Před dnešními rodiči stojí nelehký úkol. Naučit děti vybírat si ty správné potraviny ze současné široké nabídky. Chápat, co je kvalita a co jen líbivý obalu výrobku, který znají z reklamy. A často ten základní kámen úrazu je to, aby vůbec něco zdravého snědly. Co s tím? Nám se osvědčilo toto.

Ukažte jim, odkud jídlo pochází

  • Navštivte s nimi farmy se zvířaty, ovocem, zeleninou či obilím, aby pochopily, jak se jídlo vyrábí a vyzkoušely si proces pěstování a sběr plodin. Některé farmy nabízí také ochutnávky ekologicky pěstovaných produktů. Dítě může odzkoušet, jak takové plodiny chutnají.
  • Pěstujte potraviny doma. Pokud v okolí nemáte žádnou farmu, můžete si podobné podmínky vytvořit společně doma na zahradě nebo v truhlíku na balkóně. Stačí sehnat semínka (například bazalka, rajčata atp.), zasít je a společně pozorovat a popisovat a ukazovat dětem, co se se semínkem děje. A pak úrodu společně zpracovat a sníst.
  • Společně si čtěte knihy. O tom, jak se potraviny pěstují, odkud pochází maso, mléko a živočišné produkty, jak se se zvířaty zachází apod. Např.:
    • Pavla Šmikmátorová: Víš, co jíš? – Velmi univerzální kniha úplně pro každého, kde je kladen důraz na kvalitu a vysvětluje se, jak se vyrábí potraviny průmyslově a jak si to samé můžeme udělat doma, byť s cukrem, mlékem apod. “Toto je oblíbená knížka naší Markétky. Leží v ní už dva roky a občas vybere recept, který chce udělat po našem tak ho společně zjímejinakujeme,” dodává Eva Cikrytová z Jíme Jinak.
    • Roth Ruby: A proto nejíme zvířátka – Knížka o veganech, vegetariánech a všem živém
      A proto nejíme zvířátka je první dětská knížka, která upřímně a s citem ukazuje na špatný psychický i fyzický stav zvířat chovaných ve velkochovech.
    • Emily Bone: Podívej se pod okénko – Odkud pochází jídlo
    • Markéta Hrubešová: Pan Brambora a jeho kamarádi

Zapojte je do přípravy jídla

Studie ukazují, že zapojením už malých dětí do přípravy jídla má pozitivní dopad na jejich vztah k jídlu a konzumaci zdravé stravy (i zeleniny). Zapojení do nakupování, přípravy a vaření jídla je třeba uzpůsobit věku dítěte. Při společném vaření můžete mluvit o jednotlivých surovinách, odkud pochází, jak rostou, jak chutnají, jak je připravovat, jaké mají benefity pro zdraví. Je třeba na to jít s důvtipem a humorem, použít příběh, vlastní zkušenost a vzbudit tak v dítěti zvědavost. Žádné suché výklady a poučování!

Pár příkladů, jak zapojit děti:

  • Nechte dítě najít, zvážit a zabalit (nejlépe do látkového sáčku) konkrétní druh ovoce nebo zeleniny v obchodě.
  • V obchodě nechejte dítě vybrat si potravinu (zelenina, ovoce, luštěnina, obilovina, semínka, ořechy aj.), které ještě nemělo, líbí se mu nebo by ji chtělo ochutnat a společně ji zakomponujte do jídla.
  • Zeptejte se dítěte, co by chtělo k jídlu nebo z čeho by chtělo dnes vařit a poté společně vymyslete recept.
  • Domluvte se s dítětem na hlavní ingredienci pokrmu (např. tempeh, nudle nebo rýže) a nechejte starší dítě, aby samo našlo nějaký recept, na který má chuť a ten společně připravte (samozřejmě s mírnými obměnami, aby bylo jídlo zdravé a tady můžete dítěti vysvětlit např. proč nejíst mléčné produkty, cukr aj.).
  • Poproste dítě o umytí a oloupání zeleniny k přípravě pokrmu.
  • Nechejte je vykrajovat cukroví a tvořit vlastní tvary z těsta, které pak společně upečete.
  • Předškoláci nebo školní děti vám mohou pomoci zeleninu nakrájet, míchat nebo vybrat koření, kterým jídlo dochutíte
  • Dejte dítěti možnost si nandat na talíř samo.
  • Nechejte dítě, aby mohlo samo pokrmy nazdobit semínky, petrželkou, zeleninou.
  • Školní děti a teenageři už mohou sami s vaší podporou uvařit jednoduché jídlo.

Oblíbené dětské recepty:
Těstoviny s “rajskou” omáčkou z řepy 
Smažené “čínské nudle” se zeleninou
Bezlepkové meruňkové sladké knedlíky
Třešňová buchta
Krémová zmrzlina Míša
Voňavá burizonová mozaika
Bezlepkové pohankové lívance s “tvarohem”
“Humrová” pomazánka
Řepové burgery
Tempeh na “medu”
Zapečené “šunkofleky”
Řízečky – smažená zelenina obalená v hrašce
Smažené zeleninové závitky
Batátové hranolky
Pečená zelenina

Jděte příkladem

Děti se učí pozorováním okolí a to samé platí pro návyky. Pokud nemají dobrý příklad v obou rodičích (ujídáte čokoládu, ale dítěti zakážete, uvidí obaly od čipsů, ale ono nemůže – dítě není hloupé…), a pokud nedostane vysvětlení, nejspíše si začne tyto potraviny zajišťovat jinde – ve škole, od spolužáků, v obchodech za kapesné a může je, stejně jako vy, jíst tajně a schovávat si je, abyste je neviděli. Za těchto okolností nemůžete po nich chtít, aby samy jedly zdravě.

  • Konzumujte co nejčastěji společně s dětmi stejné jídlo u jednoho stolu.
  • Jezte vždy nerušeně u jídelního stolu. Ne u televize, počítače, za čtení knihy, čtení postů na Facebooku aj. Pokud to děláte, nemůžete se divit, že vaše děti budou toto chování napodobovat a nebudou se na jídlo soustředit.

Přečtěte si také:
– jak řešit u dětí svačinky
jak dostat zeleninu do dětí
– jestli mohou děti sóju (tofu, tempeh), celozrnné pečivosmažené pokrmy
jak děti odnaučit chuti na sladké
– co dělat, když dítě odmítá zdravou stravu a závidí jídlo ostatním
jak řešit stravu ve školce
– … a další články o zdravé stravě pro děti.

Buďte trpěliví a netlačte

Pokud dítě odmítne květák nebo fazole, nezoufejte a nenuťte dítě to sníst. Je vhodné se v klidu zeptat, zda-li nechce dítě potravinu ochutnat, ale nekomentujte, netlačte ho. Buďte trpěliví a nabízejte na talíř novou potravinu znovu a znovu v různých formách, ale vždy s potravinami, které už zná a jí. Ukažte jim, že i vám potravina chutná a pochvalte, jak je dobrá.

Dle studií děti mohou novou potravinu přijmout až na patnáctý pokus.

Nechutná jim?

  • Dejte jídlu cool název, do kterého zapojíte něco, co má rádo (např. zvíře, postavičku z pohádek, různé schopnosti oblíbených superhrdinů). Například dneska máme na jídlo supermanovu kaši, dračí polévku, mrkvový perkelt pro rentgenové vidění aj.
  • Zkuste potraviny v jiné formě. Nechutná mu kapusta v polévce? Rozmixujte ji na omáčku nebo z ní udělejte karbanátky, dejte ji do pečeného nákypu aj.

Přečtěte si zkušenost a příběh Děti se časem samy přidají od maminky Ali S., které děti nejdříve stravu razantně odmítaly, ona vytrvala a pak přišlo překvapení…Takových příběhů je tu spousta!

Osobní zkušenost (Eva, Jíme Jinak)

Všechno, co je zde napsáno, mám osobně vyzkoušeno. Jíst společně stejné jídlo je základ. Vařit a pěstovat jídlo společně je geniální škola života, viz fotky z naší praxe v tomto článku. Jít přirozeným příkladem je podle mě jediná možnost. A komunikovat. Děti se ptají, chtějí všemu rozumět, je potřeba být otevřený a mluvit o všem, co je zajímá. Nám se to rozhodně vyplatilo. Naše děti jsou široko daleko nejzdravější děti. Vědí, co a proč jíme, vědí co a proč nejíme, vědí, že někdy nejíme tak jako doma a vědí proč a že o nic nejde. Nebojí se říct, že by něco chtěly ochutnat a my jim to umožňujeme. S rostoucím věkem dostávají větší a větší svobodu i v jídle a zatím se to ukazuje jako správná cesta. Za vydělané peníze si nekupují sladkosti v obchodě, ale třeba hrášek na trhu, tyčinku ve zdravé výživě nebo něco z papírnictví. Na táborech a sportovních soustředěních jsou zvyklí na svoji stravu a nemají s tím problém. Z kroužků si odnášejí jiné “odměny”, protože už i učitelé a lektoři pochopily, že naše děti si od nich běžné sladkosti prostě nevezmou. Od 4 let jsou schopné uvařit miso polévku a pořád přidávají nové dovednosti. Čekám, že co chvíli už nebudu muset vařit vůbec 🙂

Co zabralo u dětí vám?

Podělte se s námi o vaše zkušenosti v komentářích, můžete pomoci rodičům, kteří jsou krůček za vámi a tápou.

12 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Poradíte mi, jak u šestileté vnučky opět vyvolat chuť k jídlu? Vnučka poslední 2 měsíce jí velmi málo, navíc už čtvrtý týden je zahleněná-rýma, kašel. Ani její oblíbená jídla (jíme jinak) ji už nechutnají. Ve školce jí velice málo. Sladkosti nedáváme, ve školce dostávají za cokoliv bombony. Lotos, kuzu, homeopatika na její nachlazení nezabírají. Teď jsme začali dávat čaj ze skořápek vlašských ořechů, tak uvidíme. Při výšce 113 cm váží 17 kg. Děkuji.

    • Naďo, holčička možná bojuje s nějakým virem nebo něčím uvnitř, proto nemá chuť k jídlu, vlastně se tak trochu postí, aby mohlo její tělo pracovat na imunitní reakci a neztrácelo energii trávením. Je to běžné, ale nesmí to samozřejmě vést k nějakému vyhubnutí, oslabení apod. Sladkosti tomu bohužel vůbec nepomohou – kdo by měl po čokoládě, sušence či bonbonu chuť na dušenou mrkev či napařenou brokolici… Chuť k jídlu a trávení podpoří fermetnované potraviny (kvašená zelenina, miso pasta), koření jako majoránka, tymián apod., jablečný ocet, umeocet, případně umeboška. Dělejte jí na posílení kuzu a zkuste cíleně posílit ledviny. Při nechutenství se taky osvědčila jako velmi výživná a detoxikující zároveň rýžová kaše congee viz náš recept.Ať se to rychle spraví a je zase fit!

      • Dávám ji miso vývar s žitnými nudličkami, zeleninu do něj nechce, kvašené zelenině nikdy nepřišla na chuť, tak ji alespoň dávám vypít trošku šťávy z domácího kys. zelí, umeocet má ráda jen tak na lžičku, ve vodě nee, kuzu odmítá, congee udělám. Děkuji.

        • Když by se to nelepšilo, zařadila bych poctivý vývar z hovězích kostí nebo domácí drůběže. A samozřejmě kdyby to vůbec nebralo obrátky k lepšímu, měl vidět lékař, ideálně někdo celostní.

  2. Dobrý večer, napadly mě dva dotazy?
    Dali byste ochutnat dětem třeba i smažák, salám, jesenku, když by to děti okolo jedly a oni by to chtěly? Máme zkušenost, že děti chtějí i to, co se u nás doma v životě nejedlo.

    A ještě se chci zeptat, jestli tu polívku dětí vaří ve čtyřech letech úplně bez pomoci?

    • Záleží, jak by byly staré. Já mám holky 9 a 6 let, tak teď už bych je nechala, kdyby byly malé, vysvětlila bych jim jako u všeho ostatního, že tohle my nejíme. Polévku vaří od 4 let úplně samy, ale mají k tomu nafocenou praktickou knížečku, co je v Klubu, takže postupují podle obrázků a je dobré jim třeba oddělit množství misa a soli, které mají použít, pokud s tím ještě nemají zkušenost, aby vám tam nenasypaly celou slánku či celou lahvičku misa, protože je to moooc baví sypat a přidávat. A taky zelenina v tomhle věku byla obří :-o))

      • U nás krájení není problém, spíš jsem to myslela tak, jestli samy ovládaly plotnu?
        U toho ještě asistuju…

        • Ta větší ano, ta menší jen s tou větší. A mají zákaz mít na sobě ty silonové a jiné velmi hořlavé šatečky, ve kterých si tak libují, protože vaříme na plynu. Výhoda je, že mám vařící ostrůvek níž, takže na něj docela dobře dosáhnou i bez nějakých židliček či podložek.

  3. Zobrazit všech 12 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekJak si uspořádat čas na mateřské
Další článekKešu sýr s koprem