Čočka je plná rostlinných bílkovin a vlákniny. Kromě toho obsahuje spousty vitamínů ze skupiny B, mnoho minerálů jako draslík, fosfor, vápník, hořčík i železo. Energeticky zvyšuje vitalitu ledvin a posiluje krevní oběh. Nesmí se jí ale sníst plný talíř, jak u nás bývá zvykem, ale jen malé množství, jako součást kompletního talíře.
Ingredience
4 porce
  • 250 g obyčejné čočky (namočit alespoň 1-2 hodiny předem)
  • 1 lžíce kukuřičného škrobu
  • půl lžičky saturejky, nebo estragonu (není nutné)
  • sůl
  • umeocet
  • jablečný ocet
  • cibule
  • olej

Jak připravit čočku na kyselo

  1. Čočku propláchneme na sítu a namočíme do studené vody alespoň na hodinu, ideálně na dvě.
  2. Vodu po namočení slijeme, čočku znovu propláchneme, zalijeme studenou vodou, přidáme koření a dáme vařit.
  3. Hlídáme množství vody, aby se nám nevyvařila, pokud jí není dost, přidáme horkou.
  4. Zhruba po půl hodině, když už je čočka měkká jí osolíme, ale ne moc, ještě tam nakonec přijde umeocet a ještě necháme 5 minut provařit.
  5. Ve trošce studené vody rozděláme lžíci škrobu a přidáme k čočce a vše ještě 5 minut povaříme. Čočka by měla díky škrobu zhoustnout.
  6. Odstavíme z plotny a dochutíme umeoctem a jablečným octem.
  7. Na oleji dáme nadrobno nakrájenou cibulku, osolíme a osmažíme do zlatova. Při podávání čočku cibulkou ozdobíme.

Praktické

  • Čočku si můžeme jen uvařit den dopředu a pak jí jenom ohřát, zahustit a dochutit.
  • Čočku (bílkovina) podáváme vždy s nějakou obilovinou (rýže, bulgur, kroupy) a tepelně upravenou zeleninou, jen tak je talíř kompletní a tělo dostane všechny aminokyseliny, které potřebuje ke stavbě svých bílkovin.
  • Pokud se jedná pouze o uvařenou i dochucenou čočku (bez cibulky) , můžeme jí v lednici skladovat i pár dní, nebo z ní udělat polévku.

Obměna

  • Místo klasické čočky můžeme použít i neloupanou červenou čočku.

Děti

  • Tento pokrm je vhodný pro děti od 2 let.

Úspěch – chutná i příteli

Iveta: Co mám uvařeno, nabízím i příteli a nezdráhá...

Kurz mě nakopl a konečně přemýšlím o tom, co jím

Lucka: Ahoj Evi a Helí, byly jste úžasné a...

Konečně mám všechny informace na jednom místě

Jitka: Dobrý den, chtěla jsem vám moc poděkovat za...

Už nemám chutě na sladké ani na maso…

Jitchramost: Cítím se skvěle, jsem překvapená, kolik mám energie...

Kurz byl nejkrásnějším dárkem, který jsem kdy dostala

Dagbri: Jsem moc ráda, že jsem na Vaše stránky...

Obdivuji vaše recepty a úžasné nápady

Lenka M.: Nejsem ortodoxní JJ, ale tuto stravu mám...

Úspěch: manžel vylízal i talíř

Slunivok: Skvělý recept ! Uvařila jsem si čočku na...

Óda na jara a jarní očistu (Marek)

Postit se dá i s radostí a humorem, jak...

Jsem v klubu již 3. rokem a je k nezaplacení!

Marie J: děkuji za Váš úžasný web. V klubu...

Bez ranní polévky to u mě už nejde

Zdlang: Devcata, jsem spokojena, jak to valim a zvladam,...

Jsem pyšná, že jím jinak

Ivkanecasova: Dobrý den, super video, moc děkuji :-). Před...

Úžasně zpracovaný kurz do naprostých deitalů

Ilona L.: Evi, váš kurz byl naprosto úžasný. Zpracovaný...

Kurz pro začátečníky

Alena: Děkuji za spoustu podnětů, které jsem na vašem...

Nákupní seznamy u receptů jsou velká pomoc

Jorebka: Mám dolů 2.5 kg. Super pocit. Děkuji za...

Děkuji za podrobné recepty, inspiraci a motivaci

Jája: Dobrý večer, jsem začátečník a tak dost nestíhám.....

Jste unavená a vyčerpaná? Posilte v zimě ledviny

Nastartujte imunitu a vyhněte se nemocem.

Je to snadné. Zjistěte, jak na to.

Stáhnout ZDARMA

  1. dětem chutnala, trošku jsem ji dosladila sirupem, byla k nerozeznání od té klasické co jsem dělávala (a to mně ji všichni vždycky chválili) 🙂

  2. Ahoj, chtěla bych se podělit o svůj tip na zahuštění čočky – protože nepoužívám škroby, tak jen trochu čočky přímo v hrnci rozmixuji tyčovým mixérem, přidám trochu teplé/horké vody, ocet, vše zamíchám a mám prima konzistenci.
    Díky za Váš recept a tip na servírování a kombinování.

  3. Asi to není nic nového, ale jelikož u nás všichni byli a jsou zvyklí na klasickou čočku, čili sladkokyselou, tak se mi osvědčilo dosladit jablečnou ovocenkou.

  4. Nezlobte se za poněkud rýpavý dotaz, ale proč považujete luštěniny za bílkoviny, když jich obsahují jen kolem 20% (a tempeh nebo tofu ještě méně. Mnohem větší část tvoří sacharidy. Proč je tedy nutné je ještě doplňovat o obiloviny, když jsou luštěniny samy o sobě “kompletní”.

    • Děkujeme za dotaz, rýpavý rozhodně není, naopak mě to podnítilo napsat článek o kompletních bílkovinách, kde vše vysvětlíme. Sem by se to nevešlo, tak sledujte prosím nové články.

  5. Zobrazit všech 6 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekSalát Coleslaw
Další článekSlepované linecké cukroví