Před dnešními rodiči stojí nelehký úkol. Naučit děti vybírat si ty správné potraviny ze současné široké nabídky. Chápat, co je kvalita a co jen líbivý obalu výrobku, který znají z reklamy. A často ten základní kámen úrazu je to, aby vůbec něco zdravého snědly. Co s tím? Nám se osvědčilo toto.

Ukažte jim, odkud jídlo pochází

  • Navštivte s nimi farmy se zvířaty, ovocem, zeleninou či obilím, aby pochopily, jak se jídlo vyrábí a vyzkoušely si proces pěstování a sběr plodin. Některé farmy nabízí také ochutnávky ekologicky pěstovaných produktů. Dítě může odzkoušet, jak takové plodiny chutnají.
  • Pěstujte potraviny doma. Pokud v okolí nemáte žádnou farmu, můžete si podobné podmínky vytvořit společně doma na zahradě nebo v truhlíku na balkóně. Stačí sehnat semínka (například bazalka, rajčata atp.), zasít je a společně pozorovat a popisovat a ukazovat dětem, co se se semínkem děje. A pak úrodu společně zpracovat a sníst.
  • Společně si čtěte knihy. O tom, jak se potraviny pěstují, odkud pochází maso, mléko a živočišné produkty, jak se se zvířaty zachází apod. Např.:
    • Pavla Šmikmátorová: Víš, co jíš? – Velmi univerzální kniha úplně pro každého, kde je kladen důraz na kvalitu a vysvětluje se, jak se vyrábí potraviny průmyslově a jak si to samé můžeme udělat doma, byť s cukrem, mlékem apod. „Toto je oblíbená knížka naší Markétky. Leží v ní už dva roky a občas vybere recept, který chce udělat po našem tak ho společně zjímejinakujeme,“ dodává Eva Cikrytová z Jíme Jinak.
    • Roth Ruby: A proto nejíme zvířátka – Knížka o veganech, vegetariánech a všem živém
      A proto nejíme zvířátka je první dětská knížka, která upřímně a s citem ukazuje na špatný psychický i fyzický stav zvířat chovaných ve velkochovech.
    • Emily Bone: Podívej se pod okénko – Odkud pochází jídlo
    • Markéta Hrubešová: Pan Brambora a jeho kamarádi

Zapojte je do přípravy jídla

Studie ukazují, že zapojením už malých dětí do přípravy jídla má pozitivní dopad na jejich vztah k jídlu a konzumaci zdravé stravy (i zeleniny). Zapojení do nakupování, přípravy a vaření jídla je třeba uzpůsobit věku dítěte. Při společném vaření můžete mluvit o jednotlivých surovinách, odkud pochází, jak rostou, jak chutnají, jak je připravovat, jaké mají benefity pro zdraví. Je třeba na to jít s důvtipem a humorem, použít příběh, vlastní zkušenost a vzbudit tak v dítěti zvědavost. Žádné suché výklady a poučování!

Pár příkladů, jak zapojit děti:

  • Nechte dítě najít, zvážit a zabalit (nejlépe do látkového sáčku) konkrétní druh ovoce nebo zeleniny v obchodě.
  • V obchodě nechejte dítě vybrat si potravinu (zelenina, ovoce, luštěnina, obilovina, semínka, ořechy aj.), které ještě nemělo, líbí se mu nebo by ji chtělo ochutnat a společně ji zakomponujte do jídla.
  • Zeptejte se dítěte, co by chtělo k jídlu nebo z čeho by chtělo dnes vařit a poté společně vymyslete recept.
  • Domluvte se s dítětem na hlavní ingredienci pokrmu (např. tempeh, nudle nebo rýže) a nechejte starší dítě, aby samo našlo nějaký recept, na který má chuť a ten společně připravte (samozřejmě s mírnými obměnami, aby bylo jídlo zdravé a tady můžete dítěti vysvětlit např. proč nejíst mléčné produkty, cukr aj.).
  • Poproste dítě o umytí a oloupání zeleniny k přípravě pokrmu.
  • Nechejte je vykrajovat cukroví a tvořit vlastní tvary z těsta, které pak společně upečete.
  • Předškoláci nebo školní děti vám mohou pomoci zeleninu nakrájet, míchat nebo vybrat koření, kterým jídlo dochutíte
  • Dejte dítěti možnost si nandat na talíř samo.
  • Nechejte dítě, aby mohlo samo pokrmy nazdobit semínky, petrželkou, zeleninou.
  • Školní děti a teenageři už mohou sami s vaší podporou uvařit jednoduché jídlo.

Oblíbené dětské recepty:
Těstoviny s „rajskou“ omáčkou z řepy 
Smažené „čínské nudle“ se zeleninou
Bezlepkové meruňkové sladké knedlíky
Třešňová buchta
Krémová zmrzlina Míša
Voňavá burizonová mozaika
Bezlepkové pohankové lívance s „tvarohem“
„Humrová“ pomazánka
Řepové burgery
Tempeh na „medu“
Zapečené „šunkofleky“
Řízečky – smažená zelenina obalená v hrašce
Smažené zeleninové závitky
Batátové hranolky
Pečená zelenina

Jděte příkladem

Děti se učí pozorováním okolí a to samé platí pro návyky. Pokud nemají dobrý příklad v obou rodičích (ujídáte čokoládu, ale dítěti zakážete, uvidí obaly od čipsů, ale ono nemůže – dítě není hloupé…), a pokud nedostane vysvětlení, nejspíše si začne tyto potraviny zajišťovat jinde – ve škole, od spolužáků, v obchodech za kapesné a může je, stejně jako vy, jíst tajně a schovávat si je, abyste je neviděli. Za těchto okolností nemůžete po nich chtít, aby samy jedly zdravě.

  • Konzumujte co nejčastěji společně s dětmi stejné jídlo u jednoho stolu.
  • Jezte vždy nerušeně u jídelního stolu. Ne u televize, počítače, za čtení knihy, čtení postů na Facebooku aj. Pokud to děláte, nemůžete se divit, že vaše děti budou toto chování napodobovat a nebudou se na jídlo soustředit.

Přečtěte si také:
– jak řešit u dětí svačinky
jak dostat zeleninu do dětí
– jestli mohou děti sóju (tofu, tempeh), celozrnné pečivosmažené pokrmy
jak děti odnaučit chuti na sladké
– co dělat, když dítě odmítá zdravou stravu a závidí jídlo ostatním
jak řešit stravu ve školce
– … a další články o zdravé stravě pro děti.

Buďte trpěliví a netlačte

Pokud dítě odmítne květák nebo fazole, nezoufejte a nenuťte dítě to sníst. Je vhodné se v klidu zeptat, zda-li nechce dítě potravinu ochutnat, ale nekomentujte, netlačte ho. Buďte trpěliví a nabízejte na talíř novou potravinu znovu a znovu v různých formách, ale vždy s potravinami, které už zná a jí. Ukažte jim, že i vám potravina chutná a pochvalte, jak je dobrá.

Dle studií děti mohou novou potravinu přijmout až na patnáctý pokus.

Nechutná jim?

  • Dejte jídlu cool název, do kterého zapojíte něco, co má rádo (např. zvíře, postavičku z pohádek, různé schopnosti oblíbených superhrdinů). Například dneska máme na jídlo supermanovu kaši, dračí polévku, mrkvový perkelt pro rentgenové vidění aj.
  • Zkuste potraviny v jiné formě. Nechutná mu kapusta v polévce? Rozmixujte ji na omáčku nebo z ní udělejte karbanátky, dejte ji do pečeného nákypu aj.

Přečtěte si zkušenost a příběh Děti se časem samy přidají od maminky Ali S., které děti nejdříve stravu razantně odmítaly, ona vytrvala a pak přišlo překvapení…Takových příběhů je tu spousta!

Osobní zkušenost (Eva, Jíme Jinak)

Všechno, co je zde napsáno, mám osobně vyzkoušeno. Jíst společně stejné jídlo je základ. Vařit a pěstovat jídlo společně je geniální škola života, viz fotky z naší praxe v tomto článku. Jít přirozeným příkladem je podle mě jediná možnost. A komunikovat. Děti se ptají, chtějí všemu rozumět, je potřeba být otevřený a mluvit o všem, co je zajímá. Nám se to rozhodně vyplatilo. Naše děti jsou široko daleko nejzdravější děti. Vědí, co a proč jíme, vědí co a proč nejíme, vědí, že někdy nejíme tak jako doma a vědí proč a že o nic nejde. Nebojí se říct, že by něco chtěly ochutnat a my jim to umožňujeme. S rostoucím věkem dostávají větší a větší svobodu i v jídle a zatím se to ukazuje jako správná cesta. Za vydělané peníze si nekupují sladkosti v obchodě, ale třeba hrášek na trhu, tyčinku ve zdravé výživě nebo něco z papírnictví. Na táborech a sportovních soustředěních jsou zvyklí na svoji stravu a nemají s tím problém. Z kroužků si odnášejí jiné „odměny“, protože už i učitelé a lektoři pochopily, že naše děti si od nich běžné sladkosti prostě nevezmou. Od 4 let jsou schopné uvařit miso polévku a pořád přidávají nové dovednosti. Čekám, že co chvíli už nebudu muset vařit vůbec 🙂

Co zabralo u dětí vám?

Podělte se s námi o vaše zkušenosti v komentářích, můžete pomoci rodičům, kteří jsou krůček za vámi a tápou.

🎅 Zdravé cukroví  a dezerty

Bez cukru, mléka, vajec a bílé mouky.

Pojďte si zdravě pochutnat!

  • zdravé Vánoční cukroví
  • ➡ nejoblíbenějších dezerty
  • ➡ 23 videoreceptů + ebook

Překvapte i náročné mlsaly.

Zjistěte více

7 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Dobrý večer, napadly mě dva dotazy?
    Dali byste ochutnat dětem třeba i smažák, salám, jesenku, když by to děti okolo jedly a oni by to chtěly? Máme zkušenost, že děti chtějí i to, co se u nás doma v životě nejedlo.

    A ještě se chci zeptat, jestli tu polívku dětí vaří ve čtyřech letech úplně bez pomoci?

    • Záleží, jak by byly staré. Já mám holky 9 a 6 let, tak teď už bych je nechala, kdyby byly malé, vysvětlila bych jim jako u všeho ostatního, že tohle my nejíme. Polévku vaří od 4 let úplně samy, ale mají k tomu nafocenou praktickou knížečku, co je v Klubu, takže postupují podle obrázků a je dobré jim třeba oddělit množství misa a soli, které mají použít, pokud s tím ještě nemají zkušenost, aby vám tam nenasypaly celou slánku či celou lahvičku misa, protože je to moooc baví sypat a přidávat. A taky zelenina v tomhle věku byla obří :-o))

      • U nás krájení není problém, spíš jsem to myslela tak, jestli samy ovládaly plotnu?
        U toho ještě asistuju…

  2. Zobrazit všech 7 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekJak si uspořádat čas na mateřské
Další článekKešu sýr s koprem