Milujete zelňačku a nevíte jak ji uvařit zdravě bez brambor a klobásy? Nám se to povedlo a je ještě lepší, než ta klasická.
Ingredience
pro 4 porce
  • 1 cibule
  • větší půlka kedlubny
  • 1,5 hrnku zelí
  • 1,5 hrnku kysaného zelí
  • půlka uzeného tofu
  • 3/4 litru zeleninového vývaru nebo horké vody
  • kmín
  • červená paprika
  • bobkový list
  • olej
  • sůl
  • na dochucení: bílá miso pasta, jablečný ocet, umeocet, sójová omáčka
  • trocha rostlinné smetany

Jak připravit zelnou polévku

  1. Nakrájíme kedlubnu na kostičky, cibuli nakrájíme na proužky a zelí také na proužky.
  2. Ohřejeme si zeleninový vývar.
  3. Do hrnce dáme olej, přidáme cibuli a sůl a chvíli společně restujeme.
  4. Když je cibule do sklovata, přidáme zelí, červenou papriku a kmín a společně chvíli restujeme.
  5. Pak přidáme zeleninový vývar, nakrájeno kedlubnu, přiklopíme pokličkou a vaříme do změknutí zeleniny.
  6. Po asi 15 minutách přidáme trochu pokrájené kyselé zelí a půlku na kostičky nakrájeného uzeného tofu.
  7. Ideální je nechat vše společně ještě 10 minut povařit.
  8. Polévku dochutíme bílou miso pastou, umeoctem, jablečným octem a sójovou omáčkou.
  9. Na závěr přidáme trochu rostlinné smetany.

Praktické

  • Polévku můžeme posypat jarní cibulkou.
  • Můžeme dochutit i šťávou z kysaného zelí.
  • Jelikož je polévka uvařená hlavně se zeleniny, polévku raději sníme a neskladujeme. Zelenina v ní obsažená začíná už po půl hodině oxidovat a během 2 hodin se stává pro tělo kyselinotvorná. Pokud si chceme vzít polévku do práce k obědu, nalijte jí ještě vařící až po okraj do termosky a zavřete. V tomhle stavu si zachová většinu prospěšných látek.

Obměna

  • Místo kedlubny můžete dát topinambur nebo tuřín.
  • Uzené tofu skvěle nahradí uzený tempeh.
  • Zkuste do polévky zavařit i chlebový kvásek, krásně ji ochutí.

Děti

  • Tato polévka je vhodná pro děti od 1,5 roku, kdy ubereme dochucovadla a šetříme se solí a olejem.

Ovšem, pokud dítě běžně dostává maso apod., pak není co řešit a můžete klidně podávat tento pokrm, protože ve srovnání s konvenční stravou je pořád ještě velmi light.

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

13 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Přidala jsem tam Jidášovo ucho, když je ten Velký pátek a taky trochu cukety (na zamaskování, kdyby si někdo chtěl stěžovat, že je tam kedlubna), k tomu opřažený na kostičky nakrájený kváskový chleba a všem to chutnalo,

  2. Dnes som dala tiez susene hribiky, typujem, ze bude moc dobra. Ale jedna vec mi nejde do hlavy – na konci by som dala este cesnak. Ten sa tam nedava?
    Vdaka za odpoved.

  3. Tak ja som prave zistila, ze toto bude asi kapustnica 😉 kebyze to viem od zaciatku, skusim tam dat aj susene slivky. No a ako je to so zohrievanim tejto polievky? Kapustnica vraj 7x zohrievana je najlepsia. Ale to prekysluje? Vdaka za odpoved!

    • My polévky neohříváme, ani nic, co má v sobě většinu zeleniny. Všechno je jen zvyk. Mně dřív chutnala bramboračka nejvíc až třetí den, teď mi už druhý den nevoní. Potřebuji polévku čerstvou.

  4. My ji taky děláme jak píše Lucka, dokonce jsem ji před pár dny vkladala sem do čtenářských receptů, tak to asi Ajka nezaregistrovala 😉 pro oko občas přidávám i fazole, pokud mám zrovna uvarené.

  5. Taky dělám podobně :-). Akorát ji vařím z čerstvého zelí a společně s uzeným tofu nebo tempehem, a kyselé zelí dávám až nakonec po dovaření. Chystám ji dneska na večeři 🙂

  6. Děláme ji skoro stejně a je výborná! Máme ještě poslední sklenici zelí naloženého na podzim, takže polévka bude o víkendu.

  7. Zobrazit všech 13 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekTradiční italská kuchyně III.
Další článek11. Bonus navíc – luštěniny