Čerstvé kopřivy jsou nedoceněný zdroj železa a mnoha dalších minerálů a vitamínů. Pokud chcete doplnit tělu stopové prvky a ryzí energii z přírody, natrhejte si tuhle zeleninu zdarma cestou z procházky. Polévka z kopřiv chutná malým i velkým, je rychlá a lahodná.

Ingredience
pro 4 porce

  • 4 hrsti čerstvých kopřiv
  • cibule
  • horký zeleninový vývar nebo horká voda
  • miso pasta
  • olej
  • sůl
  • umeocet nebo jablečný ocet na dochucení
  • rostlinná smetana na dochucení (nemusí být)
  • pražená slunečnicová semínka
  • čerstvé sedmikrásky

Jak připravit kopřivový krém

  1. Ve studené vodě na velkém sítu propereme kopřivy, abychom spláchli hlínu a prach.
  2. Horkou vodou je spaříme, aby nás nepálili do rukou při krájení a necháme okapat na sítku.
  3. Cibuli nakrájíme na kostičky a krátce ji orestujeme na oleji spolu se solí.
  4. Pokrájíme kopřivy na menší kousky a když je cibulka nahnědlá, přidáme kopřivy a ještě chvilku restujeme spolu s cibulkou.
  5. Poté zalijeme horkým zeleninovým vývarem nebo horkou vodou a cca 15 minut na mírném ohni vaříme.
  6. Stáhneme polévku z plotny, přidáme lžičku miso pasty a rozmixujeme do krémové podoby.
  7. Na závěr dochutíme ume octem (osolí a okyselí) nebo použijeme jen jablečný ocet.
  8. Máme-li rádi smetanové krémové polévky přidáme ještě na talíři trošičku rostlinné smetany.
  9. Polévku dozdobíme opranými kvítky sedmikrásek a posypeme praženými slunečnicovými semínky.

Praktické

  • Kopřivu sbíráme venku v rukavicích (stačí i mikrotenové), abychom se nepopálili. Můžeme je skladovat cca 2 dny v lednici.
  • Pokud je polévka řídká, zahustíme ji lžičkou kukuřičného škrobu rozmíchaného ve studené vodě a krátce povaříme. Zahustit také můžeme zbytky obilovin z lednice, které přimixujeme k uvařené kopřivě. Pak teprve přidáme miso pastu a ocet.

Kombinujeme

  • Do hotové polévky můžeme přidat uvařené obiloviny nebo luštěniny, máme-li zbytky v lednici. Získáme tak hodnotnou obědovou polévku nebo v podstatě hutnou večeři.

Obměna

  • Polévku můžeme připravit z jakékoli plané zeleniny. Nebojte se tedy zkombinovat kopřivy s bršlicí kozí nohou, žabincem ptačincem, jitrocelem, pampeliškou a dalšími čerstvými rostlinami. Všechny jsou bohaté na vitamíny a minerály a mnoho dalších užitečných látek.

8 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Tak jsem včera natrhala a dneska si umixovala džusíkový koktejlek – to je super nápad! I malá bude mít v omáčce kopřivu 🙂

  2. Moc dobrá polévka, nikdo z rodiny nepoznal, že to není špenátová. Dcera dokonce snědla i sedmikrásky, přitom se běžně šklebí i nad pažitkou:-) Takže holky díky za nápad! Dávám palec nahoru:-)

  3. Poprvé mě mrzí, že nemáme na zahradě plevel 🙂 Jen občas pampelišku 🙂 Ale dneska jsem si natrhala kopřivy u řeky. A udělala jsem kopřivové kari. Do špenátu z kopřiv jsem zamíchala cizrnovou pomazánku a dochutila troškou kari. Delikatesa! Asi by šla i kurkuma, jenže mě moc chutná indická kuchyně, tak zkouším něco z ní využívat i pro sebe.

  4. Polévka je vynikající. Z kopřiv jsem si v těhotenství (měla jsem málo železa) dělala nápoj: čerstvé kopřivy omýt, s vodou rozmixovat a naředit jablečným moštem. Je to moc dobré a železo se mi velmi rychle upravilo.

    • A jaks’ to Blanko připravovala? Normálně nespařene Kopřivy jen tak rozmixované s vodou a mostem? A v jakem poměru nebo spíš jaká množství? Finišuji právě sve 3.těhotenství a také potrebuji doplnit železo, proto se ptám… Pokud si vzpomeneš, dik předem, Lea

      • Přesně tak, nespařené kopřivy, tak hrst, rozmixovat cca v deci vody a dolít deci moštu. Poměr je možno upravit podle chuti. Nápoj mi upíjela i 11 letá dcera, které taky chutnal 🙂 . Kopřivy v nápoji opravdu “nepálí”.

  5. Zobrazit všech 8 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekZemě na talíři – Online festival dokumentárních filmů o jídle
Další článekDárky na poslední chvíli