Veganství není dieta, ale životní styl. Nezaměřuje se pouze na jídlo, ale na mnoho dalších aspektů. V tomto článku se podíváme a objasníme si, jaké jsou principy veganství, jaké jsou benefity této stravy a naopak jaká rizika mohou vegany potkat.

Co je veganství?

Veganství je životní styl, jehož snahou je nejen vyloučit veškeré živočišné potraviny z jídelníčku, ale obecně vyloučit ze svého života jakékoliv formy využívání zvířat a krutosti páchané na zvířatech (tj. kvůli oblečení nebo jakémukoliv jinému účelu, např. cirkusy). Mezi důvody, které k veganství vedou, patří environmentální (ochrana přírody) či etické (zlepšení podmínek pro zvířata, ukončení vlastnění zvířat lidmi).

Veganům se nejprve říkalo „ne-mléční vegetariáni“, až později v roce 1944 zakladatelé britské Vegan Society zavedli pojem veganství – tj. princip, kde člověk žije bez vykořisťování zvířat. Od roku 2010 zájem o veganství roste, vzniká čím dál tím více specializovaných restaurací, obchodů a produktů, které se dostávají i na pulty supermarketů.

Principy vegan stravy

Veganská strava má mnoho forem – přes vegan junk food (nezdravé pokrmy ve veganské verzi – hranolky, koblihy, pizza, brambůrky), vegan whole foods (pouze celistvé nezpracované veganské potraviny jako ovoce, zelenina, obiloviny, luštěniny, semínka a ořechy, řasy) až po syrovou (RAW) vegan stravu (pouze nevařené syrové potraviny zpracované do 42°C). Všechny formy mají ale společné vyloučení masa (včetně ryb a výrobků z masa jako jsou salámy, párky atd.) a všech živočišných produktů (mléko, máslo, sýr, jogurt, tvaroh, smetana, vejce, sádlo, med atp.) z jídelníčku.

Skladba veganské stravy

Na první pohled se může zdát veganská strava jednotvárná, ale není tomu tak. Existuje pestrá nabídka zeleniny, ovoce, obilovin, luštěnin, semínek, ořechů, hub, řas, bylinek a koření. Z těchto surovin lze připravit velké množství chutných a rozmanitých veganských jídel a také náhrad za živočišné produkty – např. rostlinná mléka, sýry, smetany, majonézy, jogurty, párky, salámy atd. Zdrojem bílkovin jsou pro vegany zejména výrobky ze sójových bobů (tofu, tempeh, sójové jogurty, sójová mléka) a další luštěniny či pseudoobiloviny (např. quinoa). Luštěniny v kombinaci s obilovinami tvoří kompletní aminokyseliny, které se vyrovnají masu. Ve veganské stravě se dá bez problémů i nahradit vejce – a to co do chuti, struktury i funkce.

Plusy versus mínusy

Klady

  • Snížení rizika výskytu civilizačních nemocí
  • Prevence nadváhy, zvýšeného cholesterolu a chorob srdce
  • Pomalejší stárnutí
  • Lehkost po jídle (po mase vzniká únava a těžké trávení)
  • Velké množství vlákniny – lepší střevní mikroflóra
  • Větší psychická pohoda
  • Etické a environmentální aspekty

Zápory

  • Nutnost hlídat vitamín B12, D, železo a vápník, bílkoviny
  • Horší vstřebávání některých minerálů kvůli antinutričním látkám
  • Nutnost promyslet složení stravy, aby bylo kompletní a nic tělu nechybělo
  • Může být problémem ve společnosti (oslavy, firemní večírky, jídla v restauracích, dovolené)
  • Problémem může být častá konzumace veganského „junk food“ (hodně tuku, cukru)
  • Nutnost jíst větší porce pro získání adekvátního množství kalorií a živin

Jíme jinak zkušenost:
My v Jíme jinak se snažíme naučit moderních lidi ve svém jídelníčku živočišné produkty co nejvíce omezit a pomoci jim najít alternativy, kterými mohou živočišné produkty uspokojivě nahradit tak, aby netrpělo ani jejich tělo, ani zvířata.

 

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

Díky JJ se mi běhá lehčeji a déle vydržím – je to tak jednoduché!

Hanka: Dobrý den, hlásím, že po dvou týdnech na...

Kaše na snídani byla výborná!! (Ivana)

Ivana: Tak jsem po roce dala šanci kaši místo...

Jsem vaší velkou fanynkou a na JJ stránkách jsem už závislá

Miluše V.: Evi, moc děkuji za milé setkání v...

Zhubla jsem, zlepšilo se i zažívání a atopický ekzém. (Olga)

Olga: Tak už jím podle Jíme Jinak asi měsíc...

Uzdravila jsem se z těžké nemoci a energii bych mohla rozdávat (Božena)

Božena: Skončila jsem kurs Hubneme do plavek. Míry...

Mám tolik energie a vypadám i cítím se JINAK!

Luci88: Musím říct, že změny jsou obrovské. Mám tolik...

Jsem nadšená a hubnu

Siva: Dobrý den, jsem tady poprvé. Stránky JJ jsem...

3 kg dole a už mě nebolí klouby (Hana)

Hana: Dnes jsem v 11. dni kurzu Hubneme do...

Díky kurzu mám mnohem více času

Stramis: Z programu jsem naprosto nadšená. Mám díky vaření...

Dodáváte mi odvahu zkoušet nové

Magda: Přidávám se k ostatním Evičko, moc děkuji za...

Po 14 dnech mám úbytek 5 kg a cítím spoustu nové energie (Alena)

Alena: Ahoj všem, mám za sebou 14 denní kurz...

Po 3 týdnech detoxu se cítím báječně (Věra)

Věra: Evi, opět naprosto úžasný oběd. Dcera se cpala...

Shodila jsem 3 kg a cítím se skvěle (Alena)

Alena: V prvé řadě chci poděkovat za vzorně vedený...

Pneumatika začala konečně mizet (Radka)

Radka: Můj úplně první kurz na Jíme Jinak. Byl...

Je mi mnohem líp ve vlastním těle

Hanka: Dobrý den, děkuji za kurz. Zhubla v pase...

Zmizelo mi moje vypouklé břicho!

Maki: já si svoje břicho každé ráno a večer,...
  1. Krásný den Evi, zajímal by mě nějaký pohled na veganství, víceméně chceme jít tímto směrem,bez ryb,vajec.. nevím,co vše si hlídat, četla jsem,že s B12 to není tak snadné ani u fermentovaných produktů, řas, zelených potravin.. je tam údajně analog toho vitamínů,který brání jeho vstřebávání.. celé tělo považuji za jednu velkou složitost,individualitu a zázrak zároveň. Sama se teď ocitám ve stavu,kdy nevím,zda si vše hlídat,nebo jíst co cítím,věřit svému tělu, intuici atd.. máme také téměř tříletou dceru, takže také chci,aby bylo vše v souladu. Člověk se dočte všelicos, informací je až příliš a je těžké najít tu cestu a položit se do plné důvěry.. také je velmi těžké ustát okolí, které to nechápe a dělá si starosti s přípravou jídla pro nás.. před rokem a půl jsme začali bez masa,teď to chceme ještě posunout a pijeme studankovou vodu,já zatím nejsem schopná ustát to okolí, rodinu, nedělá mi to dobře.. takže se mi honí hlavou,zda něco hlídat,co vše hlídat,jak být naopak pouze v důvěře, intuici,že tělo má přesně to co potřebuje… Děkuji za názor 😊 Katka

    • Katko, jsi členka Klubu, tak napiš Evě dotaz do poradny klubu, protože tam ho určitě najde a spíš ti odpoví. Takto pod články je to vždy nejisté, protože těch je tu spoooousta. 😉

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článek12 tipů, jak v kuchyni použít sladěnku (slad)
Další článekStrašák jménem cukry – které jsou dobré, a které ne?