Domů > Zdravé recepty > Dezerty > Vánoční cukroví

Florentýnky – zdravé cukroví téměř bez práce

Uvařeno
bez lepku
bez cukru
bez mléka
bez vajec
sezóna zima

Toto cukroví většina z nás zná pod názvem marokánky, ale tradičně vychází z italských sušenek z Florencie, tzv. Florentýnek. Florentýnky jsou rychlé, téměř bez práce, chutné, voňavé a plné křupavých oříšků a sladkého sušeného ovoce. Na vánočním stole rozhodně nesmí chybět! Samozřejmě bez cukru, bílé mouky a živočišných výrobků.

Ingredience
  • 100 g jemných (nebo celých) ovesných vloček
  • 200 g sušeného ovoce (např. rozinky, brusinky, moruše, goji, švestky, meruňky aj.)
  • 3 lžíce obilného sirupu
  • 100 g ořechů a semínek (např. vlašské, lískové, mandle, kokos, arašídy, slunečnicová semínka aj.)
  • 1/4 lžičky kůry z BIO citronu
  • 250 ml rostlinného mléka
  • hořká čokoláda bez cukru (cca 100 g)
  • špetka soli

Janina je maminka dvou úžasných dcer a aniž by o to stála, musela najednou řešit celiakii u té mladší.

Jak připravit florentýnky (marokánky)

  1. Sušené ovoce a ořechy nakrájíme na menší kousky (nebo použijeme ořechové lupínky).
  2. Do hrnce nalijeme mléko a sirup, dáme vařit na mírný plamen.
  3. Přisypeme vločky, kůru z citronu, nakrájené ovoce, ořechy a sůl a mícháme.
  4. Uvaříme hustou kaši.
  5. Z kaše tvoříme placičky (pokud chceme křupavé, tak tenké) a klademe je na pečící papír.
  6. Pečeme v předehřáté troubě na 180°C až okraje mírně zhnědnou.
  7. Rozpustíme ve vodní lázni čokoládu a zchládlé florentýnky do nich namočíme.
  8. Necháme ztuhnout.

Praktické

  • Cukroví uchováváme v chladu.
  • Výslednou konzistenci florentýnek můžeme upravit množstvím mouky. Pokud jí dáme méně, budou křupavější, pokud více, budou měkčí.
  • Čokoládou můžeme namočit spodky cukroví, půlky (jako na fotce) anebo jen čokoládou cukroví pocákat.
  • V případě bezlepkové diety volíme bezlepkové vločky.
  • Pokud se vám nechce krájet ořechy, můžete je jednou rychle rozdrtit v mixéru, anebo použít ořechové lupínky (např. mandlové či kokosové).

Obměna

  • Ovoce, ořechy a semínka můžeme kombinovat dle chuti.
  • Místo vloček můžeme dát i mouku (celozrnnou nebo bezlepkovou).
  • Citronovou kůru můžeme nahradit i za esenciální olejíček citron nebo pomeranč, anebo úplně vynechat.
  • Pokud máme rádi koření, přidáme třeba i kardamom, perníkové, skořici aj.
  • Pokud nemáme jemné vločky, použijeme celé, anebo mix půl na půl celé a jemné.

Děti

  • Toto cukroví je vhodné pro děti od 2,5 let.

Zdravé recepty, zdravé vaření a životní styl. Tisíce receptů zdarma. Co víme, sdílíme! :-)

8 lidí už poděkovalo za článek.

Komentáře

Klub
Ševčice
21. 12. 2020

Máme hotové a jsou vážně jednoduché, rychlé a famózně chutnají! 😁👍

Klub

Kde koupím prosím hořkou čokoládu bez cukru, četla jsem složení a v každé byl cukr, děkuji

Ukázat další komentáře

Čtěte více na toho téma

Vyzkoušejte také

Domácí kakaové “OREO” sušenky (bez lepku, vegan)

Domácí alternativa ke kupovaným OREO sušenkám plným cukru. Tyto Orea jsou zcela bez lepku, cukru, bílé mouky, mléka i vajec. Ideální svačinou pro mlsné dět...

Tofu “tvarohová” náplň do štrúdlu

Luxusní “tvarohová” náplň z tofu tvarohu do štrůdlů, koláčů, buchet, palačinek nebo jen tak jako dezert.
klub
1
4

Jablečná náplň do štrúdlu

Tradiční česká jablíčková náplň do štrůdlů, koláčů, buchet, palačinek nebo jen tak jako dezert.
klub
3
39

Ovocná bublanina bez lepku, mouky, vajec a cukru. Vhodná i pro menší děti.

Nadýchaná, vlhká a tak akorát sladká buchta se šťavnatým kyselkavým ovocem. Jooo, takové milujeme. Navíc je úplně bez mouky, lepku, mléka, vajec a cukru. T...