Známe je jako průmyslově vyráběné náhrady másla, které vznikají ze směsí rostlinných tuků pomocí ztužování, často s přídavkem celé řady problematických éček. Po mnoho let byly i odborníky doporučovány jako zdravá náhrada živočišných tuků. Proč? A jak to s nimi je ve světle nových poznatků?

Nejdřív špetka názvosloví: správně bychom měli použít pojem „rostlinné roztíratelné tuky“. Označení „margarín“ je totiž podle EU vyhrazeno jen pro rostlinné roztíratelné tuky s obsahem tuku od 80 do 90 %. A toho některé roztíratelné tuky obsahují dokonce jen 10 %! (1)

margarín Jíme Jinak

Ale zpátky k podstatě:

Ztužování

Ztužování (hydrogenace), pomocí kterého se margaríny vyrábí, má za následek vznik tzv. trans mastných kyselin. Nejsou sympatické už jen podle názvu, podle dopadů na zdraví je to ještě horší. Konzumace trans tuků zvyšuje množství zdraví škodlivého LDL cholesterolu v krvi – ten je, jak už možná víte, hlavní rizikový faktor srdečně cévních onemocnění. Aby toho nebylo málo, trans mastné kyseliny navíc snižují hladinu ochranného HDL cholesterolu. V dnešní době se výrobci snaží obsah trans mastných kyselin pomocí speciálního chemického postupu eliminovat. (2)

Už jsme zmínili, jak hojně byly margaríny doporučované jako vhodná náhražka másla. Bohužel, tato doporučení se opírala o teorii, která dává konzumaci živočišných tuků za vinu zvýšené riziko srdečně cévních onemocnění. Jenže tato teorie je dnes již silně zpochybněná.

Nejnovější studie totiž považují za nejčastější příčinu těchto onemocnění kombinaci několika prvků. Mezi ty patří nadměrná konzumace cukrů, průmyslově poškozených rostlinných tuků, tepelně poškozených živočišných tuků a dále pak prozánětlivé prostředí uvnitř organismu.

Průmyslově poškozené tuky

A právě margaríny jsou jedním z typů průmyslově poškozených rostlinných olejů a váže se k nim celá řada rizik. Trans tuky už jsme zmínili. A pozor, i když je dnes už margaríny obsahují v malém množství (3), stále je velkým problémem vysoký obsah omega 6 mastných kyselin, kterých máme u nás ve vyspělých zemích zpravidla nadbytek. Hrozí nám tak narušení rovnováhy mezi obsahem omega 3 a omega 6 mastných kyselin. Nerovnováha může přispívat nejen k nemocím srdce, ale i k rozvoji astmatu, rakoviny nebo deprese.

V typickém složení margarínů nechybí ani emulgátory, regulátory kyselosti, barviva, aromata a konzervační látky.

A co by asi nikdo v čistě v rostlinném tuku nečekal – mléčná složka, v podobě sušené syrovátky nebo sušeného podmáslí.

Tím ale nevhodnost margarínů nekončí. Při výrobě se totiž mohou používat směsi obsahující těžké kovynikl toxický pro plíce a ledviny a kadmium, které může přispívat k poškození cév a rozvoji vysokého krevního tlaku. Z chemických látek mohou margaríny obsahovat i umělé antioxidanty BHA a BHT, které mohou poškozovat ledviny, narušovat imunitu a plodnost.

Jíme Jinak radí

Margaríny jako průmyslově zpracované (a dokonce poškozené) tuky vylepšené mnoha chemickými postupy a aditivy určitě nedoporučujeme zařazovat do zdravého jídelníčku, ani kdyby se jednalo o ty kvalitnější s trochu „lepším“ složením. Tělo nám daleko víc poděkuje za rostlinné tuky v přirozené podobě, se kterými se mu bude výrazně lépe pracovat. Podívejte se třeba sem na krásný a praktický přehled rostlinných tuků. Které jsou zdravé, co použít na smažení a proč dát šanci řepce?

      1. Kvůli své intolerancí na laktózu si místo másla mažu na chleba margarín.Tak teď nevím co si na něj mažu, olivový nebo lněný olej to asi nebude.

        • My jsme z průmyslových produktů přešli raději na domácí pomazánky, tady jich je nepřeberné množství, dají se dělat snad z čehokoliv. A chvilku i v lednici vydrží, není potřeba dělat neustále novou… Ono teda to pečivo stejně moc často nejíme, tím se člověk toho přemýšlení o mazání zbaví nejlíp. Ale chtělo to všechno čas, klid…

      2. Přehled rostlinných tuků se mi moc líbí a děkuji za něj.

        Jen když teď testovali tuky (myslím že dTest?), kokosový olej vyšel co se týče zastoupení jednotlivých typů tuků velice špatně, byl třeba na předposledním místě. My teda kokosáč milujeme, ale na kůži, štípance, říznutí…

        • Dobrý den, díky za informaci i poděkování. Nahradit živočišné tuky margarínem řešení není, stejně jako čistě a jen kokosovým olejem. Rostlinných tuků je celá řada, je fajn znát je lépe a vědět, na co použít. https://www.jimejinak.cz/oleje/ Krásný den, Jana

        • Ono je taky nesmysl, což ale dělá hodně lidí, že nahradí margaríny kokosáčem nebo jiným tukem a dál to mažou na chleba v domnění, že to je ta zdravější verze. Na kůži je to lepší 😉👍

      3. Zobrazit všech 8 komentářů

      Komentujte
      Vaše jméno

      Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

      Předchozí článekTo není plíseň! To jsou kořínky.
      Další článekKroupy s mákem ála ukrajinská Kuťa na slano