S alternativami pro vegany a vegetariány jako by se roztrhl pytel. Už i běžné obchody nabízí řadu produktů. Kromě rostlinných jogurtů, sýrů a mlék, nabízejí obchody i párky, burgery, nugetky, salámy, klobásky a další alternativy klasických masových výrobků. Jak dopadly tyto produkty v laboratoři? Měřil se obsah živin, pátralo se po nežádoucích látkách a hodnotila se i chuť.

11 ne-masových výrobků podrobeno testům

Nezávislá organizace dTest poslala 11 vzorků veganských a vegetariánských masných výrobků do laboratoře, aby zjistily, jak se moc se blíží klasice. Chemické analýzy se zaměřily na obsah bílkovin, tuku, složení mastných kyselin i nežádoucí pesticidy. Senzorická analýza zase ověřila, zda rostlinné „maso“ uspokojí chutě zákazníků.

Testy nepřinesly žádné nepříjemné překvapení

Řada výrobků dokázala množstvím bílkovin i tuku držet krok se skutečnými masnými výrobky, ale samozřejmě tu byly i výjimky. Naměřené hodnoty také v několika případech ukázaly na potíže s přesností výživových hodnot.

Velmi dobře dopadlo pátrání po nežádoucích látkách. Rostlinné alternativy masa obsahují širokou paletu různých ingrediencí z celého světa – rostlinných bílkovin, koření a ochucujících extraktů. Rezidua pesticidů testy odhalily pouze v jediném případě. Nežádoucí mikroorganismy – plísně, kvasinky a bakterie Escherichia coli a Listeria – nebyly nalezeny v žádném vzorku.

Problémy s konzistencí a nevyváženou chutí

Skupina hodnotitelů z řad běžné populace hodnotila rostlinné alternativy masa nejčastěji známkou dostatečná. Obecně měly dle nich rostlinné párky a burgery největší problémy s konzistencí a nevyváženou chutí.

Jak vybírat rostlinné „masné“ výrobky

Přečtěte si také:
Masové náhražky dobýjí svět
Burger z umělého masa. Zákazníci prý nepoznají rozdíl
Roste zájem o rostlinné alternativy potravin
Nejčastější chyby v jídelníčku
Proč jsou masové alternativy chybou v jídelníčku

Bílkoviny

Náhrady masných výrobků jsou vždy postaveny na bázi rostlinné bílkoviny (u vegetariánských produktů lze narazit i na výrobky s vaječnou bílkovinou). Nejčastěji na bázi luštěninové – zejména sóji (nefermentovaná sója je k pravidlené konzumaci nevhodná – a jaká sója je tedy vhodná?) a hrachu, kombinované například s proteinem z obilovin, typicky z pšenice. Směs různých druhů bílkovin pomáhá ve veganských a vegetariánských výrobcích kompenzovat přirozenou výživovou neplnohodnotnost rostlinných bílkovin. Obsah bílkovin v masných výrobcích se pohybuje nad 13 % a řada rostlinných alternativ s nimi dokáže držet krok.

Tuky

Rostlinné a skutečné masné výrobky se liší i obsaženým tukem. Veganské a vegetariánské výrobky často obsahují řepkový, slunečnicový případně kokosový olej. Výsledkem je odlišná struktura tuku, především nižší podíl nasycených mastných kyselin.

Složení

Při nákupu vegetariánských a veganských masných výrobků je třeba počítat s vyšším počtem (výživově nepříliš vhodných) ingrediencí, než u běžných uzenin. Často se využívají rostlinné barviva, nefermentovaná sója (proč je pro nás nevhodná?), ochucující extrakty, zahušťovadla a další aditiva. U těchto výrobků jsou důležité pro dosažení masu podobné struktury a chuti.

Příklad složení mražených klobásek od  LINDA MCCARTNEY’S: Rehydrovaný texturovaný sójový protein (64 %), voda, koncentrát sójového proteinu, palmový olej, koření (siřičitany) (dextróza, sůl, příchutě, cibulový prášek, kvasnicový výtažek, barvivo: červený oxid železitý), řepkový olej, strouhanka (pšeničná mouka (pšeničná mouka, uhličitan vápenatý, železo, niacin, thiamin), sůl, kypřící látka: hydrogenuhličitan amonný), stabilizátor: methylcelulóza, rajčatový protlak, sůl.

Většina těchto výrobků bývá navíc mražených. Mražená jídla nejsou příliš vhodná, berou nám energii a mají ochlazující účinek, i když je tepelně upravíme.

Kupujete rostlinné masové alternativy?

Nebo preferujete raději luštěniny a výrobky jako jsou tempeh, tofu či seitan?

zdroj: dtest

První týden kurzu a 2 kg dole!

Lada: Už mi nepnou kalhoty přes stehna a je...

Velký dík za kurz

Jana: Paní Evičko a Heleno, velký dík za kurz vánoce...

Vaše vedení je úžasné – kila jdou dolů a nemám chuť na sladké

Marie: děkuji za další přísun informací. Už podle vás...

Aj okolie si všimlo (Eva)

Eva: Srdečne ďakujem, že som mohla absolvovať tento kurz....

Od doby, co jsme na JJ nás zubařka chválí

Petra: Tak u nás (zejména u mě) to byla...

Jsem nadšená a hubnu

Siva: Dobrý den, jsem tady poprvé. Stránky JJ jsem...

Uzdravila jsem se z těžké nemoci a energii bych mohla rozdávat (Božena)

Božena: Skončila jsem kurs Hubneme do plavek. Míry...

Nikdy jsem tak ráda nevařila… až teď!

Jana: Nikdy jsem tak ráda nevařila jako nyní s...

Své porce musím bránit před rodinou:-)

Adad: Dobrý den, děkuji za krásný a hlavně srozumitelný...

Děkuji za podrobné recepty, inspiraci a motivaci

Jája: Dobrý večer, jsem začátečník a tak dost nestíhám.....

Ač jsem 3 roky na vege stravě, na JJ receptech funguje mé tělo lépe

Pavlivlmaeorua: Zdravím, nejprve bych chtěla poděkovat, za úžasný dar,...

Bez vás bych byla ztracená

Martina: Díky za všechny vaše skvělé nápady, já bych...

JJ je pro mě hodnotným zdrojem věrohodných informací

Katka: Ačkoliv maso a vajíčka mám moc ráda, články...

Najednou mi nedělá problém odolávat všem „dobrotám“ (Petra)

Petra: Evi, cítím, že jinak už si to ani...

Webové stránky JJ jsou návykové!

Annabirke-semerakova: Také já nyní, po ukončení kurzu, děkuji Evičce,...

Díky vám jsem začala po 20 letech snídat!

Duetka: Jídlo je úplně skvělé. Díky vám Evi konečně...
  1. My také kupujeme spíš tofu, tempeh, občas robi maso, rostlinnou paštiku.

    Ale než jíst klobásky Linda McCartneys, tak to mi o hodně přívětivější přijde klasické maso plus sůl:-)

  2. Bohužel je to zase „populární “ a zase špatně. Tak jako boom se sójou, light produkty.. ale zase to máte rychle připravené, hned hotové. Akorát ten poměr ceny – moje fazolové karbanátky za 10 kč/2 x burger za cca 100,- a to nemluvím o plastech, ve kterém je to balené:(

    • Je to tak, lidé mají rádi rychlé řešení, šetří na nesprávných místech a udělat si pořádné jídlo doma, na to nemají čas. Ty obaly mě taky drtí, eliminujeme, co se dá a je nás naštěstí čím dál víc.

  3. Dekuji za skvely clanek. Nekupuji rostlinne alternativy masa. Dávám přednost luštěninám a obcas tempeh, tofu, seitan. Denne jeste zarazuji miso pastu a Tamari. Jsem s tim takhle naprosto spokojena, masové alternativy mi tedy opravdu nechybi :-)

  4. Zobrazit 4 komentáře

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekDva tipy jak se bránit před koronavirem
Další článekQuinoové stir-fry