Říkáte si, že co je určené pro děti, musí být zároveň i zdravé? Napadlo vás někdy podívat se na složení? Například Hami sušenky pro děti od ukončeného 6. měsíce obsahují až 24 g přidaného cukru na 100 g výrobku! Začíná snad celosvětová epidemie obezity už v plenkách?

Tady máš sušenku, hlavně už buď hodný

Klasická situace, kterou můžeme vidět všude okolo nás… Maminka veze dítě v kočárku a potřebuje ho zabavit. Tak mu do ruky dá sušenku, křupky nebo rohlík. Nejenže jídlo není ideální způsob, jak dítě zabavit, ale také tyto pochutiny nejsou ideální pro výživu dětského tělíčka.

Podívali jste se již někdy na jejich složení? Kolik takové produkty obsahují přidaného cukru?

Celosvětová epidemie obezity tak může začínat už v plenkách

Nejenže přemíra cukru představuje riziko v podobě vzniku diabetu ve vyšším věku, ale vytváří také základ pro obezitu, zubní kazy a blokuje tvorbu růstového hormonu během spánku. Děti, které jedí sladká jídla před spaním, se pak pomaleji vyvíjejí. (1) Celosvětová epidemie obezity tak může začínat už v plenkách, dokud se rodiče nenaučí číst složení a správně vybírat dětské potraviny. Právě v tomto momentě to máme možnost ovlivnit. Ne vše, co je určeno pro děti, je pro děti opravdu vhodné. Kde je ale poptávka, je i nabídka – pokud je budeme kupovat, budou se stále nabízet. Naštěstí nabídka produktů pro děti je široká. A dají se najít i produkty, které jsou bez přidaného cukru a pro děti vhodné a zdravé.

Výrobce Sunaru a dalších dětských příkrmů o svých produktech říká: „Současně vyráběné sušenky a snacky pro děti cukr obsahují, ale tato kategorie potravin nepatří do pravidelného a běžného jídelníčku dítěte. Snažíme se učit naše konzumenty, respektive rodiče, aby dávali sladké sušenky dítěti pouze v omezeném množství (dvě až tři sušenky na den) a jako občasné zpestření jídelníčku, nikoliv jako každodenní svačinku. Nicméně i pro nejmenší konzumenty je třeba brát v úvahu, že i senzorická stránka konzumovaných potravin je důležitá.“ (1)

Do potravin pro děti se přidává cukr, protože sladká chuť jim přirozeně chutná. A rychle si na tyto sladké produkty zvykají. Pak mají ale rodiče problém je přeučit na potraviny bez cukru, zeleninu, luštěniny, obiloviny a další prvopotraviny, které jsou z hlediska živin pro dětské tělo důležité. Není důvod vytvářet dětem návyk na sladká jídla s přidaným cukrem.

Učíme je to my

Kukuřičné křupky pro děti?
Ani kukuřičné, rýžové nebo pohankové křupky pro děti nejsou výhrou. Sice neobsahují cukr, často ale obsahují sůl a jsou vysoce průmyslově zpracované, viz článek Extrudované chlebíčky, dětské křupky a cereálie: toto jste o nich nevěděli!.

Cukr se přirozeně vyskytuje v různých potravinách jako je ovoce, obiloviny (např. rýže), sladké druhy zeleniny (např. batáty, dýně, mrkev) aj. Tyto cukry jsou důležité pro dodání energie a vývoj mozku a není nutné je korigovat. Děti je vyběhají. Obzvlášť v batolecím věku, kdy se učí chodit, lézt a objevují svět okolo. Ale není třeba dětem zbytečně cpát energii a kalorie v podobě umělých sladidel a přidaných cukrů ze sušenek, bonbonů, sladkých kaší, pitíček, lízátek, sladkého pečiva atp. Proto čtěme pozorně etikety!

Sušenky, krekry, křupky, pitíčka a další dětské potraviny děti ke svému zdravému vývoji vůbec nepotřebují. Naopak – bez nich budou zdravější . 

Vše závisí na nás, rodičích, jaké návyky dětem vytvoříme a jestli dětem půjdeme příkladem. Ovlivňujeme jejich zdraví na celý život. Později, když už děti chodí do školy, mají kapesné a samy si rozhodují, co si koupí, je mnohem složitější je přeučovat. A mnohdy ani nemáme přehled o tom, co vlastně jedí a pijí. Proto pak vidíme před školou skupinky dětí se slazeným nápojem a pytlíkem chipsů v ruce místo oběda.

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

Manželovi se lépe spí a já mám 2 kila dole (Martina)

Martina: Z kurzu jsem nadšená, "jinak" už vaříme pár...

Shodila jsem 3 kg a cítím se skvěle (Alena)

Alena: V prvé řadě chci poděkovat za vzorně vedený...

Mám se víc ráda a jsem usměvavější (Alena)

Alena: Nejen, že jsem objevila spoustu nových potravin, kombinací...

Jíst jinak je to nejlepší, co mě mohlo v životě potkat

Zabazaba: Jíst jinak jsem začala kvůli své dceři s...

Jsem nadšená, jak mi jídlo chutná a nemám chuť na sladké

Dagmar: Dobrý den Evi, jsem nadšená, jak mi jídlo...

Mám víc energie a čistší hlavu

Neli: S úklidy řádím od úterka, pěkně využívám dynamickou...

Nákupní seznamy u receptů jsou velká pomoc

Jorebka: Mám dolů 2.5 kg. Super pocit. Děkuji za...

Óda na jara a jarní očistu (Marek)

Postit se dá i s radostí a humorem, jak...

Manžel ochutnal a jaksi nezbylo (Marie)

Marie: Dobrý den, Evo. Děkuji, že jsem díky Jíme...

10 kg dole a krevní testy v normě (Jarmila, 57 let)

Jarmila: Ahoj všem, :-) , Jíme jinak určitě sdílím...

Teším sa z každého vydareného jedla (Elen)

Elen: Som už na dôchodku a k tejto super...

Krásně vedený kurz (Michaela)

Michaela: Evi a spol, i já se přidávám s...

Dala jsem sbohem cukru a mlsná už mě nehoní (Jana)

Jana: Z čoho mám najväčiu radosť je, že práve...

Obě karantény jsem díky Jíme Jinak překonali s úsměvem (Eliška)

Eliška: Milá Evo a Romane, chtěla bych vám ze...

Marta: Nechci nic hodnotit, chci jen poděkovat

Marta: Ahojte nechci nic hodnotit. Chtěla bych poděkovat za...

Pořád je tu něco zajímavého a nového, ani nestíhám sledovat!

Katka: Ahoj holky, moc děkuju za stránky, čerpám z...

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekNašlehaná „bramborová“ kaše z jáhel. K nerozeznání od klasické!
Další článekJak správně připravit obiloviny. Většina lidí je vaří špatně.