Silvestr patří mezi svátky, kdy si většinou dáme něco víc ke snědku a pití, než obvykle. Poradíme vám, jak se zachovat, když si chcete výjimečně zamlsat a také jak zmírnit následky, pokud to prostě přeženete.

Stává se to občas každému

Někdy se to prostě stane a vy vybočíte ze svého zaběhlého stravovacího režimu. Je jedno, zda to byla plánovaná oslava či vás někdo naštval a vy jste se následně nacpali v nejbližší cukrárně nebo bistru. Důvod může být jakýkoliv, ale nemá smysl si ještě navíc dělat výčitky. Důležité je vědět, že všechno se dá napravit, a že jedno vybočení nic vážného nezpůsobí. Jak stále opakujeme, nezáleží totiž na tom, co jíme občas, ale na tom, čím se živíme pravidelně.

A může se to stát zrovna tento Silvestr, kdy jste sice naplánovali zdravé občerstvení, ale nějak se vám to celé nakonec zvrhlo.

Jak mlsat s co nejmenšími následky

Pokud se dopředu rozhodnete, že budete jíst konvenčně, zkuste vyzkoušet naše doporučení:

  • Dobře prozkoumejte nabídku a vyberte si dvě, tři dobroty, které se rozhodnete ochutnat. Je mnohem lepší pochutnat si na šunkových chlebíčcích, sýrových jednohubkách a čokoládovém dortu, než stláskat páté přes deváté.
  • Od těchto dobrot si nandejte na talířek rozumné množství. Úplně stačí 2 chlebíčky, pár jednohubek a kousek dortu. 
  • Vybrané dobroty si maximálně užijte. Jezte pomalu a co nejpečlivěji kousejte. Důkladným rozkousáním a prosliněním každého sousta ušetříte spousty energie všem trávicím orgánům a i nekvalitní jídlo se mnohem lépe stráví a vyloučí z těla ven.
  • Snažte se poslední pokrm dojíst nejpozději do 19 hodin nebo alespoň 3 hodiny před odchodem na lůžko.
  • Pokud se rozhodnete pít alkohol, vyberte si jeden druh a nepřehánějte to s množstvím. Nezapomínejte vypít ke každé deci alkoholu 2 dcl vody.

Jak zmírnit následky nadměrné konzumace

Pokud už se stalo, jste přejedení, příliš jste pili anebo jste toho stláskali moc, poradíme vám, jak to nejlépe napravit:

  • Dejte si co nejdříve umebošku. Pokud je vám po jídle těžko, nebo jste pili víc, než snesete, pomůže pomalu sníst jednu umebošku. Za pár hodin nebo ráno si dejte další. Můžete sníst postupně až tři. Výborně pomáhá i po kocovině, kdy je tělo překyselené po alkoholu a silně zásaditá umeboška pomůže překyselení vyrovnat.
  • Den po té si dejte půst. Pokud netrpíte hypoglykémií a není vám bez jídla fyzicky špatně, je ideální nechat trávení půl dne až den odpočinout. Tělo se pak lépe vypořádá s přebytky z předešlé nestřídmosti. Pijte bancha čaj, který je zásadotvorný, nebo ještě lépe čerstvě uvařený zeleninový vývar.
  • Uvařte si čerstvou miso polévku. Jako první jídlo, nebo pokud nemůžete držet půst, by měla být čerstvá miso polévka. Nejen že se vám díky zelenině a miso pastě neutralizují přebytečné kyseliny v těle, ale také vám dodá spousty důležitých minerálů a vlákniny, které potřebujete.
  • Dejte si rýži. Dalším postním pokrmem je kvalitní rýže. Buď jen se zeleninou, nebo ve formě rýžové kaše congee. Rýže je neutrální potravina a všelék. Důkladně prožvýkejte každé sousto a klidně jezte rýži celý den. Tělo nebude potřebovat moc energie na trávení a využije ji k likvidaci škod. Pokud nemůžete nic dát do úst, rozbouřený žaludek uklidní i rýžový odvar.
  • Jděte na vzduch. Je-li to možné, jděte se alespoň projít, ideálně v ostřejším tempu. Čerstvý vzduch okysličuje, dodá dobrou náladu, metabolismus se rozhýbe a rychleji se zbaví všech jedů.
  • Nic si nevyčítejte. Výčitky a stres z toho, že jsem jednou „zhřešila“ jsou pro tělo a duši ještě jedovatější, než nějaké to nekvalitní, nebo pozdě snědené jídlo, či nějaký ten alkohol. Nikdo nejsme dokonalí a proto si jednou za čas užijme bez výčitek. Teď už víme jak na to, aby nám zase brzo bylo dobře.

Seriál: Jak na jaro

materiály
  • Stáhněte si jej a upravte jídelníček.
  • Vyhněte se nemocem a jarní únavě.
  • Jídelníček ke stažení!

Moje tělo se rychle uzdravuje (Božena)

Božena: Zdravím všechny. Tak jsem zvládla i druhý půst...

Velké díky za filmový festival

Ivana: Holky, nechtělo se mi přihlašovat na festivalové stránky,...

Manžel bol najväčší oriešok (Eva)

Eva: Ahoj Evi:), moje deti majú 23 rokov (syn)...

Behám ako rybička, kila idú dole (Marta)

Marta: Milá Evička, deň po dni varím podľa Jíme...

Moc jsme si s manželem pochutnávali (Marta)

Marta: Evi, Romane, dík za stránky Jíme Jinak vůbec....

Tohle není dieta, jakou jsem zažívala dříve (Radka)

Radka: Jsem naprosto nadšená 🤩 Tohle není dieta, jakou...

S každým jídlem si říkám: „Tohle je TOP“

Eva: S každým dalším jídlem si říkám "tak tohle je...

Za těch pár korun za kurz jsem dostala nálož informací

Vlasztovka: Přesto, že podle stránek JJ jím už od...

Pořád je tu něco zajímavého a nového, ani nestíhám sledovat!

Katka: Ahoj holky, moc děkuju za stránky, čerpám z...

Mám víc energie a čistší hlavu

Neli: S úklidy řádím od úterka, pěkně využívám dynamickou...

Už po týdnu se cítím lépe a dokonce jsem zvládla i půst

Slunivok: Já jsem se radostně pustila do jarní očisty....

JJ mi změnila pohled na jídlo a dodalo sebevědomí si dělat věci po svém

Venisy: Skupina Jíme Jinak mi před šesti lety změnila...

Ta jídla jsou VYNIKAJÍCÍ (Ivana)

Ivana: Hezký den, musím říct, že jsem obědy a...

První výsledek se dostavil hned druhý den (Kaninska)

Kaninska: Hezký den všem, mám za sebou Hubneme do...

Dcerka si pochvaluje a já mám za 14 dní pryč 6 cm v pase (Daša)

Daša: Dobrý deň :-). Veľmi oceňujem prepracovanosť programu "Zhubnete...

Za týden co jíme jinak o čtyři kila méně

Merci 72: Krásné ráno děvčata. Chtěla bych Vám mockrát...