Ječmen je skvělý při oslabeném trávení, posiluje totiž střeva, žaludek i slinivku. Kaši z něj běžně jedli staří Řekové a Římani. Je vydatná, dává sílu a svaly. Navíc snižuje hladinu cholesterolu. My ji jíme, protože nám prostě moc chutná. A takto si ji připravujeme v jednom hrnci na cestách, kde není možnost moc vyvářet.
Ingredience
Pro dvě osoby
  • 1 hrnek ječmene (bezpluchý ječmen)
  • 3 hrnky vody
  • špetka soli
  • 1 mrkev
  • kus salátu
  • pražená semínka
  • klíčky munga

Jak připravit ječnou kaši bez mléka a cukru

  1. Ječmen propereme ve studené vodě a namočíme na pár hodin nebo přes noc do hrnce.
  2. Po namáčení dáme vařit se špetkou soli.
  3. Když přijde k varu, ztlumíme na minimum a dovaříme pod pokličkou na mírném plameni do vstřebání vody.
  4. Před koncem varu dáme nahoru do hrnce očištěnou a pokrájenou mrkev, která se nám takto napaří.
  5. Po cca 40 minutách máme uvařený základ na velmi výživnou kaši.
  6. Odstavíme, rozmixujeme a můžeme podávat s napařenou mrkví, čerstvým salátem, klíčky a semínky.

Praktické

  • Množství vody je variabilní – čím více dáme vody, tím déle se bude vařit a tím bude kaše kašovitější.
  • Pokud se voda příliš brzy vyvaří, dolijeme, stejně tak můžeme dolít vodu při samotném mixování.
  • Pokud ječmen předem nenamočíme, také se uvaří, ale bude to o chviličku déle trvat a snižujeme tím jak množství živin (namáčením vznikají nové), tak stravitelnost, tedy využitelnost.
  • Namáčím a vařím obvykle rovnou větší množství a mám základ na další jídlo či dezert už připravený.

Obměna

  • Pokud nemáte po ruce bezpuchý ječmen, můžete využít broušený ječmen, tedy kroupy nebo krupky. Postup je stejný, doba varu bude kratší. U krupek můžete vynechat namáčení.
  • Do kaše můžeme pro mléčnou chuť přimíchat lžičku tahiny nebo mandlového másla, případně část vody nahradit rostlinným mlékem.
  • Zeleninu, semínka a posypky měníme podle chuti a sezóny.

Děti

  • Ječmen dáváme  dětem od roka. Pokud však děti běžně jedí pečivo, maso, sušenky apod., můžeme jim bez obav dát i ječnou kaši ve stejném věku.

Změna jídelníčku mi pomohla s problémy se spaním

Pavlína: S problémy se spaním mi opravdu pomohla až změna...

Dodáváte mi odvahu zkoušet nové

Magda: Přidávám se k ostatním Evičko, moc děkuji za...

Díky kurzu mám najednou více času na důležité věci

Monimar: Milá Evičko, utíká to a ve vánočním programu...

Vaše videorecepty jsou úžasné, každý den se zdokonaluji

Iva: Ahoj! Od 21.12. nepiju kávu, od 25.12. nejím...

Za 14 dní mám dole 5,3 kg a 5 cm v pase!

Alenaleak: Po 14 dnech mám dole 5,3 kg a...

Jsem čilejší a už konečně večer nezívám

Nahlie64: Jídla jsou výborná a moc Vám poděkovat :-)...

Objevila jsem kapustu a nemohu se jí nabažit!

Stipl2: Misto cizrny sel do hrnce opeceny tempeh a...

Nevěřila jsem, že jídlo může být tak chutné

Holajna: Dnes jsem uvařila první jídlo. Všechno bylo vynikající....

Všechny informace, které jsem si musela přečíst v knížkách, jste shrnuli

Pavlína M.: Ten článek o müsli je prostě, nejde...

Klesl mi cholesterol, glykemie i další hodnoty v krvi

Jana P.: Dobrý den, chtěla jsem vám poděkovat, za...

Jak krásný je svět, když máte zdraví

Vladka: Holky, chci Vám napsat krátký komentář. Byla jsem...

Jeden z nejsilnějších zážitků…

Kateřina: Milá Evi, také jsem chtěla poděkovat za celý kurz....

Manžel na této stravě cukrovku vyléčil

Metodej: Určitě je, manžel na této stravě v podstatě...

Je to fakt supééér! Tři týdny, tři kila. (Hana, 50 let)

Milá Evi, jsem ve Vašem klubu JJ a v kurzu...

Lepší než doktor

Mija: Krásný den všem, chtěla bych se poprvé podělit...

Úspěch: manžel vylízal i talíř

Slunivok: Skvělý recept ! Uvařila jsem si čočku na...

2 komentáře. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Dobrý den, Evi,
    mohu ječmen rozemlít a takto uvařit? Mám kamenný ruční mlýnek na obilí. Vařit kaši 40 minut ráno je sci fi 🙂

    • Urcite, Julajko, muzes pouzit i vlocky nebo krupici, pripadne si to vecer uvarit a rano jen prihrat. Jak je to namocene, tak je to uvarene mnohem driv. Teda podle toho, kolik das vody ?

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekNo Poo aneb jde to i bez šampónu II.
Další článekRybízové víno bez cukru