Tyto živiny vám chybí, když jíte běžnou stravu. Jak to změnit?

Když člověk vyřadí běžné potraviny a začne jíst zdravěji, často ho ostatní (včetně lékařů) upozorňují, že by mu mohli chybět různé živiny. To by pak ale znamenalo, že běžná strava obsahuje tedy všechny potřebné živiny. Je to opravdu tak? Tak se pojďme podívat, jaké živiny chybí lidem na běžné stravě!

Toto je Alena

Aleně je 32 let a jí běžnou českou stravu. Její jídelníček vypadá například následovně:

1Jídelníček 1:

  • Snídaně: kaiserka, sýr, šunka, máslo, káva
  • Svačina: banán
  • Oběd: plněná kuřecí roláda s rýží, petrželka, kompot
  • Svačina: makový závin, káva
  • Večeře: pomazánka, cibulka, chléb

2Jídelníček 2:

  • Snídaně: cornflakes, mléko
  • Svačina: jablko
  • Oběd: boloňské špagety, sýr, okurkový salát
  • Svačina: müsli tyčinka, káva
  • Večeře: dietní párek, bramborová kaše, kyselá okurka

Alena má deficit živin

Když si Alenin jídelníček zadáme do aplikace na měření živin (např. v našem případě Cronometer), zjistíme, že:

  • nedostatek vlákniny
  • nedostatek železa, draslíku, zinku, hořčíku
  • nedostatek vitamínů C, D, E, K
  • nadbytek tuků (zejména těch nasycených)
  • nadbytek sodíku

Vzhledem k tomu, co jí, se Alena nemůže divit, že:

  • je stále unavená (nedostatek železa a draslíku),
  • má chutě na sladké (to jsou ty každovečerní sladké čokolády, oplatky a sušenky, které Alena neuvedla do jídelníčku, protože se za ně stydí),
  • vysoký krevní tlak (nadbytek soli),
  • je pořád zavodněná a nemůže zhubnout (moc tuku a jednoduchých sacharidů),
  • je pořád nemocná (nedostatek vitamínů),
  • problémy s trávením (nadbytek lepku, málo vlákniny),
  • má problémy s pokožkou – akné (nadbytek cukrů, lepku a mléčných výrobků),
  • lámavé vlasy i nehty (nedostatek vitamínu E)
  • a necítí se vůbec dobře (vzhledem k deficitu živin, pohybu i sluníčka).

Výživová doporučení pro ČR

Alena není sama. Podobnou stravu jí mnoho z nás (a nejen v ČR, deficitem živin trpí i v USA a celé Evropě). Už i výživová doporučení pro Českou republiku doporučují:

  • snížit v jídelníčcích tuk, jednoduché cukry a sůl (sodík) i živočišné bílkoviny (nadbytek ve stravě až 160 %),
  • a zvýšit příjem vlákniny, kyseliny askorbové (vitamín C), karotenů (vitamín A), vitamínu E, minerálů jako zinek, železo, selenu, hořčíku aj.

Jak z toho ven? Multivitamíny nejsou řešení

Alenu – jako asi mnohé další z nás – napadlo, že si stačí skočit do lékárny pro některý z multivitamínů, aby deficit doplnila. Až 75 % Čechů nad 25 let bere multivitamíny nebo některý z výživových doplňků, někteří z nás dokonce celoročně. Jen loni jsme za tyto doplňky stravy utratili až 6 miliard korun! Multivitamíny ale nejsou řešení.

Raději zobeme pilulky, než abychom si dali třeba misku kvašeného zelí nebo si místo masa dali luštěniny. 

Nový výzkum naznačuje, že multivitamíny a doplňky stravy nemusí být dostatečné, aby nás udržely zdravé. Živiny přijaté prostřednictvím doplňků stravy nezlepšují zdraví a dlouhověkost tak účinně jako čerstvé potraviny. „Zatímco získávání správných živin ve správném množství z potravy bylo spojeno s dlouhověkostí, to samé neplatilo pro živiny z doplňků,“ říká spoluautor studie Fang Fang Zhang (zdroj).

Pro obecnou populaci není třeba užívat potravinové doplňky,“ říká Zhang. „Je stále více důkazů, že nemají žádné výhody, takže bychom měli jíst tak, abychom dostali všechny živiny ze stravy, spíše než spoléhat se na doplňky stravy.“ Výzkumníci zjistili, že dostatek vitamínu A, vitamínu K, hořčíku, zinku a mědi je spojen s nižším rizikem dřívějšího úmrtí, ale pouze tehdy, když tyto živiny pocházejí z potravin (zdroj).

Jak snadno doplnit deficit živin a cítit se lépe

    Nevíte jak na to?

    Rádi vás naučíme krok za krokem, jak zdravě, rychle, pestře a chutně jíst, v online kurzu (zdarma). A můžete to aplikovat na celou svou rodinu.

    Chci se naučit jíst zdravě

     

    Staňte se členy Klubu Jíme Jinak

    Získáte videorecepty, jídelníčky, rozhovory s odborníky, rady, slevy na nákupy a online kurzy.

    materiály

    Objevila jsem kapustu a nemohu se jí nabažit!

    Stipl2: Misto cizrny sel do hrnce opeceny tempeh a...

    S manželem jsme zhubli, máme více energie a přidaly se i dospvívající dcery (Eliška)

    Eliška: Připojuji se k děkovným reakcím. Kurz je krásně...

    Manžel si liboval, že je to nejlepší jídlo, jaké jsem kdy udělala

    Dagbri: Napařování jsem se bála, jelikož jsem to nikdy...

    Manžel je ze stravy nadšený. Řekl, že už končí se slaninou!

    Bára: Dala jsem na stůl polévku a najednou dcery...

    Už vím, jak na to (Eva)

    Evacernosk: Evičko a Romane, mám vás oba ve své...

    Jídlo je výborné, rychlé a léčí a navíc ušetřím na nákupech

    Vherm: Ahoj všem, jsem 12. den v hubnutí do...

    9 kilo dole, odběr krve super, bez pilulek

    Mirka: Vaše stránky jsem okukovala delší dobu,ale až v únoru...

    Jsem nabitá energií a pořád se usmívám

    Spenito: Ahoj Ajko (a holky :) ), líbí se...

    Moje váha stále klesá – už je pryč 7kg a 8cm v pase (JanaŘ)

    JanaŘ: Ahoj všem, výzvu do plavek jsem zvládla začátkem...

    Upravil se mi tlak, cholesterol i astma (v 73 letech)

    Proda4: Dobrý den, patřím sice k začátečnicím ve stravování...

    Vše je teď snazší a pořád se usmívám (Petra)

    Petra: Krásnou první adventní neděli :) Jak mi to...

    Aj okolie si všimlo (Eva)

    Eva: Srdečne ďakujem, že som mohla absolvovať tento kurz....

    Díky JJ konečně můžu jíst omáčky, aniž bych přibrala

    Táňa M.: Tak si říkám, že konečně můžu svoje...

    Manžel má za 3 měsíce 9 kg dole (Dagmar)

    Dagmar: Snažíme jíst jinak cca 3,5 měsíce - a...

    Jíme jinak mi dává smysl

    Palmate: Děkuji za váš kurz. Studuji čínskou medicínu a...

    Změna jídelníčku mi pomohla s problémy se spaním

    Pavlína: S problémy se spaním mi opravdu pomohla až změna...
    1. Udělala jsem si s vámi podzimní detox, zhubla 5 kg, cítím se skvěle. Při kontrole se štítnou žlázou mi brali i krev. Výsledky krve byly perfektní, cholesterol se výrazně snížil. Řekla jsem, že se cca 2 měsíce stravuji jinak, ale paní doktorku vůbec nezajímalo, co jsem změnila, že to vedlo k takovému zlepšení. Co dodat? Iva

      • To jsou, Ivano, krásné výsledky, moc gratulujeme a máme velikou radost 😍 K (ne)reakci paní doktorky opravdu není co dodat 😉 Ale není to důležité. Vy se uzdravujete a k tomu jako bonus hubnete a to je paráda 👍👍

    2. Přesně,když jsem přišla k obvoďákovi že chci aby mně poslal na krev, že jím nějaký čas z 90% vegansky a chtěla bych vědět jak na tom jsem, …oněmněl a zeptal se mně : a je to nutné takhle jíst?…..my
      odpověď známe že :)))

      • Je to nutné? 😂😂😂 Tak to je velmi zajímavá reakce, třeba se nad tím zamyslí, až uvidí výsledky 👍

    3. Zobrazit 4 komentáře

    Komentujte
    Vaše jméno

    Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

    Předchozí článek3. Jak se odstresovat
    Další článek4. Posilujeme tělo – i netradičně :-)