Top 20 nejvíce návykových jídel. Víte, která to jsou?

3
Existují nezdravá jídla, kterých se nemůžeme zbavit. Máme na nich závislost a při jejich vynechání pociťujeme abstinenční příznaky. Víme, čím to je a víme, která to jsou.

Rafinovaný cukr a přidaný tuk z nás dělají “feťáky”

Průmyslově zpracované potraviny fungují podobně jako drogy. Rafinované sacharidy (například ve složení potravin hojně používaný glukózo-fruktózový sirup nebo bílá mouka) a přidaný tuk (zejména nebezpečná kombinace rafinovaných sacharidů a tuků) v nezdravých potravinách jako je pizza, smažená jídla nebo sladkosti způsobují výraznou stimulaci v systému odměn lidského mozku a stejně jako feťáci, začneme brzy toužit po další dávce. Naopak průmyslově nezpracované potraviny bez přidaných tuků a rafinovaných sacharidů, jako je třeba hnědá rýže nebo losos, nejsou se závislostí spojeny. (1)

Sladkým a tučným jídlem zaháníme stres

Tučné a sladké je už mateřské mléko. Jako kojenci ho dostáváme ho pro utišení hladu, pro zklidnění, před usnutím, při bolesti… Už tam někde vzniká v mozku záznam, že sladké a tučné rovná se pohoda. Později pak sladkým a tučným jídlem zaháníme stres a frustraci ze špatných vztahů.

Jedinci se symptomem závislosti na jídle nebo s vyššími hodnotami BMI vykazovali větší problémy s vysoce upravovanými potravinami. To naznačuje, že někteří lidí mohou být výjimečně citliví na možnou funkci ‚odměny’ těchto pokrmů. Mnohé potraviny jsou úmyslně zpracované tak, aby obsahovaly zvýšené množství tuků a rafinovaných sacharidů, jako jsou bílá mouka a cukr” uvedla v tiskovém prohlášení Erica Schulte, doktorandka oboru psychologie na Michiganské univerzitě.

Výrobci fast foodu to ví už dlouho

To, že některá jídla mohou způsobovat závislost, tušíme z vlastní zkušenosti asi všichni. Zvlášť ti, kdo s námi procházejí programem Jarní očista nebo Vánoce jinak, kde týden po týdnu tyto potraviny postupně vyřazujeme. Někdy je to tak těžké se jich, byť na týden nebo dva, vzdát!

Výrobci fast foodu a šéfkuchaři to vědí moc dobře už dlouho, vědci na to začínají přicházet postupně až nyní. Studie vědců z Michiganské univerzity tuto tezi potvrdila, a dokonce přišla se seznamem potravin, které vyvolávají největší závislost. Asi vás nepřekvapí, že první tři místa obsadila pizza, čokoláda a brambůrky… (1)

Závislost na jídle má podobné příznaky jako ta drogová:

  • Ztráta kontroly spotřeby – Lidé s potravinovou závislostí mají tendenci přejídat se a dopřát si větší množství dané potraviny, než je potřeba. A bez ohledu na to, zda mají hlad, nebo ne.
  • Pokračování v konzumaci i přes negativní následky – Existují potraviny, kterým se musíme vyhnout, protože nejsou dobré pro naše zdraví (např. když máme omezení při cukrovce, nemocných játrech, celiakii apod.). Ti, kteří mají závislost na jídle, však neumí těmto potravinám říct ne, i když to znamená ohrožení jejich zdraví.
  • Neschopnost snížit spotřebu – Lidé s potravinovou závislostí nemohou odolat jíst větší množství a nejsou schopni spotřebu snížit.

Top 20 nejvíce návykových potravin

  1. Pizza
  2. Čokoláda
  3. Brambůrky
  4. Sušenky
  5. Zmrzlina
  6. Hranolky
  7. Cheeseburger
  8. Sladké limonády
  9. Dort
  10. Sýr
  11. Slanina
  12. Smažené kuře
  13. Rohlíky
  14. Máslový popcorn
  15. Snídaňové cereálie
  16. Gumové bonbony
  17. Steak
  18. Muffiny
  19. Solené ořechy
  20. Vejce

Dávejte si pozor, co a v jakém množství jíte

Na čem jste závislí vy?

Daří se vám s vašimi závislostmi bojovat nebo občas podlehnete a dáte si? Co vám pomáhá? Čím tyto potraviny nahrazujete? Podělte se s námi do komentářů.

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

3 komentáře. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Ajko, díky za připomenutí. Závislost na těchto potravinách už se mě díky bohu netýká. Teď jsem závislá na Jiném Jídle. Ale kdybych měla vypíchnout konkrétní potravinu, kterou jím ze zlozvyku, byla by to červená čočka-v suchém stavu. Když vidím červenou loupanou čočku nebo na ni jen pomyslím, okamžitě začnu slinit, často neodolám, trochu si jí nasypu do úst a sežvýkám. Mňam!

    • Já bych byla neřekla spoustu věcí…Musí se to vyzkoušet a zažít. Teprve pak člověku leccos dojde. Vajíčka jsou super potravina co do obsahu bílkovin, ale mají řadu nevýhod, proto je v jídelníčku denně nemáme.

  2. Zobrazit 3 komentáře

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekJak jsem začal jíst zdravě (Kubík, 12 let)
Další článekByla jsem vyčerpaná a bezradná (Anna, 33 let)