Müsli tyčinky jsou často vyhledávány zastánci zdravého životního stylu a strážci štíhlé linie.  Ale jsou opravdu tak zdravé, jaká je jejich pověst?

Co se v nich skrývá

Pod „zdravým“ názvem se může skrývat nespočet látek, které pro nás nejsou úplně nejvhodnější. Výrobci často propagují vlákninu, kterou tyčinky obsahují, ale obsahem tuku a cukru se ze známých důvodů tolik nechlubí. Tak dělají z něčeho, co by mohlo být ve skutečnosti zdravé, naprosto nezdravou potravinu. Dáte-li si práci a prohlídnete si pečlivě obaly vyráběných müsli tyčinek, možná se budete divit, kolik cukru se do tak malé laskominy vejde. Nejhůře jsou na tom müsli tyčinky polité čokoládou nebo jogurtovou polevou. V závislosti na jejich velikosti pak mohou obsahovat až 22 gramů cukru, tedy až 5 kostek cukru. Nebezpečný je i tuk v polevách, kterým je tyčinka pokryta. Poleva často tvoří až třetinu hmotnosti celé müsli tyčinky a zvyšuje její energetickou hodnotu až o 20 procent. Velmi často poleva obsahuje nevhodné ztužené rostlinné tuky, jejichž účinek byl prokázán jako škodlivý. Tento typ tuku je synonymem pro zdraví nepříznivých trans mastných kyselin, jejichž dlouhodobý příjem zvyšuje riziko srdečního onemocnění, cukrovky druhého typu a nádorových onemocnění, zejména tlustého střeva. 

Na nákupu

Müsli tyčinky zabírají důležitou část trhu, v nabídce jich je celá řada od našich či zahraničních výrobců. Pro správný výběr je však nezbytné číst údaje na obalu samotného produktu. V zásadě ale kupujte müsli tyčinky bez polevy. Levné müsli tyčinky jsou na tom zpravidla hůře, do určité míry platí, že nejlevnější výrobky bývají také ty nejhorší. Raději sáhněte po těch dražších, ale ani u těch nemůžete mít jistotu, že jsou lepší a kvalitnější. 

Není nad to, když víte, co jíte

Receptů na domácí müsli tyčinky existuje celá řada, záleží jen jaké příchuti dáváte přednost.  Snadno je připravíte podle tohoto základního receptu: hrnek ovesných vloček, hrnek směsi semínek (sezamová, konopná, slunečnicová…) a po půl hrnku strouhaného kokosu a pšeničných klíčků. Vše na pánvi zvolna a za stálého míchání upražíme. Do kastrůlku dáme 100 g kokosového oleje v bio kvalitě (lze použít i máslo), 3 lžíce sladu či obilného sirupu, několik lžic rostlinného mléka a zvolna zahříváme. Hmotu nalijeme na suchou směs, důkladně promícháme, můžeme ještě přidat propláchnuté rozinky či podrcené ořechy a směs rozložíme na plech vyložený papírem na pečení. Trochu rukou přimáčkneme a necháme vychladnout. Potom pokrájíme na tyčinky a uložíme je do chladna. 

Vyzkoušejte tyto zdravé varianty z našich receptů: 

Zdravé domácí musli tyčinky

Karamelové tyčinky „TWIX“

Semínková mozaika

Flapjack jablko & skořice

 

Datlové kuličky

Müsli tyčinky nejsou základní strava

Neměli bychom sklouznout k tomu, že müsli tyčinky se stanou každodenní a celoroční svačinou nebo dokonce snídaní. Není to z několika důvodů vhodné. Jednak nevařené obilí je hůř stravitelné, jednak kombinace obilí a ovoce není ideální. Nechte si proto zdravou formu müsli tyčinek jako jednu z mnoha variant a naučte se snídat a svačit jinak. Tyčinky se hodí zejména pro výlety a místa, kde potřebujete něco trvanlivého, co nevyžaduje ledničku a drží to tvar. Tyčinky se také dají se udělat dopředu a jsou pak pro případ cestování po ruce, to všechno jsou jejich výhody. A rozhodně jsou ty domácí lepší než kupované. Pokud jsme však doma, dáme přednost jiným formám svačin. Vyzkoušejte třeba některou z těchto:

Jahodový chia pudink

Toskánské Cantucci jinak aneb mandlové suchárky

Jablíčkové bábovičky s agarem

Luxusní švestkový krém za pár minut

Citrónový krém s mandlovým máslem

Mandlový tapioka pudink s ovocem

 

 

 

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekApple chutney – jablečné čatní
Další článekKterá jídla můžeme ohřívat? A jak to udělat zdravě?