Domů > Magazín > Jídlo pod lupou

Zdravé ovocné kapsičky pro děti? Málo vitamínů a hodně cukru

Ovocné přesnídávky byly vždy oblíbenou a rychlou svačinou malých dětí. S nástupem ovocných kapsiček jsou díky praktičnosti ještě oblíbenější – a to nejen u maminek malých dětí, ale také u větších dětí a dospělých. Jak moc jsou ale zdravé a vhodné? A co zbytky pesticidů, těžkých kovů a plísní?

Neobsahují nežádoucí látky, ale vitamín C se může lišit

Spotřebitelská organizace dTest nechala otestovat 11 přesnídávek známých i privátních značek. Většina testovaných kapsiček patří do kategorie potravin pro malé děti, bylo potřeba porovnat soulad s požadavky na složení, označování a stanovení limitů pro některé látky s příslušnou vyhláškou. V laboratoři se kontroloval podíl vitamínu C, cukru, soli a případný obsah mykotoxinů, pesticidů a těžkých kovů.

Co se týče obsahu plísní, reziduí pesticidů a těžkých kovů dopadly kapsičky velmi dobře. Zbytky pesticidů carbendazimu a benomylu se objevily pouze u přesnídávky Hello Ovocná přesnídávka s banány, avšak v podlimitním množství. U vitamínu C byly zjištěny nesrovnalosti reálného obsahu vitamínu C a informaci uvedené na obale u výrobků Rossman babydream Apfel & Banane a dm baby love. Žádné „céčko“ nenabídla ani přesnídávka Ovko Apple Carrot Banana, ta jej ovšem ani neslibovala.

Kapsičky obsahují vysoký podíl cukru, jíst by se měly omezeně

Většina kapsiček se obešla bez přidaného cukru, i tak byl ale jeho celkový podíl poměrně vysoký. Nejvíce cukru, téměř 15 gramů na 100 gramů výrobku, obsahovala přislazovaná Ovocná přesnídávka Hello s banány. O mnoho lépe na tom nebyly ani přesnídávky Nestlé NaturNes Banán Jablko a Kubík Ovocná kapsička banán-jablko, kde přitom nebyl žádný přidaný cukr, ale pouze ten, který se přirozeně vyskytuje v obsaženém ovoci.

U ovocných přesnídávek je problematické doslazování některých produktů, zvláště s ohledem na to, že jsou primárně určeny dětem už od ukončeného 4. měsíce věku. Výživa v raném období je totiž pro budoucí vývoj dítěte klíčová a rodiče by se měli snažit předcházet návyku dítěte na příliš sladké chutě, který může později vést k nadváze, obezitě a dalším onemocněním souvisejícím s nevhodným stravováním.

Jíme Jinak radí:

  • Kupované kapsičky obsahují vysoký podíl cukru, proto je dobré je konzumovat velmi omezeně.
  • Pokud chcete kapsičky kupovat, vybírejte si ty, které mají BIO certifikaci a nejsou doslazovány.
  • Vyhýbejte se těm, které obsahují banány (Proč nedoporučujeme jíst banány? Z těchto 10 důvodů!).
  • Nejlepší je vyrobit si takové ovocné přesnídávky doma, jde to úplně jednoduše, viz např. Jablečné přesnídávky s rybízem nebo Přesnídávka nebo smoothie z ostružin.
  • Balení se šroubovacím uzávěrem je sice praktické, ale na druhou stranu jej nelze recyklovat (sáček se skládá z více materiálů). Můžete si jej ale uchovat a naplnit domácí přesnídávkou.

zdroj: dTest

PS: Cítíš se v plavkách sebevědomě?

Pokud letos nechceš schovávat zadek pod ručník, pojď na to s námi jinak.
Chci lepší postavu!

Zdravé recepty, zdravé vaření a životní styl. Tisíce receptů zdarma. Co víme, sdílíme! :-)

1 člověk už poděkoval za článek. Oceňte práci autora také.

Buďte první, kdo napíše komentář