Čočky existuje několik stovek druhů, které se liší velikostí, barvou i konzistencí. Žádný druh se nemusí namáčet, všechny obsahují nejvíc bílkovin z celé skupiny luštěnin (kromě sóji) a prakticky žádné tuky.

Hnědá čočka

Hnědá čočka patří k jedné z mála luštěnin, kterou asi všichni známe i z dob, kdy u nás sortiment zdravé výživy neexistoval.

Červená čočka

Červená čočka vznikne oloupáním hnědočervené slupky. To vede ke zlepšení stravitelnosti a odstranění nadýmání. Červená čočka má tedy tu obrovskou výhodu, že nenadýmá a mohou ji tedy bez obav konzumovat i kojící matky.

Červená čočka obsahuje velké množství železa, vitamínu B6, kyseliny listové, selenu, fosforu a zinku. Pro tento zdroj minerálů je také považována za jako všechny luštěniny, je i červená čočka plná kvalitních rostlinných bílkovin. Zejména vegetariáni ocení chutný zdroj proteinu a železa. Díky schopnosti rovnoměrného uvolňování glukózy do krve je velmi vhodná pro diabetiky. Červená čočka je užitečná také při redukční dietě, protože díky vysokému obsahu vlákniny zasytí a zároveň působí proti zácpě.

Podle tradiční čínské medicíny čočka energeticky zvyšuje vitalitu ledvin a podporuje močení, podporuje krevní oběh a prospívá srdci.

Červená čočka je také první luštěninou, kterou předložíme malým dětem. Zpočátku přidáváme červenou čočku k zeleninovým kaším. A když si dítě přivykne nové potravině, můžeme ji podávat samotnou. Červenou čočku můžeme dávat jako příkrm již od 9. měsíce věku dítěte, ale pokud je ještě kojené, můžeme s podáváním luštěnin bez obav počkat až jednoho roku. Můžeme jen doporučit začít s luštěninami až od prvního roku, s masem ještě později.

Červená čočka loupaná se nemusí namáčet, přesto je rychle uvařená (15 minut, půlená 6 minut). Velmi snadno tak připravíte chutnou kaši či zavářku do polévky. Chutí připomíná hrách. Při tepelné úpravě se z červené čočky stane oranžovohnědá. Pokud chcete barvu zachovat, přidejte do vaření kari (ne pro malé děti) nebo kurkumu.

POZOR: červená čočka loupaná vám nevyklíčí. Vyklíčit může jen červená čočka neloupaná.

Tmavozelená čočka

Drobná čočka, která se nerozvaří. Tato čočka je také známá jako du Puy, ale tímto názvem se smí nazývat jen varianta pocházející z francouzské oblasti Le Puy-en-Velay. Jde o vyhlášený typ čočky, které se také někdy říkalo kaviár chudých. Tmavozelená čočka je nejpevnějším druhem čočky a měla by se vařit spíš na skus. Po uvaření trochu zesvětlá a má olivovou barvu.

Velká zelená čočka

Velmi podobná běžné hnědé čočce. Po uvaření má hnědo-zelenou barvu a velice podobnou chuť jako červená neloupaná čočka, zelená čočka je však možná o trochu moučnější.

Čočka beluga

Černá čočka s bílým vnitřkem je nejdrobnějším druhem čočky. Po uvaření má tmavou hnědo-zelenou barvu a zachovává si svůj tvar. Beluga krásně kontrastuje s barvami ostatních surovin v pokrmech.

Podobá se kaviáru ještě více než tmavozelená čočka, koneckonců podle kaviáru beluga také byla pojmenována. Pravděpodobně pochází z oblasti dnešní Sýrie. Má příjemnou sotva znatelnou mořskou chuť, hodí se do kombinace s mořskými řasami, do miso polévky, do salátů, ale i všude jinde.

Zajímavost: Beluga při vaření pouští barvu, připravte se na krásně světle tyrkysovou vodu.

Jak připravovat

Potřebujete z čočky kaši

  • úplně se rozvaří jen loupaná červená čočka – je pak skvělá třeba i na zahušťování
  • polorozvařit lze i ostatní druhy čočky (kromě tmavomodré a beluga)

Potřebujete celou čočku

  • zvolte tmavomodrou nebo čočku beluga

Chcete čočku nakličovat

  • použijte neloupanou čočku – červenou, hnědou, tmavozelenou, beluga

4 kg dole a jsem plná radosti a sebevědomí

Ajka: Manžel a syn, světe div se si oblíbili...

Úžasně zpracovaný kurz do naprostých deitalů

Ilona L.: Evi, váš kurz byl naprosto úžasný. Zpracovaný...

Z jídelníčku je nadšená celá rodina

Beagil: Varím podla Vaších receptov a celá rodinka je...

Ukázali jste mi cestu, jak lépe zvládnout nový životní styl

Alča K.: Získala jsem lásku a nadšení pro vaření,...

Tomu bych nevěřila: Po 3 dnech na JJ stravě mi splasklo břicho!

cihal: Zdravím vás. Začala jsem dle videa polévkami k...

Cítím se mnohem více v pohodě

Avka: Zase mě začalo bavit vařit a zjišťuji, jak...

S vámi je očista vždy příjemnější

Iva: Každý rok si říkám, že budu šetřit a...

Objevila jsem kapustu a nemohu se jí nabažit!

Stipl2: Misto cizrny sel do hrnce opeceny tempeh a...

Splaskla jsem v obličeji a mám lepší náladu

Stipl2: Po týdnu mám 2,5 kg dole a vidím,...

JJ je pro mě hodnotným zdrojem věrohodných informací

Katka: Ačkoliv maso a vajíčka mám moc ráda, články...

Děkujeme za mlíčko pro nekojené děti

Míla: Ahoj jíme jinak, chtěla bych vám poděkovat (hlavně) za...

Díky vám trávím v kuchyni víc času

Pavlaoanv0: Díky vám v kuchyni trávím víc času a...

Moje jídlo chutnalo spolužákům, kteří běžně jí sladkosti

Dagbri: Moje jídlo chutnalo spolužákovi ve škole, který dostává...

Po zvážení jsem se nestačila divit!

Eva: První týden jsem nedržela půst, byli jsme na...

Cítím se skvěle a moje tělo nasává živiny

Iva: Dobrý den, jsem velice překvapena! Moje tělo reaguje...

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů