Domů > Online kurzy > Jíme Jinak > 1. Zelenina

Seznam doporučené a nedoporučené zeleniny

Jaké druhy zeleniny konzumovat

Většina z nás konzumuje stále dokola jen některé druhy zeleniny, což je veliká škoda, protože pestrost a střídání zeleniny, je pro naše zdraví nezbytné. Proto je důležité zeleninu každý den střídat, nebát se neobvyklých kombinací a vyzkoušet i méně obvyklé druhy. Obohatí to nejen váš jídelníček, ale váš organismus dostane zase jiné složení minerálů.

Pravidlo tří druhů zeleniny:

Pokud si vaříte třeba polévku, dušenou zeleninu či napařujete zeleninu třeba v páře, není dobré použít v jednom jídle co nejvíce druhů zeleniny. Pokrm pak chutná a vypadá pokaždé dost podobně a nevynikne chuť jednotlivé zeleniny. Je dobré si osvojit si pravidlo maximálně tří druhů zeleniny. To znamená, použít v jednom pokrmu jeden druh kořenové, jeden kulaté a jeden druh listové zeleniny. Např: mrkev, zelí, pórek nebo petržel, cibule, kopr…

💡 TIP: Sezóna plavek je tu! Zkus tento jídelníček a sprav si postavu.

Seznam doporučené zeleniny:

Cibule, šalotka, jarní cibulka, brokolice, květák, kedluben, pórek, mrkev, petržel, celer, ředkvičky, špenát, tuřín, topinambury, batáty, kapusta, růžičková kapusta, bílé a červené zelí, ranné zelí, červená řepa, černý kořen, bílá ředkev, vodnice, daikon, mangold, špenát, hlávkový salát, polníček, ledový salát a ostatní druhy salátů, okurka, zelené natě jako pažitka, petrželová nať, řeřicha setá, kopr, kerblík, křen, nať celeru a mrkve, libeček, saturejka, bazalka, mladá nať cibule a česneku, majoránka, dobromysl (oregano), šalvěj, tymián a mnoho dalších.

Nedoporučená zelenina:

Bohužel ne každá zelenina je pro nás vhodná. Lilkovitá zelenina – brambory, rajčata, lilek a papriky obsahují toxický jed solanin, proto je nedoporučujeme konzumovat nebo alespoň jejich konzumaci omezit na minimum. V případě kloubních bolestí je dobré je vynechat úplně a většinou se kloubům uleví.

Pokud se lilkovité zeleniny nechcete zatím vzdát, konzumujte ji tak, aby vám co nejméně škodila. Což znamená jíst rajčata jen v době, kdy přirozeně zrají a raději ta vypěstované na sluníčku. U brambor je to podobné, konzumovat je jen v době kdy dozrají, skladovat je bez přístupu světla, nejíst zelené a naklíčené brambory a ty skladované konzumovat je jen do Vánoc. Jarní klíčivé brambory nejezte vůbec, ty obsahují zvýšené množství solaninu. Počkejte si raději na nové.

 

PS: Cítíš se v plavkách sebevědomě?

Pokud letos nechceš schovávat zadek pod ručník, pojď na to s námi jinak.
Chci lepší postavu!

Podklady pro kurz

K zdárnému dokončení vám pomohou i naše materiály. Některé znich si můžete přečíst již dnes, jiné se budou odemykat jak budete procházet kurzem.

Poslední komentáře v kurzu

Komentáře

Děkuji
Perfektní článek

Děkuji za článek. Velmi mi pomohl.👍

Ukázat další komentáře