Kdo by neznal a někdy na podzim nesbíral kaštany? Tyto plody byly spojovány se schopností zbavit člověka neduhů a bolestí. My se dnes ale budeme věnovat kaštanům jedlým, které mají velmi pozitivní vliv na lidské zdraví, trávení a dokonce podporují i zdravé hubnutí. To věděli už i staří Řekové a Římané. Cenili si kaštanů natolik, že byly používány jako platidlo a stromy byly přísně hlídány. Ukážeme vám tipy, jak je využít v kuchyni tak, abyste z nich získali maximum a ještě si pochutnali.

Kdo vlastnil kaštanovník, byl boháč

Plody kaštanovníku jedlého pochází z oblastí od Středozemí až po Slovensko, kde se dodnes běžně pěstují, pečou a vaří. První plody padaly na zem už starým Římanům a Řekům. Do 19. století se jím říkalo „chléb chudých„, protože ať už vařené či pečené, v polévce či v kaši, jedlé kaštany byly hlavní potravinou, která v zimě zachránila chudé obyvatele horských vesniček před hladem. Obsahují totiž dostatek energie v podobě složitých sacharidů. Jejich roční spotřeba se dříve pohybovala okolo 150 kg na osobu. Kaštany se dokonce používaly jako platidlo a zdroj kvalitního dřeva.

Jedlé kaštany mají pro nás velký přínos

Co obsahují kaštany:
– 30 – 60% složitých sacharidů
10 % bílkovin (stejné množství jako celozrnná rýže)
– vitamíny K, E, B, C (vitamín C ve stejné míře jako citróny)
– minerály – železo, zinek, vápník, draslík, fosfor, hořčík
– tanin (účinný antioxidant)
– biotin (udržuje zdravou pokožku a vlasy)
– karoten (pro zdraví očí, silnou imunitu)

V dnešní době už se kaštany ze stravy téměř vytratily. Přitom mají pro lidský organismus obrovský přínos. Čistí játra od jedovatých zplodin, působí proti průjmům, psychickým poruchám a stavům úzkosti. Jsou vhodnou potravinou při hubnutí, protože mají nižší energetickou hodnotu (180 kalorií na 100 gramů) než oříšky, sušené ovoce, chipsy a další pochutiny. Tradiční čínská medicína je považuje za významný zdroj životodárné energie.

  • zlepšují kvalitu kůže, vlasů a nehtů
  • prospívají krevnímu oběhu a srdci (vhodné jsou při vysokém krevním tlaku)
  • jsou vhodné při revmatismu
  • jsou dobré na žaludek a podporu trávení
  • působí detoxikačně
  • potlačují únavu a bolesti hlavy
  • podporují imunitu

Pečené kaštany

Pečené kaštany jsou asi nejznámější úpravou. Jsou tradicí mnoha vánočních trhů u nás i ve světě a jejich vůně je nezaměnitelná. Doma je můžete udělat snadno.

  1. Nařízněte kaštany křížem, cca 2 cm dlouhými a 4 mm hlubokými zářezy.
  2. Kaštany naskládáme na plech, řeznou stranou nahoru.
  3. Pečte na cca 200°C asi 15-20 minut až slupka začne tmavnout, řez se rozevře a odkryté maso kaštanu se začne tmavě zbarvovat. Kaštany jsou na povrchu křehké, ale uvnitř měkké (vyzkoušejte vidličkou).

Vařené kaštany

  1. Do vroucí vody nasypte křížem naříznuté kaštany.
  2. Na středním plameni vařte 8-10 minut.
  3. Vodu slijte, promněte v utěrce, aby se narušila skořápka.
  4. Kaštany ještě teplé zbavte skořápky včetně hnědé slupky.

Kaštany na pánvi

  1. Kaštany nařízněte křížem.
  2. Na středně rozehřáté pánvi za občasného promíchávání opékejte kaštany cca 10 minut, do ztmavnutí.
  3. Skořápka se otevře a kaštany vyloupněte i se slupkou pod skořápkou.

Kaštanová mouka

Kaštanovou mouku na pečení doporučovala již proslavená abatyše Hildegarda z Bingenu ve 12. století. Tato mouka je bez lepku, můžete jí tudíž použít do směsí na bezlepkové sušenky, koláče a další dobroty. Seženete ji ve zdravých výživách.

Kaštanové recepty a tipy

  • Kaštanové pyré – pečené, vařené nebo pražené oloupané kaštany rozmixujte na pyré. Můžete ho použít do kaší, do krémů na cukroví, jako náplň do buchet, do dezertů atp.
  • Kaštanová nádivka do palačinek – vyloupané kaštany uvařte do měkka v rostlinném mléce. Doslaďte rostlinným sirupem nebo sladem (případně jablečným moštem, hrozinkami aj.), přidejte vanilkový prášek (můžete kakao) a rozmixujte na krém. Podávejte jako náplň do palačinek.
  • Kaštany vařené s obilovinou – vyloupané kaštany přidejte k obilovině (rýže, kroupy, jáhly) a vařte dle doby varu obiloviny. Můžete rozmixovat na krém (snídaňová kaše, dezert) nebo podávat jako přílohu k jídlu.
  • Kaštany v čokoládě – vyloupané upečené nebo uvařené kaštany obalte v rozpuštěné čokoládě bez cukru (nebo si vyrobte domácí) a nechejte ztuhnout.
  • Kaštanová polévka – na oleji orestujeme cibuli, česnek, zázvor a sladkou zeleninu jako je dýně, batát nebo mrkev se špetkou soli. Přidáme upečené nebo uvařené oloupané a měkké kaštany, zalijeme vývarem a dusíme doměkka. Rozmixujeme a ochutíme kokosovým mlékem, shiromisem (bílé miso) a muškátovým oříškem.

Už jste jedli kaštany?

Také je máte rádi? Máte nějaký oblíbený recept? Podělte se s námi o vaše zkušenosti nebo rovnou pošlete recept na stránky.

🎅 Zdravé cukroví  a dezerty

Bez cukru, mléka, vajec a bílé mouky.

Pojďte si zdravě pochutnat!

  • zdravé Vánoční cukroví
  • ➡ nejoblíbenějších dezerty
  • ➡ 23 videoreceptů + ebook

Překvapte i náročné mlsaly.

Zjistěte více

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekPikantní karamelizované ořechy
Další článekMůj adventní mega velký zázrak (Magda)