Jak ze začátku chuť kávy nahradit a jaké mohou být abstinenční příznaky? Mrkněte na naše zdravé tipy, které vám ze začátku pomohou vaši závislost na kávě zvládnout. Pokud to dokážete, odměnou vám budou volnější kalhoty, lepší spánek, více ernegie a klidnější mysl.

Odvykání od kávy

Ti, kteří si již vybudovali závislost na kofeinu, ať už v jakékoliv podobě, musí počítat s tím, že pokud se rozhodnou svůj zlozvyk omezit či zcela opustit, budou na sobě zpočátku pozorovat některé z těchto „abstinenčních“ příznaků:

  • Bolest hlavy
  • Podrážděnost, agresivitu, pocity frustrace
  • Deprese, apatii, ztrátu zájmu o pracovní povinnosti
  • Rýmu
  • Ospalost, únavu, zívání nebo závratě
  • Výjimečně i opakující se zvracení (které je často chybně diagnostikováno a přisuzováno břišním virovým potížím)

Abstinenční příznaky nejsou nijak silné a v průběhu 2-3 dnů odezní. Lékaři se shodují, že případné odvykání by mělo být postupné a snižování denních dávek by mělo mít podobu zhruba 10 %. Doporučujeme na začátek kombinovat kávu s kávovinou (viz níže) a postupně ubírat kávu a přidávat kávovinu.

Po vysazení kávy zhubnete, budete lépe spát a mít více energie

Pokud vyřadíte kávu, je pravděpodobné, že něco zhubnete. Stejně jak jako například limonády, i ochucená káva (cukr, mléko, smetana, šlehačka a různé příchutě) plná kalorií. S jedním šálkem takové kávy do svého těla dostanete až 200-300 KJ prázdných kalorií. A pokud si takových šálků dopřejete více denně, nasčítá se to…

Kofein v podobě kávy konzumovaný 6 hodin před spaním dle studií narušuje usínání a kvalitu spánku (1). Ráno se tak probouzíte unavení a první, po čem sáhnete je opět šálek kávy. A začarovaný kruh pokračuje. Lidé, kteří neužívají kofein mají obecně hlubší a kvalitnější spánek než ti, kteří si ho, i když jen v malém množství, dopřávají. (1)

Po vysazení kofeinu se možná na čas budete cítit unavení a ospalí, ale jak odezní abstinenční příznaky a vaše tělo se přizpůsobí životu bez kofeinu, získáte zpět spoustu energie. Také se zklidníte, budete se cítit méně vystresovaní a úzkostní. Kofein totiž zvyšuje krevní tlak a zesiluje účinky stresu na oběhovou soustavu.

Obilná káva je zdravá náhrada kávy

Pokud neřešíte primárně „nakopnutí“, ale spíše chuťovou stránku kávy, pak vyzkoušejte jako náhradu kávu obilnou – špaldovou, žaludovou, fíkovou, případně směsi jako je Yanoh (zarytí kafaři jej mají nejraději kvůli chuti nejbližší kávě) Melta či Caro. Základem je praženého obilí. Podle druhu může taková káva obsahovat mimo žita, ječmene a špaldy například i jedlé kaštany, fíky, rýži či čekanku. Kofein v nich nenajdete. Výborná je i špaldová káva, která má vyšší obsah hořčíku, vápníku, draslíku, fosforu a zinku a navíc podporuje trávení. Na trhu je i mnoho bezlepkových variant.

Káva a mléko?
Kombinace mléka a kávy je velmi škodlivá (o tom zase někdy příště). Pokud však pro vás káva bez mléka není řešení, pak vyzkoušejte obilnou kávu v kombinaci s mlékem rostlinným (například mandlovým).

Ajurvédská káva povzbudí tělo

No a řešíte-li, jak svému tělu příležitostně a ve vypjatých situacích dodat sílu jít ještě chvilku dál, pak sáhněte třeba po ajurvédské kávě. Ta obsahuje výtažky z bylin brahmi, nebo ašvagandhy a z kořene čekanky lékařské, a podobně jako klasická káva s kofeinem, stimuluje koncentraci a schopnost učení, má pozitivní účinky na paměť. Zlepšuje trávení, pomáhá překonat únavu i úzkosti,  celkově má harmonizující účinky.

TIP: Snídejte polévku s miso pastou!
Mnoho účastníků našich kurzů potvrzuje, že nepotřebují po ránu kávu, když se naučili snídat miso polévku  – nakopne vás lépe než presso, dodá minerály, enzymy a nastartuje trávení.

Jak vám to jde?

Jaké máte zkušenosti s odvykáním na kávě? Jaké máte nebo jsme měli příznaky a co vám dělalo největší problém a jak jste si poradili? Napište nám vaše tipy do komentářů.

5 komentáře. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s obsahem akrylamidu u obilných káv, pokud jsou zdravou alternativu klasické. Uvádí se, že náhražky kávy jej obsahují ve velkém množství, tak by mě zajímalo, jak to tedy je, děkuji.

    • Dobrý den, Lenko, díky za dotaz. Akrylamid se vyskytuje ve všech potravinách, které jsou vystaveny vysokým teplotám, nejhůře jsou na tom bramobory a smažení, tedy hranolky, dále pak běžné pečivo, kde evropská komise už před pár lety nařídil určitá opatření k jejich snížení (například nahradit žitnou a pšeničnou mouku ovesnou, fruktózu glukózou a pod.). Akrylamid se nachází v kávě a v obilných náhražkách kvůli pražení. Osobně jsem neviděla žádné studie a měření, které by ukázaly, kolik ho máme v jednom šálku melty nebo špaldové kávy, ale je to dobrý podmět na dotaz směrem k výrobcům. Až k tomu budeme něco mít, přidáme to do Klubu.

      • Evo, děkuji Vám za reakci. Ač doma jíme celkem konvenčně, zajímaly by mě ty hodnoty v jednom šálku, občas obilnou kávu udělám i dětem.. Myslím, že jsem na to narazila někde v časopise Téma, kde byl uveden žebříček top potravin s největším obsahem akrylamidu a právě se to tvářilo, že obilné kávy a káva obecně ho obsahuje úplně nejvíce. Každopádně kdybyste k tomu měli nějaká konkrétní čísla, přimlouvám se za jejich zveřejnění v nějakém článku 🙂 Děkuji!

  2. Zobrazit 5 komentáře

Komentujte
Vaše jméno

Stisknutím tlačítka souhlasíte, že zpracujeme Vaše osobní údaje (e-mail a jméno), abychom mohli komentář evidovat a zobrazit. E-mail nezveřejníme. Zásady ochrany osobních údajů.