polévku raději sníme a neskladujeme. Zelenina v ní obsažená začíná už po půl hodině oxidovat a během 2 hodin se stává pro tělo kyselinotvorná. Pokud si chceme vzít polévku do práce k obědu, nalijte jí ještě vařící až po okraj do termosky a zavřete. V tomhle stavu si zachová většinu prospěšných látek.

Obměna

  • Polévku můžeme připravit i z jiných druhů fazolí, nejlépe červených.

Děti

  • Pokrm je vhodný pro děti od 1,5 roku, pokud už dítě běžně jí luštěniny. Šetříme se solí, tukem a kořením. Jídlo můžete vařit společně, ale solit malinko, pro dítě odebrat porci a pro sebe teprve dochutit.

🎅 Zdravé cukroví  a dezerty

Bez cukru, mléka, vajec a bílé mouky.

Pojďte si zdravě pochutnat!

  • zdravé Vánoční cukroví
  • ➡ nejoblíbenějších dezerty
  • ➡ 23 videoreceptů + ebook

Překvapte i náročné mlsaly.

Zjistěte více

15 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Mňam, mám ji k odpolední svačině a k večeři a je luxusní. Vynechala jsem miso, to si dávám jen ráno, protože ve mě probouzí žravost. S porcema to řeším tak, že vařím 2. 1. nacpu do termosky hned jak jsou pohromadě všechny ingredience a přejdou varem, zbytek dovařím a zbaštím. Tu porci z termosky mám jako další jídlo v pořadí. O víkendu mám na vaření čas a náladu, takže vařím zeleninová jídla, co přes týden nestíhám. No a tahle polévečka už byla v hledáčku delší dobu a konečně se zadařilo. Určitě jsem ji nevařila naposledy.

  2. Tak jsem ji vcera zkousela- mnam mnam 🙂 Akorat jsem ji mela i dnes v praci- znovu ohratou. Je to hodne spatne? Vzpominam si, ze to zakyseluje telo, pokud se to znovu ohriva.
    A dotaz- zkousela jsem oznacit text, abych ho mohla vytisknout, ale neslo mi to, jde vytisknout pouze cela stranka- to mate tak schvalne nastavene?

    • Je to přesně tak, pokud je v něčem zelenina, za 2 hodiny ztratí své zásadotvorné účinky a energii čerstvosti a pak nás to překyselí. Nejtěžší bylo naučit se vařit tak malé porce, aby nic nezbylo a také jsem si musela ty malé dokoupit. Ale vždy volte menší zlo. Radši ohřátá domácí polévka, než párek z kantýny 🙂

      • No právě. Taky mám pořád problémy s velikostí (malostí) porce, mám pořád velké oči, aby bylo dost a přitom jsem byla i vychovaná, že se nesmí nic vyhodit. Tak s tím bojuju. Mám pak i tendenci se někdy i přecpávat, aby se to snědlo. Vymlouvám si to, že je tedy už lepší přebytek vyhodit, než ze sebe dělat tu popelnici, ale ještě je co zlepšovat.

        • Ha, ha, tak to mám stejně, také nerada vyhazuji a dokud jsme měli psa, bylo to v pohodě, jedl s námi Jinak. Umím se také pěkně přecpat, když zbude v hrnci, ale výhoda na této stravě je, že mi z toho není těžko. Pokud v něčem bylo jen trochu zeleniny (prejt, luštěnina na cibulce ap.), tak to prostě schovejte a při dalším jídle přidejte čerstvou zeleninu, třeba ve formě nishime, nebo napařenou, či teplý salát, nebo trochu jídlo oživte něčím čerstvým a tu trošku starší zeleniny neřešte. Ale to jen v případě, že jste zdravá. Zeleninovou polévku ale neschovávám, už mi ani ohřátá nechutná, takže se sní co se dá a zbytek jde do koše. Je to jen o praxi, už přesně vím, kolik vařit pro dva a pro tři. Ale jak jsem teď byla týden u Evy a vařila pro 5 lidí, také jsem měla problém odhadnout porce, ale tentokrát na druhou stranu. Naštěstí se dá hodně nastavit a naředit, tak jsme se najedli všichni.

  3. Když jsem ji včera viděla na kurzu, dala jsem ji jen jednu sběračku – moc jsem jí nevěřila. Ale je fakt skvostná – všechny u stolu jsme si šly přidat 🙂 Na zítra ji plánuju pro synovce. Ten už ode vyžkoušel různé pokusy, ale většinou ne moc povedené. Tentokrát bude určitě nadšený. DĚKUJI DĚKUJI, OPĚT VÝBORNÝ RECEPT, Lenka

  4. Ahoj všem,zítra se na ní chystám…první premierová polévka tohoto typu:)
    mohl by mi někdo ještě poradit,kolik je potřeba vývaru???nemám odhad…
    děkuji…

  5. K obědu jsme si dnes dali tuhle prdelacku a nikdy bych nevěřila, jak ji muže být takováto „fazolová“ chuťově neskutečně podobná … Kdybych nevěděla, z čeho jsem ji vařila, dala bych hlavu za to, že je to pravá prdelačka. Jedním slovem … Skvělá 😉 a s tou mrkvickou navíc velice efektní na talíři :0)
    Malému jsem tedy zatím vynechala miso a umeocet, i tak ji měl bezkonkurenční 😉

  6. Ňam! dělala jsem k obědu, ty fazole jsem rozmixovala, a tím zahustila polévku, skvělý, můj 20měs syn řekl nad talířkem „mňam“

    • Díky, tohle je fakt osvědčená polívka a takhle zdravě jde uvařit každá klasicky česká polívka, třeba zelňačka, ta je taky mňam.

  7. Prdelačka je opravdu skvělá, moc nám chutnala. Protože s manželem přecházíme na zdravé vaření postupně, recept jsem trochu obmněnila. Na cibulovém základě jsem opekla nastrouhanou kořenovou zeleninu a do polévky přidala trochu nakrájeného uzeného tofu a 2 lžíce sojového granulátu. Rovněž sušený libeček – až nakonec – již nevařit -je tam skvělý.

  8. Zobrazit všech 15 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekJarní zeleninová miso polévka
Další článekRybí hranolky nebo filé bez ryb