Vypadá to jako kmín, ale kmín to není. Černý kmín, černucha setá nebo také nigella sativa. Používáte ho v kuchyni? Pokud vás zajímá, proč byste měli toto aromatické koření zařadit do jídelníčku, přečtete si, co všechno umí a proč se mu říkalo požehnané semeno.

Nigella sativa – černucha setá je bylina patřící do čeledi pryskyřníkovité (Ranunculacea). Její semena se nazývají černý kmín, ve skutečnosti však nemají nic společného se skutečným kmínem.

Chutná i léčí

Tato bylina, pocházející ze Střední Asie, se díky svým vlastnostem a chemickému složení používá jak v potravinářském, tak ve farmaceuticko-léčebném oboru. Od starověku se černucha používá v lidovém léčitelství k léčbě meteorismu (nadýmání a plynatost), onemocnění dýchacích cest a k léčbě kožních onemocnění, jako je ekzém, dermatitida a spálení sluncem.

Esenciální olej z Nigella sativa se skládá ze sacharidů (35%), rostlinných olejů (35-45%), Omega 3 a Omega 6 tuků (triglyceridů a regulátorů LDL), bílkovin (20%), éterického oleje (0,5-1,5%), stopových prvků a enzymů.

Černý kmín v kuchyni

V kuchyni se díky své silné chuti, která připomíná směs ořech-cibule-pepř, používá při pečení chleba, jako přísada některých dezertů, ale také jako koření pro zeleninová jídla (v Indii a Pákistánu se používá jako mleté ​​koření na stejné úrovni jako pepř a sůl). Pro zvýraznění chuti je vhodné semena před použitím opražit.
Výluh ze semen (louhujeme v horké vodě) je skvělým pomocníkem při potížích s trávením.
Za zmínku stojí také fakt, že je to jedna z mála rostlin, která obsahuje všech 9 esenciálních aminokyselin. A nejen to. Obsaženy jsou v ní i omega 3-6 mastné kyseliny, vitamíny skupiny B a minerály, jako je selen, železo, vápník, sodík, hořčík, zinek a draslík.

Poklad pro naše zdraví

Byla nalezena v hrobce egyptského faraona Tutanchamona z doby před 3 300 lety. V arabských kulturách je známá jako Habbatul barakah, což znamená „požehnané semeno“. Říká se, že Mohammed o ní prohlásil, že „dokáže uzdravit všechno kromě smrti“. Ve skutečnosti bylo v biomedicínské literatuře potvrzeno mnoho zdravotních přínosů, které byly této rostlině přisuzovány. Od roku 1964 bylo publikováno 526 studií prokazujících vlastnosti, které příznivě ovlivňují širokou škálu nemocí a dysfunkcí. Působí jako širokospektrální antibiotikum při bakteriálních a virových onemocněních. Stimuluje imunitní systém, likviduje střevní parazity, podporuje činnost žaludku, jater, střev a slinivky břišní. Má vliv na zpomalení růstu nádorových buněk a doporučuje se jako prevence rakoviny. Kromě toho například snižuje krevní tlak, hladinu cukru v krvi, pomáhá při dýchacích potížích, souvisejících s astmatem a alergiemi

Upozornění: Těhotné ženy, zejména v prvních měsících těhotenství, by neměly užívat výtažky z černuchy nebo používat olej z ní vyrobený, protože účinné látky v ní obsažené mohou způsobit kontrakce dělohy.

V indické kuchyni nesmí chybět

Tak proč si toto voňavé semínko nezařadit do jídelníčku? Perfektní je v menším množství – je velmi aromatická, ve chlebu, v plackách a hlavně v různých indických receptech. V mé spíži má své stále místo. Indická kuchyně bez černuchy pro mě neexistuje. Indické chleby a hlavně mix koření, které si můžete připravit i doma, mají s černuchou prostě jiný šmrnc.

Naše oblíbené recepty s černuchou:

 

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

  1. Dobrý den, píšete, ze má i antiparazitalni účinky. Můj syn (3,5 roku) má poměrně často ve stolici nejspíš roupy. Tabletku od doktorka nefunguji dlouhodobě. Dalo by se to pro něj použit? Jaké by bylo dávkování? Mockrát děkuji! Veronika Horká

    • Veronika, to vám opravdu neporadí, asi bude lepši otočit se na lékaře a nebo možná někdo tady bude mít radu.

    • Do 3 let se nedoporučuje, pro dospělé se uvádí jedna čajová lžička, u dětí jedna ta malinká, teď nevím jak se jí říká 🙄Takže cca čtvrť té čajové 😁 Jinak na parazity je fajn i česnek 🙂 A určitě by bylo dobré zaměřit se na celkové souvislosti, proč na to trpí 👍

    • Dobré jsou také dýňová semínka. Ta nemají rády žádné breberky a navíc mají hodně zinku. kdysi jsem měla nastudované, že denně půl hrnku namočených přes noc, dobře pokousat. Dělala se taková kúra, říkalo se jí trojčátko. Ale je to dávno, a už se nepamatuju…*))) Já třeba semínka přidávám i do omáček k obědu. Když to vymixuju, tak to není poznat. Třeba lněné semínko udělá vyloženě krásnou vázací konzistenci. Já bych semínka zařazovala průběžně do jídelníčku a časem, když není terén, tak se vše srovná a je v harmonii. No a samozřejmě bez sladkostí – ty ty mršky vyživují:*)))

      • Děkuji Vám, Irmi! Je mi to Jasné, ze ty sladkosti to nezlepsuji. Ne ze by jich bylo úplně moc, ale jsou tam ;-) Rozmixovanim se dá propašovat dětem do jídla spousty věci. Děkuji za připomenutí 👍

    • Jako antiparazitikum doporučuji pořádnou dávku česneku (vždy alespoň 1x týdně větší dávka naráz, protože vermiti žijí v cyklech).

      Za našeho mládí se léčily tyto věci vždy pouze česnekem, žádný tablety se na to nebraly:)
      Když se zjistilo, že nějaký dítě to má, udělala se všem česneková polívka a pomazánka a za chvíli byl pokoj.

  2. Ano, občas si kupujeme olej. Jen bych dodala k upozornění, že opatrní by měli být i lidé užívající léky na ředění krve.

  3. Jé černuchu, tu já taky miluju. Mám ji ráda i v ranní miso polévce. V rámci očisty jsme s mužem užívali i olej z tohoto požehnaného semena. Je taky dobrá na snížení cholesterolu. Teda nenapadlo mi ji dát na zahradu:*)))

  4. Vierka ďakujem za nové informácie.
    Už sa teším na objavenie nových chutí a obohatenie jedálnička. Túto kvetinku mám v záhrade a vôbec som netušila aká je prospešná, chutná a zdravá.
    Ďakujem, že sa s nami delíš o svoje skúsenosti.

  5. Je to moje stálice. Ze začátku jsem taky tapala co s ní. Teď na ni nedám dopustit.

    • A máte ještě nějaká oblíbená míň tradiční koření? Ráda bych obohatila jídelníček! děkuju.

  6. Věrko, děkuji za článek. Černuchu jsem si asi před rokem koupila a tápala, co s ní. Překvapeně zjišťuji, že ji mám i na zahradě mezi kytkami:))))

  7. Zobrazit všech 14 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

SDÍLEJTE PŘÍSPĚVKY - získejte členství v Klubu JJ nebo jeho prodloužení. Jak to funguje?
Autorem článku je Viera
Ráda bych ukázala lidem, že veganská strava není jednotvárná, nudná a chudá, jak si bohužel mnoho lidí myslí. Jídlo pro mě má být zdravé a ne jednotvárné, skoro nemocniční. Mé recepty jsou určeny pro ty, kterým vaření z kvalitních ingrediencí, přináší radost, pro ty, co se nebojí experimentovat a chtějí poznat nové chutě, pro ty, co si najdou čas pro sebe i svojí rodinu a nebojí se do vaření investovat trochu času. Člověk sám nemůže změnit svět, ale každý člověk může šířit poselství, které ten svět změní..
Předchozí článekKakaový weck cake
Další článekPikantní červený talíř