Novoroční tradice velí mít k obědu čočku. Bohužel se podává většinou s uzeninou nebo vajíčkem. Tato kombinace je nejen  velmi těžko stravitelná, ale také obsahuje nadměrné množství bílkovin, což je horší než jejich nedostatek. Proto je potřeba čočky dát na talíř méně a doplnit ji ještě obilovinou a tepelně upravenou zeleninou.

Ingredience
4 porce

čočka na kyselo:

  • 250 g obyčejné čočky (namočit alespoň 1-2 hodiny předem)
  • 1 lžíce kukuřičného škrobu
  • půl lžičky saturejky, nebo estragonu (není nutné)
  • sůl
  • umeocet
  • jablečný ocet
  • cibule
  • olej

zelenina s kurkumou:

  • malá cibule
  • 1 střední mrkev
  • několik růžiček květáku, nebo brokolice
  • sůl
  • lžička oleje
  • kurkuma
  • zeleninový vývar, nebo horká voda

rýže:

  • kulatozrnná rýže
  • lžíce zlatého, nebo hnědého lněného semínka

Jak připravit novoroční jídlo:

  1. Dopoledne si namočíme asi 250 g propláchnuté čočky, aby byla hodinu až dvě namočená, pak vyměníme vodu a dáme jí vařit.
  2. Čočku na kyselo dále připravíme podle receptu.
  3. Současně dáme také vařit propláchnutou rýži se lněným semínkem v poměru 1:2,5 (rýže:voda).
  4. Jakmile začne vřít, osolíme ji a na nejnižším plameni vaříme 45-50 minut.
  5. V dalším hrnci na trošce oleje orestujeme nadrobno nakrájenou cibuli, posolíme.
  6. Na ní přidáme na šikmé kolečka nakrájenou mrkev.
  7. Chvíli restujeme, pak podlijeme horkou vodou, nebo zeleninovým vývarem.
  8. Přidáme květák, lehce poprášíme kurkumou, přikryjeme pokličkou a dusíme asi 10-15 minut do změknutí zeleniny.
  9. Na pánvičce si na větším množství oleje pomalu osmažíme cibulku na ozdobení čočky.
  10. Když k cibulce přidáme na jemné kostičky nakrájený celer, chutná po osmažení jako „špek“.
  11. Když se vše vaří a dusí, je čas připravit zelný salát s křenem viz recept.

Praktické

  • Rýži i čočku si můžeme uvařit den dopředu a pak je jen ohřát. Čerstvě připravíme akorát dušenou zeleninu, zelný salát s křenem a smaženou cibulku.

Obměna

  • Místo rýže můžeme použít jakoukoliv jinou obilovinu. Zeleninu můžeme také obměnit dle své chuti.

Děti

  • Toto jídlo je vhodné pro děti od 2 let.

Staňte se členy Klubu Jíme Jinak

Získáte videorecepty, jídelníčky, rozhovory s odborníky, rady, slevy na nákupy a online kurzy.

materiály

Po měsíci mám 5 kg dole (Hana)

Hana: Milá Evičko, ani nevíš, jak jsem vděčná za...

I večer jsem plná energie. To už jsem dlouho nezažila!

Petra: Chci moc poděkovat za super kurz. Už je...

Díky kurzu mám najednou více času na důležité věci

Monimar: Milá Evičko, utíká to a ve vánočním programu...

Každé jídlo mě překvapuje svou chutí a jednoduchostí (Michaela)

Michaela: Dnešní den je 4. dnem s Jíme jinak,...

Moje okolie si hneď všimlo, že som sa nejak „zmenšila“ (Adriana)

Adriana: Milá Evka, chcela by som ti v prvom...

Za týden co jíme jinak o čtyři kila méně

Merci 72: Krásné ráno děvčata. Chtěla bych Vám mockrát...

Jako bych měla tak trochu křídla :-) (Hana)

Hana: Po dvanáctém dni opravdu skvělý pocit, energie a...

Hlavním motivem pro mě bylo sdíleni a inspirace

Pavlína: Dámy, dobrý den. Pro mě je to dnes...

Už nikdy nechci zpět: konečně se cítím se fit

Evacernosk: Děkuji za tento kurz, přesto že jsem dané...

Děkuji za tolik receptů, nápadů a podpory v perfektním kurzu

Alkcz: Milá Evi, Helčo a Romane, Chtěla bych vám všem...

S manželem jsme zhubli, máme více energie a přidaly se i dospvívající dcery (Eliška)

Eliška: Připojuji se k děkovným reakcím. Kurz je krásně...

Jídlo je perfektní, i děti uždibují (Lada)

Lada: Dneska třetí den a jídlo za mě perfektní....

Srovnal se mi cyklus (Adriana)

Adriana: Vďaka vašim radám som zaradila do jedálnička viac...

Vaření dle JJ je jednoduché a nejsem unavená, takže to jde samo

Jana: Těch informací je hodně, ale strašně mě to...

Po 5 letech bílé krvinky v normě (Jana)

Jana: Ahojky Evi, Romane, všichni, moc děkuji za milou...

Jsem ráda, že jsem do toho šla!

Giana: Chtěla bych moc poděkovat za celé zpracování kurzu,...
  1. Dnes jsem uvařila čočkovou polévku, nadýchané řepové karbanátky s houbami, jáhlovo-batátovou kaši, nakládanou i upravenou zeleninkou.
    Krásný Nový rok všem a hlavně zdraví.

  2. V rádiu hrají Everybody hurts od R.E.M. a já postupně servíruji náš novoroční oběd. Cítím velkou vděčnost, za celý projekt Jíme Jinak. Snad po 10 letech, mě díky těmto receptům nebylo celé vánoce zle, děkuji 🙏
    Zelný salát s křenem a jablkem, bezpluchý ječmen, napařený květák s mrkví, baby špenát a posypka gomasio. Výborné jídlo, které budu velmi rád opakovat :-)

    • Aby to nebylo pořád stejné :-) Je to pro oči i pusu příjemná změna, rýže je nutričně bohatší a střeva se poléčí a pročistí o kousek víc, když je tam i semínko. Ale nedáváme ho pokaždé, aby to zase nebyla nuda.

  3. Sice nebyla doma obyčejná čočka, ale i směs lustěnin (z čočky, fazolí a hrachu) nakonec posloužila účelu a „na kyselo“ chutnala výtečně… Až to mě i manžela překvapilo ;-)

  4. I kdyz jsme to nestihli na Nový rok, i včera chutnal čočkový talíř báječně :-) tomu nejmenšímu jsem ještě čočku mixovala, ale posmakl si taky moc, takže opět díky a vše nej do roku 2013 přejeme vám oběma i celým rodinkám :-)

  5. Zobrazit všech 10 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekSváteční cibulové sušenky
Další článekNovoroční čočková polévka