Chia semínka jsou oblíbeným moderním superfoods celého světa. Jsou výborným zdrojem omega3 mastných kyselin a díky svým pojivovým schopnostem se používají na výrobu pudinků nebo místo vajec. Jak jsou na tom ale co se týče pesticidů a nežádoucích látek? Máme čerstvé výsledky testů z laboratoře! A taky tipy na jejich využití při zdravém vaření.

Přínosné látky chia semínek převýšily očekávání

V laboratoři bylo testováno 14 vzorků chia semínek od různých značek. Jak ze supermarketů, tak ze zdravých výživ (5 z nich v BIO kvalitě). Testovalo se množství a kvalita tuků, bílkovin a přítomnost pesticidů a mykotoxinů. „Náš nezávislý test ukázal, že ať si dáte jakákoliv z testovaných chia semínek, svému zdraví prospějete. Pátrali jsme po mykotoxinech a pesticidech, ale neúspěšně. Naopak, výskyt přínosných látek převýšil naše očekávání. Relativně vysoký průměrný obsah bílkovin (okolo 22 %) nás mile překvapil. Evidentně s tak vysokým obsahem bílkovin nepočítali ani výrobci, protože údaj na obalech byl v mnoha případech podhodnocený,“ shrnuje zjištění Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Proč jsou chia semínka hitem?

  • Drobná černá nebo bílá semínka s lehce oříškovou chutí v sobě skrývají významné množství kvalitních bílkovin.
  • Obsahují také důležité omega 3 mastné kyseliny, které se v nich nacházejí ve formě ALA (kyseliny alfa-linolenové). Omega 3 mají protizánětlivé účinky. Také snižují hladinu špatného LDL cholesterolu a působí pro dobrý vývoj a fungování mozku. Náš organismus si je nemůže vytvořit, musíme je proto přijímat ve stravě. Většinou jich míváme nedostatek.
  • Další předností chia je obsah vlákniny. Nachází se tu jak rozpustná, tak nerozpustná vláknina.
  • Chia obsahují hodně vápníku a ve významném množství se tu nacházejí i další minerály, např. hořčík a železo.
  • Chia je také bohaté na antioxidanty.
  • Jsou vhodná pro všechny věkové kategorie. Pro děti na podporu činnosti mozkové tkáně, pro osoby středního věku na dobrou funkčnost kardiovaskulárního aparátu a starším lidem k udržení dobré funkce mozku.

Tip od Jíme Jinak

Chia semínka jsou u nás poměrně nová. Náš jídelníček na nich rozhodně nestojí. Ale jsou příjemnou změnou a zpestřením jídelníčku. Dají se skvěle použít v receptech, kde chceme vynechat vajíčko, protože gelují a spojují mouku (v plackách, knedlících, moučnících apod.), snadno se z nich připravují dezerty a pudinky.

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

Dostala jsem pochvalu za skvělý krevní obraz (díky JJ stravě)

Hankaj: Včera jsem byla darovat krev a dostala jsem...

Konečně zdravý jídelníček

Ilona71: 2,5 kg dole. Jsem moc rada za tento...

Díky vám trávím v kuchyni víc času

Pavlaoanv0: Díky vám v kuchyni trávím víc času a...

Je to fakt supééér! Tři týdny, tři kila. (Hana, 50 let)

Milá Evi, jsem ve Vašem klubu JJ a v kurzu...

Moc se mi líbí nové stránky

Jana: Nové stránky jsou úžasné! Skvěle se v nich teď...

Už nikdy nechci zpět: konečně se cítím se fit

Evacernosk: Děkuji za tento kurz, přesto že jsem dané...

Cítím se neskutečně lehčí a zmizelo i bušení srdce

Jaterik: Ahoj holky, moc děkuji za skvělý program. Vaření...

Moje jídlo chutnalo spolužákům, kteří běžně jí sladkosti

Dagbri: Moje jídlo chutnalo spolužákovi ve škole, který dostává...

Máme několik kilo dole a cítíme se skvěle

Zdefal: Dobrý den, přeji všem a hlavně Vám Evi....

Nejlepší polévka. Kluci vylízali i hrnec a vaříme ji i dnes

Michaela: Prý nejlepší polévka světa a to došel zázvor....

Po 6. dni mi splasklo břicho

Market: Dnes 6. den, váha šla krásně dolů o...

Děkuji, jak se o nás krásně staráte

Tereza: Tak já také ještě jednou díky! Krásně se...

Díky JJ se mi běhá lehčeji a déle vydržím – je to tak jednoduché!

Hanka: Dobrý den, hlásím, že po dvou týdnech na...

Díky kurzu člověk přemýšlí, co vaří

Kacezak: Tak a první týden je za námi. Jsme...

Děláte úžasnou osvětu – jsem nadšená!

Monika V.: Mooc děkuji. Děláte úžasnou osvětu. Já jsem...

Manžel je ze stravy nadšený. Řekl, že už končí se slaninou!

Bára: Dala jsem na stůl polévku a najednou dcery...

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

SDÍLEJTE PŘÍSPĚVKY - získejte členství v Klubu JJ nebo jeho prodloužení. Jak to funguje?
Autorem článku je Ajka
Strava pro mne vždy byla a bude středem zájmu. Dává mi možnost žít, poznávat lépe sama sebe, učit se, rozvíjet se a růst. Mou vášní je studium, jak strava ovlivňuje, mění a uzdravuje mé tělo a následné tvoření v kuchyni. To vše budu s vámi ráda sdílet.
Předchozí článekŠvestková povidla bez cukru pečená v troubě
Další článekMoje babička a moje veganství aneb jak jsme společně pekly dort