Seznam doporučené a nedoporučené zeleniny

Jaké druhy zeleniny konzumovat

Většina z nás konzumuje stále dokola jen některé druhy zeleniny, což je veliká škoda, protože pestrost a střídání zeleniny, je pro naše zdraví nezbytné. Proto je důležité zeleninu každý den střídat, nebát se neobvyklých kombinací a vyzkoušet i méně obvyklé druhy. Obohatí to nejen váš jídelníček, ale váš organismus dostane zase jiné složení minerálů.

Pravidlo tří druhů zeleniny:

Pokud si vaříte třeba polévku, dušenou zeleninu či napařujete zeleninu třeba v páře, není dobré použít v jednom jídle co nejvíce druhů zeleniny. Pokrm pak chutná a vypadá pokaždé dost podobně a nevynikne chuť jednotlivé zeleniny. Je dobré si osvojit si pravidlo maximálně tří druhů zeleniny. To znamená, použít v jednom pokrmu jeden druh kořenové, jeden kulaté a jeden druh listové zeleniny. Např: mrkev, zelí, pórek nebo petržel, cibule, kopr…

Seznam doporučené zeleniny:

Cibule, šalotka, jarní cibulka, brokolice, květák, kedluben, pórek, mrkev, petržel, celer, ředkvičky, špenát, tuřín, topinambury, batáty, kapusta, růžičková kapusta, bílé a červené zelí, ranné zelí, červená řepa, černý kořen, bílá ředkev, vodnice, daikon, mangold, špenát, hlávkový salát, polníček, ledový salát a ostatní druhy salátů, okurka, zelené natě jako pažitka, petrželová nať, řeřicha setá, kopr, kerblík, křen, nať celeru a mrkve, libeček, saturejka, bazalka, mladá nať cibule a česneku, majoránka, dobromysl (oregano), šalvěj, tymián a mnoho dalších.

Nedoporučená zelenina:

Bohužel ne každá zelenina je pro nás vhodná. Lilkovitá zelenina – brambory, rajčata, lilek a papriky obsahují toxický jed solanin, proto je nedoporučujeme konzumovat nebo alespoň jejich konzumaci omezit na minimum. V případě kloubních bolestí je dobré je vynechat úplně a většinou se kloubům uleví.

Pokud se lilkovité zeleniny nechcete zatím vzdát, konzumujte ji tak, aby vám co nejméně škodila. Což znamená jíst rajčata jen v době, kdy přirozeně zrají a raději ta vypěstované na sluníčku. U brambor je to podobné, konzumovat je jen v době kdy dozrají, skladovat je bez přístupu světla, nejíst zelené a naklíčené brambory a ty skladované konzumovat je jen do Vánoc. Jarní klíčivé brambory nejezte vůbec, ty obsahují zvýšené množství solaninu. Počkejte si raději na nové.

 

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.