Skvělé dochucovadlo, parťák v prevenci a velmi zdatný pomocník při léčbě. Tak schválně, co všechno jste o česneku věděli?

Obrovskou výhodou superpotraviny našich babiček je to, že vydrží nabitý prospěšnými látkami čekat, až na něj přijde řada, a nepotřebuje k tomu žádné zvláštní podmínky (zjistíte o pár řádků níž).

Účinky česneku

Je to prostě pašák, jeho účinky jsou antivirové, antibakteriální a protizánětlivé.

U nás doma v období chřipek mačkáme syrový česnek do hotových jídel preventivně několikrát týdně.

V kombinaci s léčivou stravou podle Jíme Jinak nás drží dál od bacilů, dospělé i děti. Navíc si užíváme pořádný říz, který pokrmům dodává.

Tím ale nekončíme. Látky obsažené v česneku snižují krevní tlak a potlačují tvorbu cholesterolu v játrech. Česnek dokáže také zpomalit srážení krve a naopak zvyšuje rychlost rozpouštění krevních sraženin. Je zodpovědný i za snižování hladiny cukrů v krvi.

Česnek také podporuje pocení a pročišťuje dýchací cesty, odstraňuje střevní parazity, stimuluje krevní oběh a pomáhá předcházet tvorbě tzv. křečových žil nebo je zmírňuje.

Zevní použití

Česnek slaví úspěchy i při zevním použití, tedy při štípnutí hmyzem, výronech nebo bradavicích. Řada lidí na něj nedá dopustit při zánětu středního ucha.

Pozor ale na agresivní šťávy, které mohou dráždit pokožku.

Ideální je vyzkoušet účinky na kousku zdravé kůže a teprve potom se vrhnout na léčbu postiženého místa.

    Jak česnek skladovat

    Jak už jsme zmínili, česnek velké nároky na skladování nemá. Hodí se vybrat pro něj suché stinné místo s dostatečným přístupem vzduchu. Lednička mu vzhledem k vysoké vlhkosti nesvědčí. Není ale potřeba, česneku totiž pokojová teplota vyhovuje.

    Jak vařit s česnekem

    Česnek můžete použít hned na začátku vaření třeba tak, že ho hodíte pokrájený na plátky na rozpálený olej a necháte tak jeho chuť a vůni prostoupit skrz tuk do celého pokrmu. Nezapomeňte ho ale ohlídat a nechat restovat jen chviličku, má tendenci rychle zhědnout a zhořknout.

    Přidat se dá určitě i v průběhu, vedle plátků nebo jiných tvarů utřený pomocí nože, třecího struhadla nebo lisu. Vyzkoušejte různé nástroje, možná vás překvapí, že nejde jen o postup, ale i o výsledek. Já mám zkušenost, že ze třecího struhadla získáme aromatičtější a výraznější produkt než z lisu.

    Ve všech podobách se dá česnek použít i syrový do hotového pokrmu. Tady už jde o individuální potřebu, chuť a zvyk. Jak jsem psala, nám česnek v syrovém stavu pomáhá v prevenci, ale i v případě, že potřebujeme zakročit proti náznakům běžných nemocí, jako je třeba rýma nebo nachlazení. Proto ho rádi zvlášť ve vypjatějších chvílích (nástup do školy a školky po prázdninách, období chřipek, prochladnutí nebo jiné oslabení) přidáváme do pokrmů, které si s ním chuťově rozumí.

    Česnek chutná výborně i pečený, už jste zkusili rozříznout celou paličku a položit půlky třeba k pečené zelenině?

    Pokud vám česnek způsobuje pálení žáhy, zkuste jednoduchý trik: vyndejte před jeho použitím klíček!

    Zvlášť u starších stroužků je poměrně velký a půjde vám to snadno, stačí stroužek podélně rozříznout, abyste se ke klíčku dostali. Chuti ani aromatu to neuškodí.

    Podívejte se na naše recepty s česnekem, určitě vám některý z nich padne do oka a jedinečné účinky česneku můžou dostat zelenou.

    Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

    1. A viete, že cesnak treba ošúpať a nechať 10 minút postáť, aby sa v ňom rozvinuli tie správne látky? :-) Inak mi tento článok veľmi pomohol, ďakujem.

      • Zajímavá zkušenost, i já děkuju za obohacení. Chápu dobře, že česnek po oloupání necháte 10 min jen tak „rozvíjet“? Česneku zdar a krásné dny, Jana

        • Presne, ako ste napísali, len tak „rozvíjet“, dočítala som sa to v knihe od Mudr. Bukovského a ešte M. Greger vo svojej knihe Ako nezomrieť píše, že brokolica, karfiol,kapusta sa majú vopred nakrájať a 40 minút nechať postáť, potom spracovať. Aby sa v nich aktivoval Sulforafan, ktorý má protirakovinové účinky a veľa ďalších benefitov. Ak nechceme čakať, podobný účinok má aj pridanie surovej kapustovej zeleniny už k uvarenej. Skvelým zdrojom Sulforafanu sú aj brokolicové klíčky.

    2. Česnek máme moc rádi a dáváme všude, kam se hodí. Aktuálně ale kojím a bojím se, aby dceři nezpůsobil problém. Mám oprávněné obavy nebo mohu, třeba tepelně upravený, do jídelníčku zařadit?

      • Dobrý den, tak zrovna česneku bych se bála méně než spousty jiných potravin (alergenů). Já osobně jsem odkojila dvě děti s plnou česnekovou palbou bez jakékoliv reakce, nicméně určitě není špatný nápad zkusit nejdřív tepelně upravený, třeba i v menším množství a postupně přidávat až se dopracujete k trošce syrového a budete zvyšovat i ten. Věřím, že to bude bez problému a nebudete muset vynechávat důležitého pomocníka zvlášť v dnešní době, kdy to všude lítá… Dejte určitě vědět, díky předem a držím palce, Jana

    3. Zobrazit všech 5 komentářů

    Komentujte
    Vaše jméno

    Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

    Předchozí článekJak se žije v jiném světě
    Další článekPermazahrada v lednu (Janka)