Kolikrát za den bychom měli jíst? Teď už v tom budete mít jasno

2

Názory odborníků na množství jídel denně se značně rozcházejí. Někdo striktně doporučuje jíst 5x denně, jiný až 7x. Někdo dokonce radí jíst jen 2x denně. Jak se v tom máme vyznat? Co je tedy pro nás správně?

Je pro hubnutí nutné jíst každé 2 hodiny?

Možná jste se snažili zhubnout a výživovým poradcem vám bylo také doporučeno jíst každé 2 hodiny, abyste nevyhladověli. Nejste sami. Tato rada je v dnešním světe velmi populární. Příliš dietní jídla nás totiž příliš nezasytí a po pár hodinách máme hlad, že bychom „vyplenili lednici“. A to nikam nevede. Pro hubnutí rozhodně není nutné jíst každé 2 hodiny. Nejen, že tento režim je neudržitelný, ale také velmi zatěžuje naše trávení. 

Častým jedením si ničíme slinivku. Vzniká inzulínová rezistence.

Při konzumaci každého jídla (nejvíce u sacharidového) dochází k uvolňování hormonu inzulínu ze slinivky břišní, který zpracovává potravu – převádí cukry do buněk, aby se glukóza zpracovala na energii, kterou buňky potřebují.

Pokud jíme za den hodně často (nebo stále něco uzobáváme), často si také zvyšujeme hladinu inzulínu v krvi. Buňky, mající receptory na inzulín, se otupí (sníží se jejich citlivost) a přestanou na něj reagovat. Vzniká inzulínová rezistence.

Inzulínová rezistence způsobí vyšší hladinu inzulínu, vyšší hladinu cukru v krvi, a může vést k diabetu typu 2 a dalším zdravotním problémům jako je kardiovaskulární onemocnění, arteriální hypertenze, cukrovka 2. typu, obezita a nealkoholické ztučnění jater i nádorům (1):

  • Inzulinová rezistence zdvojnásobuje riziko pro srdeční příhodu a cévní mozkovou příhodu a podle Mezinárodní diabetické federace ztrojnásobuje riziko, že cévní mozková příhoda nebo srdeční příhoda bude smrtelná.
  • Vysoká hladina inzulinu při inzulinové rezistenci je také spojena s vyšším rizikem vzniku rakoviny močového měchýře, prsu, střeva, prostaty, děložního čípku a dělohy.
  • Vysoká hladina inzulinu podporuje růst tumorózních buněk a snižuje schopnost organismu ničit rakovinné buňky.

Jak z toho ven? Omezit počet jídel. Tím dojde ke snížení hladiny inzulínu a tělo na něj znovu získá citlivost. Studie potvrzují, že pro léčbu diabetes druhého typu jsou prospěšná 2-3 jídla denně místo dříve doporučovaných minimálně pěti.

Jak strava dle Jíme Jinak pomáhá léčit cukrovku (příběhy lidí):

Svačinky jsou trik potravinářských firem

Pokud se podíváme do historie, naši předkové rozhodně každé 2 hodiny nejedli. Jedli 3x, ale spíše 2x denně. Před tím, než šli na pole a poté, jak přišli z pole. Jakmile jsme přestali chodit na pole, začalo se jíst 3x denně. Ale svačinky jsou vynález až dnešní doby. Pravděpodobně vynález a obchodní trik potravinářských firem, kterým se hodí, abychom jedli více jejich produktů.

Základ je jíst 3x denně. Zbytek je individuální

Základní doporučení pro všechny zní jíst kvalitně 3x denně. Další jídla jsou již individuální a závisí na vašich potřebách, životním stylu, věku, aktivitě aj. Například malé děti mají menší objem žaludku a potřebují jíst častěji, také těhotné ženy a sportovci mívají větší potřebu jídla.

Máte mezi hlavními jídly hlad?

Zamyslete se, jestli jsou vaše hlavní jídla dobře sestavená (obsahují všechny potřebné složky), jíte dostatečně (viz jak velké porce mám jíst?) a naopak že neděláte nějakou z dietních chyb. Pokud je vše v pořádku, poslouchejte vaše tělo. Ze začátku přechodu na zdravou kvalitní stravu se často stává, že jíme větší porce a cítíme se nedojedení. Jakmile si tělo zvykne na vyšší příjem vlákniny, budou nám stačit i menší porce.

Během necelých 2 týdnů s Jíme Jinak jsem přestala mít chutě na sladké, jím 3x denně a mezi jídly nemám hlad! To je prostě super! Byla jsem přesvědčená, že trpím psychogenním přejídáním a teď jsem zjistila, že jsem jenom jedla špatně. Často se mi po jídle stávalo, že jsem měla potřebu se něčím dojíst, protože jsem měla pocit, že mi něco chybí. Děkuji, děkuji, děkuji JJ 🙂“  (Michaela)

Doporučení Jíme Jinak

  • Základ je jíst 3x denně kvalitní jídla z celistvých potravin, která obsahují vše, co tělo potřebuje.
  • Neuzobávat mezi jídly.
  • Svačiny si dejte podle potřeby. Sledujte signály svého těla. Pokud potřebujete svačinu, dejte si ji. Mnozí začátečníci potřebují svačinu dopoledne i odpoledne, než se tělo naučí správně pracovat s energií ze snědehého jídla. Většina lidí má z moderní stravy zničené trávení a chvíli to trvá, než začne správně pracovat slinivka a slezina. Pokud svačinu nepotřebujete, nenuťte se do ní jen proto, že to říká některý z odborníků. Za pár let to bude zase jinak.
  • Je to hlad nebo chuť? Je dobré si uvědomit, zda máte skutečně hlad nebo je to jen chuť. Chuť na sladké nám způsobují přemnožené nevhodné bakterie a oslabená slinivka a slezina. Naučte se uspokojit chuť na sladké zdravě a jako vedlejší efekt se vám srovná řada dalších zdravotních problémů a psychika.

Bývala jsem hypoglykemická, teď můžu jíst jen dvakrát denně nebo vůbec

Mám s tím osobní zkušenost. Před změnou jídelníčku jsem byla někdy až hypogklykemická. Jak jsem neměla včas další jídlo, bylo mi šoufl, někdy až na omdlení. Po snědení první dostupné porce mi bylo hned špatně. Křeče v břiše, průjem, ať jsem snědla cokoli. Říkala jsem tomu předržený hlad a dávala jsem si proto pozor, abych měla pořád co jíst. Nejvíc patrné to bylo v prvním těhotenství, kdy jsem byla schopná z hladu okusovat málem i kúru ze stromů. Po změně jídelníčku jsem zaznamenala obrovský rozdíl. Sice jsem měla ještě dlouho chuť na sladké i po dobrém velkém jídle (a porce jsem jedla obrovské), ale dalo se to vydržet! Byla to chuť, závislost, ne hlad.
Po čase se chutě srovnaly a také jsem zjistila, že mi naprosto vyhovují 3 jídla denně – snídaně, oběd a večeře. Dokonce, když děti nejsou doma, jíme někdy jen dvakrát – pozdní snídaně a brzká večeře. Běžně tak nejíme, ale víme, že to pro nás není problém, když se nemůžeme pořádně najíst přes den třeba na cestách. Zrovna tak děti vydrží půl dne bez jídla, když mají program. V létě si pro snídani přiběhnou klidně až v době oběda. Ve druhém těhotenství (to už jsem jedla 2 roky jinak) jsem vedla kurzy zdravého vaření a v zápalu vysvětlování jsem často nejedla 5 hodin a nebyl to vůbec problém. Po změně jídelníčku jsem taky začala držet s chutí půsty, tak jak to učíme v našich programech. Není mi u toho zle, normálně funguju a mám při tom čistou hlavu.
Moje zkušenost není vůbec ojedinělá, spíš naprosto běžná. Jen každému trvá jinou dobu, než se mu trávení srovná. Všem doporučuji vyrvat a dobře kousat.“ Eva Cikrytová, zakladatelka Jíme Jinak

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

Díky JJ mám více energie a 5 kg dole

Libenk: Hlavně chci moc poděkovat za Váš přístup, pořád...

Moc se mi líbí nové stránky

Jana: Nové stránky jsou úžasné! Skvěle se v nich teď...

Kojené dceři se rapidně zlepšil ekzém

Veronbak: Následkem jídla dle JJ se mé 0,75 kojené...

Váš web mě stále obohacuje

Katka: Váš web mi přináší zajímavé články, obohacuje mne...

Díky kurzu mám řád a disciplínu

Iva: Zdravím všechny v tomto kurzu už potřetí? A...

Všichni mi říkají, že jsem nějaká mladá babička – díky JJ mládnu :-)

Vlaty: Cítím se úplně super, mám dole asi 6kg....

Za 6 dní v kurzu Hubnutí do plavek má dole 1,5 kg a 4 cm v pase!

Dagmar: Jsem 6.den v kurzu Hubneme do plavek a...

poděkování

Vaše stránky jsou pro mě velkým přínosem, právě procházím...

Vaše vedení je úžasné – kila jdou dolů a nemám chuť na sladké

Marie: děkuji za další přísun informací. Už podle vás...

Nová inspirace

Andrea: Díky za kurz, sobě děkuji za odvahu za...

Mám lepší a vypnutější pleť

Evča: Ahoj Evi, nevím, jestli to se patří, přesto...

Své porce musím bránit před rodinou:-)

Adad: Dobrý den, děkuji za krásný a hlavně srozumitelný...

Děkuji, že se na JJ můžu dozvědět zásadní fakta o jídle

Maki: Musím říct, že pravda je často dost krutá..jsem...

Začátek nebyl snadný, ale výsledky jsou neuvěřitelné!

Rob: Dobrý den, skvělá práce!!! Po knihách: Fit pro život,...

Díky kurzu jsem snížila přísun chipsů a dalších nesmyslů

Gseidlova: Všechny recepty jsou vynikající. Snížila jsem výrazně přísun...
  1. Děkuji za tento článek, který mě uklidnil. Občas se mi stane, že nejen, že nemám chuť na jídlo, ale někdy ani čas se najíst nebo si uvařit. A teď mám hrůzu z toho, že si tělo udělá zásoby a já zase začnu kynout. Je to tak, že když „JÍM JINAK“, ale pouze 2x denně, neztloustu kvůli tomu? Už jsem totiž na sobě vypozorovala, že když jím málo (ale ne podle principů JÍME JINAK), začnu tloustnout. Děkuji.

    • Zjednodusene receno kdyz nasemu telu staci dve jidla denne (nesmi se nam delat zle a nesmime mit di dalsiho jidla vlci hlad) a nestrada nedostatkem zivin, nema duvod ukladat. Bezna strava je chuda na mineraly atd, telo pak radeji uklada z pocitu, ze je asi zle.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekRakovina mi vzala ženské orgány i žaludek (Blanka, 45 let)
Další článekVánoční pomerančový adzuki krém