Antokyany jsou zajímavou skupinou látek s pozitivním účinkem na lidské zdraví, o kterých se zase tak často nemluví. Víte, jaký účinek mají na naše zdraví a v čem je můžeme sníst?

Co jsou antokyany

Jedná se o fenolické sloučeniny antokyany, které jsou velmi významné svým červeným, fialovým a modrým zbarvením, díky němuž se hojně využívají v potravinářství jako přírodní barvivo. Barví se jimi například brusinkové džusy, vína, jogurty, zmrzliny či müsli tyčinky. Antokyany využívané jako barviva jsou v potravinách označovány jako E163. Nemusíte se ale bát, že by antokyany v této formě byly nějak škodlivé. Jejich označení vyplývá z toho, že se v potravině, která je jimi obarvená, nevyskytují přirozeně, a proto se řadí do skupiny aditiv s označením E. Z pohledu zdravé výživy je ale samozřejmě lepší tyto látky přijímat z čerstvých či průmyslově nezpracovaných potravin.

Kde se nacházejí v přirozené podobě

Tyto antokyanové pigmenty jsou přítomny v různých druzích ovoce, zeleniny, ale také obilovin či okopanin. Nejhojněji jsou zastoupeny v různých bobulovitých plodech, jako jsou borůvky, brusinky, třešně, maliny, červený rybíz, ale také v červeném zelí, růží či vlčím máku.

Znáte fialovou pšenici nebo načervenalé brambory?

Antokyany zvyšují nutriční hodnotu potravin, proto je snaha zvýšit jejich obsah například i v běžně konzumovaných pekárenských výrobcích. Toho se docílí pomocí šlechtění nejen obilovin, ale i brambor. Možná jste se již setkali s fialovou pšenicí či s načervenalými bramborami.

Co umí antokyany

Rostliny si antokyany vytváří z důvodu jejich ochrany před vnějšími negativními vlivy. Antokyany však nejsou prospěšné jen pro rostliny, ale také pro člověka. Vykazují totiž antioxidační účinky, díky kterým jsou schopné eliminovat vznik volných radikálů, a tak zabraňovat vzniku karcinogenů. Je prokázáno, že:

  • snižují riziko rakoviny tlustého střeva
  • vykazují prevenční účinky proti srdečnímu poškození, obezitě a  cukrovce
  • působí protizánětlivě a celkově posilují imunitní systém

Za syrova či tepelně upravené?

Co se týče stability antokyanů, tak jejich část vlivem vysoké teploty degraduje – to znamená, že klesá jejich zastoupení. Nejlepší variantou tedy je potraviny obsahující antokyany konzumovat čerstvé. Určitě ale neuděláte chybu, když přebytek sezonních plodů zdravě zakonzervujete a připravíte z nich marmelády či kompoty. Obsah antokyanů se sice o něco sníží, ale určitě není zanedbatelný.

Top zdroje antokyanů

Pojďme se tedy podívat na potraviny s největším zastoupením antokyanů a na jejich pozitivním účinky na zdraví. Nepochybuji o tom, že je všechny dobře znáte a sami je konzumujete, proto o důvod víc se o nich dozvědět další podrobnější informace.

1Třešně a višně

Třešně a višně představují jeden z nejbohatších zdrojů antokyanů. Díky jejich vysokému obsahu zmírňují příznaky dnového onemocnění a v zastoupení s dalšími látkami tlumí revmatoidní artritidu, atopický ekzém a obecně působí protizánětlivě. Proto zejména v letních měsících se nebojte těmito peckovinami zásobovat a z jejich přebytku si připravte marmelády či kompoty, čímž si zajistíte přísun anotkyanů i na podzim.

2Arónie (černý Jeřáb)

Arónie vykazuje jednu z největších naměřených hodnot antioxidační síly, a to především díky jejímu vysokému obsahu antokyanů. Tento antioxidant tedy účinně vychytává volné radikály, čímž brání vzniku rakoviny. Arónii můžete zařadit do svého jídelníčku v podobě čerstvých či sušených plodů, lisovaných šťáv, marmelád či džemů.

3Borůvky

Za modré zbarvení borůvek je zodpovědný další zástupce ze skupiny antokyanů, tak zvaný delfinidin, který působí mimo jiné blahodárně na náš zrak. Pokud vás trápí vyschlé a unavené oči, snažte se denně zkonzumovat alespoň 50 g lesních nebo zahradních borůvek a uvidíte, že únava očí odezní do pár dnů.

4Červené zelí

Jak už jsem zmínila výš, antokyany se nevyskytují jen v ovoci, ale také v zelenině. Důkazem toho je například červené zelí, kterému fialové zbarvení propůjčuje antokyan zvaný kyanidin. Červené zelí je dostupné i v těchto podzimních měsících, skvělé je čerstvé nakrouhané s jablkem a mrkví nebo nakládané, které vám ve spíži vydrží i několik měsíců.

5Brusinky

O brusinkách je všeobecně známo, že se využívají zejména při léčbě onemocnění močových cest. Málokdo ale ví, proč je tomu tak. Blahodárné účinky brusinek při léčbě močových cest tkví právě v hojném zastoupením antokyanů, konkrétně proantokyanidinů. Proantokyanidiny desinfikují močové cesty, čímž je zbavuje nežádoucích parazitů způsobující močové infekce. Samozřejmě brusinky jsou bohaté na další enzymy, stopové prvky a močopudné látky, které též přispívají k léčbě močových infekcí.

Strava podle Jíme Jinak

Pokud se budete inspirovat našimi sezónními jídelníčky a návodem na to, jak si poskládat svůj denní talířnemusíte jednotlivé makro ani mikro živiny řešit, počítat a hlídat. A nepotřebujete ani polykat doplňky. Pestrá sezónní strava z kvalitních surovin je na ně bohatá přirozeně a kdo má zdravé trávení, dostane z jídla vše potřebné.

 

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekToskánské Castagnaccio – kaštanový koláč
Další článekPečené kaštany