Stále více dětí odmítá jíst maso nebo rovnou všechny živočišné výrobky. Některé děti v určitém věku odmítají jíst mrtvá zvířátka, některá to tak mají od mala. Prostě jim maso nechutná. Víte, jak má vypadat jídelníček dětí, které nejí živočišné výrobky? Mohou malé děti, které jsou ve vývinu, být vegetariáni či dokonce vegani? Jaké živiny jim mohou chybět?

Dostatek bílkovin u vegansky stravovaných dětí

Pokud dítě dostává klasické jídlo a sní všechno krom masa, budou mu chybět bílkoviny. Není tedy řešení dát mu svíčkovou a nechat ho sníst jen knedlík a omáčku, nebo u kuřete s bramborem zůstat jen na bramborách. Bílkoviny nejsou problém, ani když je dítě vegan (tedy když nejí vůbec žádné živočišné bílkoviny – maso, vejce, ani mléko či mléčné výrobky), pokud dostane kombinaci obilí a luštěnin na jednom talíři.

Obiloviny obsahují celou řadu aminokyselin, které jsou potřeba pro tvorbu proteinů v našem těle. Ale většina obilovin neobsahuje všechny esenciální aminokyseliny. To jsou ty, které si naše tělo neumí samo vyrobit a musí je dostat ve formě stravy. A podobně jsou na tom luštěniny. Když však dáte na talíř společně obilovinu a luštěninu, dostanete celou paletu aminokyselin a vaše tělo si pak samo poskládá lidskou bílkovinu jako byste navlékali korále na nit.

Pro úplnost je potřeba dodat, že když sníte kus masa, vejce nebo mléčný výrobek, vaše tělo z toho nevezme hotovou bílkovinu a nepřilepí si ji ke svalu, aby byl větší, jak si to někdy lidé představují. I živočišnou stravu musí naše trávení rozložit na jednotlivé aminokyseliny a naše tělo si z nich poskládá svojí “lidskou” bílkovinu. Rozdíl je v tom, že v mase jsou rovnou zastoupeny všechny esenciální aminokyseliny.

Jak sestavit kompletní talíř

V našich receptech narazíte na poznámky jako “aby byl talíř kompletní, přidejte…”, to je vodítko pro vás, jak jídlo doplnit, aby byla bílkovina kompletní.

Obecně pak doporučuji dělat “kompletní oběd”, kdy je na talíři zastoupena větší část obilovin, menší část luštěnin a k tomu dostatečně velká porce tepelně upravené zeleniny. Pro dokonalost můžete přidat zeleninu kvašenou a zelené natě jako posypky. To je pak skutečně dokonalé. Díky zelenině se jídlo lépe stráví a dodané živiny lépe využijí. Zelenina díky obsaženým minerálům a vitamínům kompenzuje některé antinutrienty jako je kyselina fytová apod. Ve skutečnosti tomu nemusíte vůbec rozumět, stačí si pamatovat, že talíř má tvořit obílí + trochu luštěniny + tepelně upravená zelenina.
Nemusí to být tři různé hromádky, já osobně většinou luštěniny kombinuji s velkým množstvím zeleniny. Můžete dokonce smíchat všechny tři složky do rizota apod.

Když je oběd v jídelně a není kompletní

Pokud dítě chodí do školky nebo do školy, kde je odkázáno na jídelnu a stravuje se bezmase, ale nemá kompletní oběd, je potřeba udělat kompletní večeři. Některé studie sice říkají, že není nutné, aby se luštěnina a obilí potkali v jednom jídle, ale je to tisíce let prověřená kombinace, je to chuťově velmi uspokojivé, syté a nehrozí, že se u oběda přejíte rýže a u večeře čočkou. Navíc nadbytek luštěnin také není žádoucí. A většina zdrojů uvádí, že aminokyseliny se v organismu neskladují, takže ty, které nejsou hned zabudovány do vytvářených proteinů, jsou deaminovány a dusík v nich obsažený je vyloučen jako močovina. Proto nelze konzumovat potraviny bohaté na esenciální aminokyseliny „do zásoby“, což opět nahrává tomu dát si tradiční talíř s obilím, luštěninou a zeleninou. 
Já celé roky dodržuji tuto kombinaci k obědu, někdy tak máme složenou večeři, někdy obě jídla. A když to někdy nevyjde, třeba na návštěvě nebo na výletě, tak vím, že se nic neděje, protože jinak se doma stravujeme vzorně.

Vyjádření Kanadské pediatrické společnosti:
Existují dostatečné důkazy (1, 2, 3, 4, 5, 6), že dospívající a děti na vegetariánské a veganské stravě rostou a prospívají normálně, pokud je tato strava vhodně navržena. Pokud je tedy veganská strava vedena správně, je plnohodnotná.

Co by ještě mohlo chybět

Bílkoviny tedy dětem chybět nebudou. Vitamínů a minerálů dostanou při pestré stravě a různých úpravách pokrmů také dostatek. Není tedy důvod se obávat o dostatek železa nebo vápníku, o kterých jsou mnozí přesvědčení, že je získáme jen z masa a mléka. Diskutabilní je B12, které jsme se věnovali v několika materiálech. Doporučuji je nastudovat a udělat si závěr sám, stejně jako doporučuji si projít další uvedená videa, články a rozhovory na výše uvedená témata:

Chybějící a přebývající živiny na klasické stravě u dětí
Vypadá to, jako by snad jen veganské a vegetariáské děti a dospívající museli řešit nedostatek minerálů a vitamínů. Ale není tomu tak. Klasicky se stravujícím dětem běžně chybí železo (nedostatek má okolo 10 % běžně se stravujících dětí (7)), vitamín D, B2 (proto se dětské cereálie obohacují o vitamíny skupiny B), omega 3 mastné kyseliny, vláknina, kyselina listová (děti často nejedí zeleninu), draslík a vitamín E (7, 8). Naopak mají ve stravě až o 2,5-3x více bílkovin, o 3-4x více soli, o 245 % více volných cukrů, o 83 % více nasycených mastných kyselin (9).

Veganské dítě může být mnohem zdravější než ostatní

Pokud se budete držet našich doporučení, bude vaše dítě mít pestřejší a zdravější jídelníček než všechny ostatní děti. Bude zdravé a silné. Pokud se nejedná o veganství, kdy se sice důsledně nejí maso ani jiné veganské výrobky, ale jí se cukr, pijí limonády, jedí běžně moučné výrobky apod. Takové děti jsou pak stejně churavé jako všechny ostatní. A není to tím, že nejedí živočišné výrobky, ale tím, co jedí.

Doporučení Jíme Jinak

  • Vařte podle receptů na Jíme Jinak, inspirujte se jídelníčky, které máte v Klubu a kurzech, jsou vyvážené po všech stránkách.
  • Při skládání jídelníčku, který není striktně veganský, vycházejte z doporučení v tomto článku.
  • Nezapomínejte na kvašenou zeleninu, mořské řasy a olejnatá semena, jsou skvělým zdrojem dalších cenný látek.
  • Vařte pestře – střídejte suroviny, střídejte způsoby úpravy a konzistence.
  • Naučte dítě jíst v klidu a dobře žvýkat.
  • Nestresujte se, že to není dokonalé, podívejte se, jak jsou živeny děti okolo vás. A také žijí. Vy to určitě děláte mnohem lépe!

A hlavně se o dítě nebojte

Strach je jed, nepřináší nic dobrého. Svůj strach byste mohli na dítě přenést. Pokud bude stále dokola poslouchat, že mu určitě bude chybět to či ono, pište si, že mu to začne chybět. A to i v případě, že svoje obavy nevyslovujete nahlas. Děti mají radary!

Chraňte dítě před okolím

Nenechte nevědomé lidi z vašeho okolí, aby mu do podvědomí zaseli pochybnosti. Pokud nátlak okolí nezvládáte, určitě si projděte tréninkem v kurzu Jak na babičky (Klubáci jen za 490 Kč). Pak zvládnete nejen babičky, rodinu a kamarády, ale taky kolegy nebo šéfa v práci i drsnou úřednici. Rady z tohoto programu užijete totiž i mimo talíř.

Kdy vyhledat pomoc

Pokud vaše dítě není delší dobu v pořádku, nevypadá dobře, nemá energii a je stále nemocné, je potřeba ho nechat vyšetřit, nejlépe u celostního lékaře. Nemá cenu hrát si na hrdiny a riskovat jeho zdraví. Pokud rady uvedené v tomto článku a doporučených videí nepomáhají, může mít dítě nějaký problém s trávením, alergii, psychické potíže apod. A to není radno podceňovat.

Osobní zkušenost s našimi dcerami

Původně jsem chtěla dětem začít dávat maso kolem roku a půl. Ale když toto období přišlo, připadaly mi holčičky ještě moc malé a “čisté”, vůbec se mi do toho nechtělo. Mléko, mléčné výrobky ani vejce jsem jim vůbec nedávala. Jediná živočišná složka, se kterou přišly v prvních letech života do styku, byla mateřské mléko, obě jsem kojila. Později u moře na dovolené ochutnaly rybu a tu si občas dáváme. Náš jídelníček tedy není striktně veganský (i když v porovnání s okolím je velmi veganský), dnes, když už jsou to školačky, tak na výletech nebo na návštěvě občas v něčem sníme rozmíchané vejce (většinou v polévce), je tam máslo (většinou nám na něm podusí zeleninu) či sýr (ten obsahuje většina vegetariánských jídel a ne vždy se podaří dostat jídlo bez něj). Ale doma vyrostly přesně na těch receptech, které vidíte na našich stránkách, nic jiného jsem nevařila. A dnes jsou to nejvitálnější a nejzdravější děti, co znám. Nebraly nikdy antibiotika ani běžné léky, sportují, dokonce už závodí. Jde to i bez masa, mléka a vajec. Máme to vyzkoušené!

 

Ilustrační obrázek aminokyselin zdroj: www.content.byui.edu

6 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Můj syn vyrstl na mase, prakticky do 5 let měl běžnou stravu ve školce a maso vždy miloval. Ale sní i luštěniny, miluje tempeh. Dcera do roka nechtěla moc jíst, začala až na JJ stravě, maso do 2 let nepozřela, jenom před 2. rokem snědla kousek ryby. Nyní má maso ráda,ale libové. Maso dělám tak 1x týdně, většinou rybu, občas krůtí, tuňáka ke svačině nebo na těstoviny. Není to ani tak kvůli železu,ale vit. B12. Já jsem 2 roky na JJ stravě a dělal jsem si odběry, před rokem jsem měla krevní obraz v normě a to jsem ještě kojila. Nyní po roce ho mám na dolní hranici normy, zásoby železa taky a to již rok nekojím. Jsem často nemocná, vrací se mi kvasinkové záněty, opary…Ale vrátila jsem se do práce a mám hektickejší život. Takže stres dělá taky své…

    • Díky za zkušenosti, Lentilko, děláte to skvěle. No a ten stres…to je základní žrout našich vitamínů a minerálů, když je ho moc, ani dobrá strava nepomůže. Musí se to kompenzovat odpočinkem, duševní hygienou, radostí ze života. B12 úal chybí i když se jí maso denně. Tak držíme palce, ať je stresu minimum!

  2. :-))
    Tomu rychlýmu pohybu rozumim, naše děti by taky pořád běhaly a vrtěly se…
    Když mi řikaj kamarádky, jak celej víkend nešly s dětma ven, tak mam pocit, že jejich děti musej bejt zaručeně jinej živočišnej druh!

    • Nejít s dětma jeden den ven rovná se sebevražda :-)) A to nejedí cukr apod. Jsou to akční živočichové, od mala to nepotřebuje spát apod.

  3. To jsou holky teda šikovný – v čem závodí? (pokud si to nechcete nechat pro sebe)

    U nás by bylo aktuální spíš téma “moje dítě odmítá jíst bez masa”:)

    • Dělají akrobatický rokenrol, balet se ukázal jako moc pomalý :-)) Tak hopsají, kopou kolem sebe od rána do večera, už mám skoro tik :-)) Jo jo, jsou děti, co se masa nedotknou a děti, co se bez masa nenají :-))

  4. Zobrazit všech 6 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekVeganské karamelky (bez mléka i cukru)
Další článekPohankové karbanátky s ořechy a tofu