Káva je v dnešním světě zcela běžně popíjeným nápojem. Mnoho z nás si bez svého šálku kávy nedokáže představit den. Asi víte, že to zdravotně není úplně ideální. Chcete to změnit a nevíte jak na tuhle závislost? Pojďme to změnit společně! Připojte se do naší výzvy.

Proč piji kávu?

Patříte také mezi kávomily? Mezi požitkáře, kterým vůně čerstvé kávy přináší extatické pocity, nebo mezi ty, kteří bez kávy v práci nedají ani ránu? Na chvilku se zastavte a položte si otázku: Proč vlastně piji kávu?

  • Namísto plnohodnotného jídla. Mnoho lidí má kávu místo snídaně. „Nemám čas se najíst.“ Nebo místo svačiny: „Odpoledne mám v práci hlad, tak si dávám kafe s mlékem, to mě zasytí a do večeře vydržím.“ Zamyslete se a přehodnoťte své priority. Opravdu je práce důležitější než vaše tělo a pohoda? Kvalitní výživa vlastního těla by měla být jedna z hlavních priorit. Díky tomu, že se budete o své tělo lépe starat, budete výkonnější, zdraví, silní a plní energie. I bez kávy.
  • Udržení bělosti. Často uváděným důvodem pro pití kávy je potřeba se nastartovat. Buď hned po ránu nebo v práci po obědě. Někdo se potřebuje nastartovat i 5xdenně…Místo šálku kávy pro odstranění únavy se raději pořádně vyspěte a odpočiňte si. Pomůže také dobrá hydratace (vodou nebo čajem bancha), čerstvý vzduch, procházka či cvičení.
  • Chuť a zvyk. Někdo má prostě kávu rád. Voní mu, chutná mu. Nepije jí z nutnosti ale kvůli oblíbené hořké chuti. Na trhu je plno zdravějších alternativ, kterými můžete své chuťové buňky uspokojit. Brzy si je všechny představíme!

Kofein… Přítel nebo nepřítel?

Kofein, podle rostliny Coffea arabica, česky kávovník arabský, je alkaloid, který stimuluje centrální nervovou soustavu a srdeční činnost, a je zároveň nejrozšířenějším stimulantem na světě. Je to hořká, bílá, krystalická látka, jejíž purinové deriváty se vyskytují v listech, semenech a plodech nejméně 63 rostlin. Mezi nejznámější patří právě kávová zrna, dále kakaové boby, cola ořechy, čajové lístky a guarana.

Pro srovnání – 200 ml šálek obsahuje:

  •  v případě čaje přibližně 35 mg kofeinu (teinu)
  •  v případě kávy pak 220 mg kofeinu

Čas setrvání kofeinu v těle člověka, takzvaný biologický poločas rozpadu, se pohybuje mezi 3 až 10 hodinami, přičemž nejvíce působí během prvních 30-60 minut a jeho stimulační účinky mohou být pozorovány již 10 minut po spotřebování.

Nežádoucí účinky kofeinu

Kofein prokazatelně stahuje mozkové cévy a spouští sled procesů, které mají za následek zvýšenou produkci adrenalinu. Přijme-li naše tělo v krátkém časovém sledu více než 400 mg kofeinu, mohou se objevit nepříjemné pocity, dále pak nervozita, podrážděnost, červené tváře, třas rukou a cukání svalstva, hyperaktivita či poruchy spánku. U žen může tato dávka denně představovat i vyšší riziko inkontinence.

Životu nebezpečná dávka

V souvislosti s kofeinem se hovoří o tzv. životu nebezpečné dávce, což je množství, které může dospělou osobu přímo ohrozit na životě. Chcete-li zjistit, jaká je ta vaše životu nebezpečná dávka, pak dosaďte svou aktuální tělesnou váhu do jednoduché rovnice: 150 mg kofeinu × vaše váha v kg.
Pro osobu vážící 70 kg je tato dávka 10,5 g kofeinu, což odpovídá přibližně 70 šálkům kávy. Mnozí z nás tak pravidelně a dobrovolně konzumují zhruba jednu desetinu této smrtící dávky každý den.
A to jsme teprve u kofeinu. Škodlivých látek je, bohužel, v kávě ještě mnohem víc.

Pojďme to společně změnit!

Vezmeme-li v úvahu i další nežádoucí účinky kofeinu na lidský organizmus, které může pozorovat každý přímo na sobě (podrážděný či překyselený žaludek, pálení žáhy, nepravidelný srdeční rytmus – poskakování srdce, přechodné zvýšení krevního tlaku, úbytek vápníku v těle a s tím spojené komplikace, častější nucení na močení či poruchy spánku), nestojí za zvážení, jak jinak situaci řešit? Říkáte si, že byste se závislostí na kávě chtěli něco udělat, ale nevíte, jak na to? Sledujte nás a připojte se do naší týdenní výzvy.

A jak se s kávovým detoxem popere Frankieboy?

Podívejte se na první díl seriálu a dejte nám vědět, jak se vám líbí.

 

18 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Ahoj, já kávu nepotřebuji. Doma si dám cikorku s mandlovým mlékem. Pro mě je to taková společenská záležitost. Když jdu s manželem do hospůdky nebo chci jen potkat nějaké lidi, často je to to jedinné, co si můžu dát. Slazené nápoje nechci, vodu taky ne, čaj mají často jen černý a ovocný, který nepiji (nkdy mi to nechutná nebo mi to přijde horší alternativa – zdravého na tom taky nic není). Zákusek si nedám, protože mám celiakii a stejně je v tom mléko a cukr. Takže káva mi zůstává jako jedinná dobrota, kterou si tam můžu dát.

    • Tohle znám a mám fintu – nosím si s sebou vlastní sáčky melty nebo oblíbeného čaje :-)) A když náhodou někde skončím bez vlastních zdrojů, objednám si čaj a sáček nevložím. Piju horkou vodu s citrónem. Kávu mám taky spojenou s posezením s manželem, chvilku klidu. Ale s ohledem na to, co mi dělá, si to většinou dokážu odpustit :-))

  2. Ahoj! Tak já bez kávy ani ránu, jednou jsem zkoušela přestat a po třech dnech bez kávy jsem málem skončila na kapačkách. Z bolesti hlavy jsem omdlévála. Od té doby se bojím kavu vynechat. Stačí když si den nedám a už cítím jak mě tlačí hlava… 😟 Ale vzhledem k tomu, že jsem měsíc těhotná, chtěla bych přestat… Ale zatím si to neumím představit, jak to moje tělo zvládne. Hodně pracuji, odpočinku málo.

    • Míšo, to jsou krásné zprávy. No, pokud nechceš mít malého nespavce, chtělo by to přestat co nejdříve. Mám od mnoha maminek dobrou zkušenost, že je v těhotenství chuť na kafe buď přešla nebo jim z ni nebylo dobře, takže přestaly snadno. Snad to bude i tvůj případ!

  3. Podporuji všechny, kdo do toho jdou – a obdivuju ty, kteří se kávy dokážou vzdát. Já se nepřipojím. Ačkoli jím jinak už skoro 5 let, kávu jsem se rozhodla si ponechat. Mám nízký tlak (ať jím, co jím). Ten jde sice redukovat jinými prostředky, třeba červeným Lapachem, ale přišlo mi, že káva nebo čaj – vyjde to nastejno. A káva mi chutná, zatímco Lapacho žádný zvláštní požitek není. Takže jsem se rozhodla, že s kávou bude můj život lepší. Nežádoucí účinky naštěstí nepozoruju (aniž bych tím chtěla říct, že žádné nenastávají).

    • Takhle to má hodně lidí, kávu si nechávají jako takové jediné, jak bych to řekla, zahřešení? A když je člověk zdravý, tak proč ne.

  4. K tomu se přidávám ráda. Kávu jsem nikdy moc nepila a po koketování s jj jsem jí bez problémů vynechala. Ze začátku jsem občas s manželem odpoledne zasedla a dala si malé presíčko, teď mě to ani nenapadne.

    • My si takhle sedáme s manželem k meltičce. Na cestách někdy kávě neodoláme a já pak vždycky hořce lituju. Já nespím, močák bolí a manžel se při spaní mele, takže když už usnu, vzbudí mě, jak se mele 🙂

  5. No, tak já jsem kávu vysadila a místo ní jsem začala pít obilnou kávu a meltu, ale dávám si do ní sušené pohankové mléko a to taky není úplně dobré…Chci to mléko odbourat, ale nedaří se…Máca.

    • To chce čas. Mě to původně s rostlinným mlékem moc nechutnalo, tak jsem si sem tam cucla samotné obilné kávy a po čase jsem zjistila, že mi ta samotná černá obilná káva nebo melta přijdou lahodné a mléko už mě neláká.

  6. uvítám kolektivní výzvu… lítám v tom 😀 a mám vyzkoušené první 3 dny – že jsem na přesdržku a bolí mě hlava 😀

  7. Ahoj, krásná výzva, jen ne „pro mne“. 🙂 Naštěstí bez kávy můžu být, zhřeším max. jednou za měsíc a někdy ani to ne. 🙂 Nikdy jsem ji moc nepila, kdysi občas na chuť kafe s mlékem. Nechybí mi, když mám chuť, dám si meltu nebo nějakou jinou lepší verzi se sojovým mlékem. 🙂 Držím pěsti všem, kteří výzvu přijmou.Mějte se krásně.

    • Katko, to je super, že máte kávu „na háku“ 🙂 Gratulujeme a děkujeme za přání pro všechny ostatní, co se k tomuto stavu budou pokoušet propít 🙂

  8. 1male espresso denně. Mam nucený detox kavy a vina-zanet ledvin. Presne stres, nachlazeni, káva, vinko na oslavě a zadna voda. Trochu prochlazeni a jde to i bez výzvy a možná i 14 dni😁.

    • Jejda, Marcelo, cítím s vámi a držím palce, aby to šlo. Já jsem ledvinář, vím, jak to bolí a vím, jak to káva dokáže přivolat snadno zpět. Držíme palce a dejte vědět, jak se to daří zvládat.

  9. Zobrazit všech 18 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Stisknutím tlačítka souhlasíte, že zpracujeme Vaše osobní údaje (e-mail a jméno), abychom mohli komentář evidovat a zobrazit. E-mail nezveřejníme. Zásady ochrany osobních údajů.