Které rostlinné mléko vybrat? Průvodce rostlinnými mléky

4

Výběr rostlinných mlék (tedy dle legislativy spíše nápojů) na trhu je široký. Dokonce až tak, že se v tom začínáme ztrácet. Které mléko vybrat? Které se hodí do kaše, které do jídla a které do nápojů? Pojďme si v tom udělat pořádek a jednotlivá mléka i kritéria výběru si rozebrat.

Podle čeho rostlinné mléko vybírat

  • chuť – každé mléko má jinou chuť. Některá jsou přirozeně sladší jako například kokosové, mandlové, špaldové, jiné jsou spíše neutrální jako například rýžové, specifickou chuť má mléko makové.
  • účel – pokud chcete vyrábět jogurt, hodí se sojové, protože obsahuje nejvíce bílkovin, pokud chcete mléko použít do kávy, vhodné jsou spíše neutrálnější jako rýžové nebo mandlové, do kaší se hodí jak kokosové, tak rýžové, mandlové i jiné, do kari je nejvhodnější kokosové.
  • dietetické požadavky – možná vás bude zajímat obsah proteinů, tuku nebo sacharidů.
  • složení – mléko by nemělo mít žádná aditiva, éčka, sladidla, ani umělé vitamíny a minerály.
  • cena – např. kešu a quinoa mléka jsou mnohem dražší než rýžová, mandlová nebo sojová mléka.

Čemu se u rostlinným mlék vyhnout

Než koupíte rostlinné mléko, podívejte se na jeho složení a vyhněte se těmto látkám:

1Zahušťovadla

Jedná se o různé typy gum jako je guarová, gellan nebo xantanová guma, karubiny a karageny. Tyto aditiva u mnoha lidí způsobují problémy s trávením a poškozují naše střevo.

  • Karagenan – zatímco některé studie ukazují, že je bezpečný, jiné zjistily opak. Podle vědců karagenan může způsobit zánět střev a dokonce negativně ovlivňuje inzulín (1, 2, 3). V rámci je EU povolen pro široký okruh potravin v částečně omezeném množství (byla provedena revize, že by se karagenan neměl používat pro počáteční kojeneckou výživu a potravin pro speciální lékařské účely).
  • Guarová guma – U některých dětí se kvůli konzumaci potravin s xantan gumou objevily vážné střevní problémy. (6)

2Sladidla

V dnešní době plné cukrů téměř ve všech výrobcích a potravinách, je vhodné vyhnout se dalším zbytečným cukrům a sladidlům v rostlinných mlékách. Pokud toužíte po oslazeném mléku, raději si ho oslaďte doma obilným sirupem, datlovým sirupem nebo sladem.

3Umělé vitamíny a minerály

Umělé vitamíny a minerály nejsou pro naše tělo přirozené, jsou to cizí látky. Je mnohem lepší je dodat přirozeně v celistvých potravinách jako jsou celozrnné obiloviny, luštěniny, zelenina, ovoce, semínka a ořechy. Například Alpro do svých mlék přidává umělé vitamíny, protože k výrobě mlék používají pražené ořechy, které kvůli vysoké teplotě pražení ztrácejí své přirozeně obsažené vitamíny.

4Éčka

Vyhněte se mlékům, které ve složení obsahují aditiva a éčka. Ať už se jedná o již výše zmíněná zahušťovadla nebo stabilizátory. Je to zbytečné. Na trhu existuje spousta mlék, které mají čisté složení (např. pouze voda, ingredience, ze které se mléko vyrábí, případně olej).

Jaké rostlinné mléko vybrat?

Vyrobte si mléka doma!
Je to jednoduché, levné a rychlé.
– Mandlové mléko
– Kokosové mléko
– Lískovo-mandlové mléko
– Sezamové mléko
– Ořechovo-jáhlovo-rýžové mléko

V dnešní době je na trhu k dispozici velký výběr rostlinných mlék – z různých surovin (obilovin, oříšků, semínek, luštěnin), značek, chutí (čokoládové, vanilkové, aj.), typů (RAW nebo z pražených ořechů, ošetřené vysokou teplotou) a složení (slazené, obohacené o vitamíny a minerály, s aditivy). Kromě zdravých výživ a specializovaných e-shopů, najdete rostlinná mléka už v regálech téměř každého super a hypermarketu a drogerie (např. DM).

  • Rýžové mléko – je široce dostupné i supermarketech a drogeriích. Hodí se pro každodenní používání do kaší, dezertů, kávy, jídel, smoothies, pečení aj. Je řidší (nedoporučujeme použití v pudincích, často nezhoustnou) a má sladkou chuť. Kontrolujte ale jeho složení, mělo by obsahovat pouze rýži, pitnou vodu, případně ještě olej a sůl.
  • Ovesné mléko – prodává se spíše ve specializovaných prodejnách a na e-shopech, běžně v supermarketech většinou není k dostání. Není bezlepkové, proto není vhodné pro přísné celiaky. Jeho složení by mělo obsahovat pouze oves a pitnou vodu, případně olej a sůl. Je nejvíce podobné kravskému mléku co se týče chuti a hodí se jak do slaných, tak do sladkých jídel (např. pudinky).
  • Špaldové mléko – je slaďoučké a dá se pít i jen tak samotné. Prodává se ve specializovaných zdravých výživách nebo i třeba v DM drogerii. Dá se použít jak do jídel, kaší, dezertů, smoothies, tak také do nápojů. Hodí se i pro každodenní použití.
  • Quinoa mléko – je dostupné pouze ve zdravých výživách a na e-shopech a většinou bývá dost drahé. Je bezlepkové, ale většinou ve složení najdeme obsahuje přírodní přídatné látky jako je slunečnicový lecitin a inulin, anebo sladidla. Můžete ho použít na dochucení jakýchkoliv pokrmů nebo nápojů.
  • Jáhelné mléko – v běžných regálech téměř nedostupné. Je bezlepkové, hodí se pro každodenní použití do kaší, dezertů, jídel i kávy.
  • Mandlové mléko – obsahuje velké množství minerálních látek jako je vápník, hořčík, draslík a fosfor. Toto mléko se hodí pro každodenní použití, např. do kaší, dezertů, kávy, pečení, smoothies aj. Má přirozeně sladkou chuť. U složení vždy kontrolujte, aby neobsahovalo zbytečné cukry, aroma, éčka a aditiva. Dejte si také pozor na obsah mandlí, některá mléka (jako např. Alpro) obsahují mandlí jen 2 % a mandlovou chuť dodává umělé aroma.
  • Kokosové mléko – dá se sehnat jak ve zdravých výživách, tak také asijských prodejnách a supermarketech, a to ve 2 variantách: v krabici nebo plechovce. Složení tohoto mléka pečlivě kontrolujte, protože často obsahuje nežádoucí aditiva a látky (kokosové mléko by mělo mít pouze toto složení: kokosová dužina, případně i kokosová voda, pitná voda). Pro vysoký obsah tuků a exotické suroviny, kterou je kokos, doporučujeme toto mléko spíše příležitostně, například do kari nebo pro změnu do kaše či do pokrmů, kde chceme zachovat jemnou kokosovou chuť (výborné je i v pečených sladkých i slaných pokrmech nebo smoothies).
  • Kešu mléko – opět v regálech běžně není dostupné a je drahé. Kontrolujte složení, aby neobsahovalo cukry a éčka a také se dívejte na obsah ořechů (např. Alpro dává do mléka pouze 3,1 % kešu, oproti tomu Provamel 6 %). Je méně sladké v porovnání s mandlovým mlékem, ale krémovější. Hodí se na dochucení jídel, dezertů, kaší i nápojů.
  • Lískooříškové mléko – obsahuje hodně vitamínu E a minerálů jako je vápník, hořčík a zinek. Toto mléko není běžně k dostání a většinou obsahuje (sice přírodní) přídatné látky. Hodí se na dochucení nápojů, dezertů, jídel i kaší.
  • Sojové mlékosója je ve formě mléka bez úpravy fermentací nestravitelná. Sojové mléko tedy není vhodné pro každodenní použití. Ze sójového mléka ale můžeme dělat fermentované sojové jogurty, díky čemuž se sója stane stravitelnější pro náš organismus.

Nestihnete celé otevřené mléko spotřebovat? Zamrazte si ho!
Pro jednoho člověka je celé velké balení rostlinného mléka moc a často ho nestihneme spotřebovat, než se zkazí. Pokud máte doma formičky na led, nalijte do nich mléko a nechejte si ho ve formičkách zamrazit. Pak stačí vyloupnout množství, které potřebujete a použít do pokrmů (pokud ho vložíte do teplého jídla, rozpustí se), rozmražené do nápojů, dezertů aj.

 

Děláte úžasnou osvětu – jsem nadšená!

Monika V.: Mooc děkuji. Děláte úžasnou osvětu. Já jsem...

Mám víc energie a čistší hlavu

Neli: S úklidy řádím od úterka, pěkně využívám dynamickou...

Všechny informace, které jsem si musela přečíst v knížkách, jste shrnuli

Pavlína M.: Ten článek o müsli je prostě, nejde...

Jíst jinak je to nejlepší, co mě mohlo v životě potkat

Zabazaba: Jíst jinak jsem začala kvůli své dceři s...

Díky kurzu člověk přemýšlí, co vaří

Kacezak: Tak a první týden je za námi. Jsme...

I sestřička v nemocnici si všimla, že jím zdravě

Bartoanaovj: Evi, Helčo, děkuji za práci kterou děláte. I...

Přidala se ke mně i kolegyně z práce

Hanina515: Nemám ani extra chutě, když dětem peču klasickou buchtu,...

Velký dík za kurz

Jana: Paní Evičko a Heleno, velký dík za kurz vánoce...

Děkuji, že je tady vše na jednom místě přehledně a srozumitelně

Dobrevpet: Jsem moc ráda, že jsem narazila na vaše...

Dříve jsem byla agresivní. Na JJ jsem vznášející se bytost

Market: Tak třetí den téměř za mnou a jsem...

Óda na jara a jarní očistu (Marek)

Postit se dá i s radostí a humorem, jak...

Celý kurz shrnu jedním slovem: DĚKUJI

Alenka: Milá Evi, celý kurz bych shrnula jedním slovem,...

Konečně zdravý jídelníček

Ilona71: 2,5 kg dole. Jsem moc rada za tento...

Kurz mi pomohl mnohé si uvědomit

Slechtova777: Kurz mi velmi pomohl si uvědomit, že někdy...

Úklid podle vás je super: kuchyň takový vítr dlouho nezažila

Radka: Jsem nadšená ze spousty skvělých receptů a rad....

Díky kurzu již chápu souvislosti

Ilona: Jsem šťastná, že jsem si váš kurz koupila....

Seriál: Jak na jaro

materiály
  • Stáhněte si jej a upravte jídelníček.
  • Vyhněte se nemocem a jarní únavě.
  • Jídelníček ke stažení!
  1. Vítám nápovědu, protože procházím další vlnou snahy nabízet snídaňové kaše (stále neúspěšná, stále stále) a v mlécích mám celkem zmatek. Dávněji jsem tu čítala oslavné texty na mlékovar a dost let jsem čekala, až se podobná mašinka postaví na můj stůl a problém bude vyřešen. Nicméně nestalo se (nebo mi to možná uniklo) a tak při snaze uvařit kaši blízkou tomu, co znají hoši s mlékem, nevím, po čem sáhnout. Nesmějí žádné ořechy nebo semena, tím odpadá téměř vše, co se tu běžně dá číst (mandle, kešu, ořechy kokos, sezam, mák…). Současně do obilí je divné přidávat mléko z jiného obilí, chuťově bývá obojí takové inertní a nezdá se mi, že by to krom lepšího zahušťování u ovesného mléka mělo nějaký citelný vliv. Mléka jsem zatím ale zkoušela pouze „syrová“ – namočené vločky mix s vodou a přecezeno. Pomohlo by do kaše dát mléko vařené, nebo se správně domnívám, že by to novou chuť nepřidalo? A na pití předpokládám má být pouze mléko vařené, pokud není ze semen? Díky za ujasnění 🙂

    • Tak já začnu od lesa 🙂 Tedy od nás. Když jsem začala jíst jinak, prostě jsem mléko vyřadila, do kafe si sypala sušené (v tu chvíli mi to přišlo oškllivé na chuť, tak jsem začala pít čistou meltu) a žádné mléko už jsem tedy neřešila. Vaření mi zásadně pomohla chuťově vyladit kupovaná sojová smetana. Není to úplně ideální složení, ale pro začátek to byla úleva od mléka, smetany a sýra, protože ta chuť byla prostě boží. Pokud nemají kluci problém se sójou, tak je to jedna varianta. Zrovna tak se prodávají dobré ovesné verze. Já tedy obilné kaše dělám v 99,9% jen z většího množství vody v obilí a nikdo po ničem jinem (ani nezkušené a na klasiku zvyklé návštěvy) netouží. Přidat někam ořechové máslo nebo mléko mě napadlo až po letech, co jsme takhle vařili, když jsem přemýšlela k čemu to je. A ano, ta chuť je jiná a pro někoho zajímavá, ale my to k životu nepotřebujeme, tak si myslím, že ani u vás doma by to nemusel kámen úrazu. Spíš bych řekla, že kouzlo úspěchu je v tom udělat dobře zeleninu, aby to prostě bylo „šmakózní“ 🙂 Takže ne napařená brokolice nebo ve vodě vařená mrkev, pokud to nejsou takový nadšenci jako naše holky. Pro začátečníky, sousedy a kamarády dělám přesně podle videí v Klubu https://www.jimejinak.cz/bleskova-snidane/ a https://www.jimejinak.cz/snidane-bez-pripravy-miso-polevka-a-obilna-kase-se-zeleninou/ A není problém si to ještě vylepšit: přidat česnek, kari pastu, ostré koření, pokud mají kluci rádi, nebo bylinky jako oregáno, tymián, kmín. Klidně sojovku, at to má tu pátou chuť. Navrch si nemohou dát ořechy ani semínka, ale mohlo by chutnat třeba strouhané uzené tofu či tempeh. Já miluju si kaši ještě obložit salátem, ředkvičkou, kvašenou zeleninou. Je to pro mě velmi uspokojivé a návštěvy si vždycky v takhle bohatém talíři najdou něco, co jim chutná 🙂 Kdyby to pomohlo, klidně bych dala veganský sýr, kečup bez cukru apod. Zkrátka bych zkoušela. A když by to nechtěli, tak polévka nebo polévka s obilím, polévka s chlebem nebo chleba (či jiné kváskové pečivo) s luštěninovou pomazánkou a k tomu zeleninu ve formě, která projde 😉 Do kaše se dá klidně přidat i mléko z obilí, udělá to takový smetanový dojem, podobně jako přidání ovesných vloček, není to zcela marné, zkusila bych to. Vařené mléko je stravitelnější než ze syrového zrna, takže je to lepší verze, ale nevydrží moc dlouho, tak je to asi zbytečná práce. Jinak já teď doma pár měsíců testuju NutraMilk, který dělá mléka a másla z ořechů a semen, prý v tom jde dělat i ovesné a rýžové, což jsem ještě nezkoušela, protože to fakt moc nevyužívám, ale je to drahá sranda vhodná jen pro ty, kdo na to mají doma místo a budou tím řešit jinak kupovaná drahá mléka. Klubáci mají slevu 25% https://www.jimejinak.cz/pomocnici-do-kuchyne-ti-nejlepsi-se-super-slevou/, což je zase veeeeelká úspora. Než bych to koupila, tak bych zkusila přidat mléko kupované, jestli to má vůbec cenu. Pokud jim bude chutnat kupované sojové, rýžové, ovesné, pak je to investice na zváženou. Nebo napsat ježíškovi 😉

      • Ježiš Evi moc dík! za zevrubnou odpověď, nechtěla jsem tě takhle vytížit. Začnu sojovým mlékem – opomíjené pro zkříženou reakci s mlékem a jelikož nejmladší dítě alergické na mléčnou bílkovinu, bála jsem se, aby někdo nenabídl právě tomuto dítku (riziko rozvoje alergie i na sojové je pak značné a jaksi soja je v hodně našich ochucovadlech/pochutinách/ fermentovaných bílkovinových zdrojích, to jsem nechtěla riskovat), takže soja by jim dvěma jistě nevadila, potíž je s nespotřebováváním nadbytečného množství (rýžové a ovesné mohou všichni a někam to vždycky dám, co zbude, nejmladší dítě dlouho bylo největší abonent na mléko). Potíž je, že se mi ty kupované varianty taky nezdají zrovna zázračným přínosem pro celkové zdraví, tak jsem hledala cesty, co si můžu doma sama a sojové zrovna doma asi moc nevyrobím.

        Kaše dlouhodobě dělám z vody, problém je jiný – všichni dají kaši z vody, ale nasladko. Pokud chci dělat kroky od sladké, musím cosi jiného a kaše naslano zkrátka nejdou a nejdou. Podle mě není potíž s vychucením, ono se jim prostě do kaše nechce a radši nesnídají vůbec, mají už metody bojkotu dost pokročilé. Přitom vím, že některé kaše nejstarší sní s chutí, ale nedá to ničím najevo, navenek frflá. Nejmladší to vůbec nechutná a netají se, ale ta mi zase jí kvanta jiné zeleniny a beru, jak to je, zato prostřední zeleninovou kaši prostě neochutná, nefunguje nic. On prostě nechce. Nechce pro mě, nechce pro sebe, nechce slyšet přínosy, nechce číst nechce vybírat zeleninu (dyť mami víš, že mi nechutná ŽÁDNÁ). Pokud jsem došla k závěru, že lepší kaše sladká než rohlík (ano, k tomuto jsem došla a kompromis je mé druhé jméno), dokonce mnoho prvních let byla lepší kaše mléčná než žádná, pak toto s pubertou zmizelo v kanále a jiná než mléčná sladká je výsměch. To jen že mám zase TO období a říkám si, že to přece musí přijít, kdy jim bude chybět kaše a nebudou si chtít koupit rohlík? Čtu to tady stokrát a jednou… Téma mlék mi padlo do oka, protože jsem v tom díky tomu všemu neměla úplně jasno. Běžně dohušťuju ovesnou smetanou, pokud nemám vlastní syrové ovesné, ono to krásně zahušťuje, ale taky většinou jím kaši sama…

        • Hodím ti pokračování do klubové poradny, ať to poslouží i dalším klubákům 😉

  2. Zobrazit 4 komentáře

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekKdy nám celozrnné potraviny škodí?
Další článekKokosová omáčka s hráškem