Domů > Magazín > Blog

Oves bezpluchý

bez lepku

Oves je naše tradiční, velmi chutné a zdravé obilí. Většinou ho známe ve formě ovesných vloček.

Historie

Pravděpodobně se do Evropy dostal z Číny a Mongolska, odkud připlul na lodích před asi 3 tisíci lety jako plevel. S cíleným pěstováním začali staří Slované, kteří dokázali ocenit jeho vlastnosti hlavně u nás, v chladnější Evropě.

Ocenění se mu dostalo taky v časech válečných, kdy germánští bojovníci nazývali ovesnou kaši pokrmem bohů, a ve starém Římě pili vojáci před bojem oves namočený ve víně.

💡 TIP: Sezóna plavek je tu! Zkus tento jídelníček a sprav si postavu.

Dnes ho určitě najdeme ve většině anglických domácností v podobě “oatibix”, vloček nebo sušenek, které si děti zalévají nejčastěji mlékem ke snídani.

Je oves bezlepkový?
– ano, i ne. Většina lidí ho toleruje, ale je třeba, aby se jednalo o nekontaminovaný čistý oves. Více se o tomto tématu a společnostech, které ho vyrábí, dočtete ve článku, který se na toto téma specializuje.

Oves “v kostce”

  • ovesvysoký obsah bílkovin v dobře vstřebatelné formě s příznivým složením esenciálních aminokyselin
  • blahodárný uklidňující vliv na vystresované manažery i nevyspalé maminky díky vitamínům skupiny B a hořčíku.
  • obsahuje rozpustnou i nerozpustnou vlákninu, která na sebe váže toxické látky, čistí střeva, a díky které dokáže předcházet zácpě.
  • stabilizuje hladinu krevního cukru, pomáhá snižovat cholesterol a vysoký krevní tlak.
  • ovesné otruby se přidávají do koupele pro lidi s ekzémem a ovesná mouka obohatí pleťovou masku nebo poslouží jako peeling.
  • oblíbené zejména u sportovců a těžce pracujících, protože pomáhá navrátit energii a chuť do života. Velmi vhodný i pro děti a nemocné.

Oves a čínská medicína
Oves uklidňuje a obnovuje nervový a reprodukční systém, posiluje slinivku, slezinu, sliznici střev, žaludku, dvanácterníku a vyrovnává energii qi. Díky tomu, že napomáhá snižovat zlý cholesterol a krevní tlak, je významným pomocníkem pro naše srdce, jehož důležité období právě probíhá.

Jak připravit bezpluchý oves

Dříve byl oves u nás tak běžný, jako v Asii rýže. Také se mu tak říkalo – Evropská rýže. Většina lidí však zná jen ovesné vločky a nikdy neochutnala celý oves. Každé zrno, tedy i oves, ztrácí na hodnotě, když se poruší. Čím je starší, tím hůř. Ztrácí živiny i chuť, žlukne. Není nad celé zrno ovsa. V obchodě ho najdete většinou v sáčku s nápisem bezpluchý oves.

Jak připravit oves:

    1. Oves namočíme na 12-16 hodin.
    2. Slijeme vodu.
    3. Oves propláchneme studenou vodou.
    4. Zalijeme dvojnou až dvou a půl násobkem vody.
    5. Přivedeme k varu.
    6. Osolíme.
    7. Vaříme až do změknutí (cca 45-60 minut), nejlépe v tlakovém hrnci.

Jak použít celý oves

Tip:
Upravit oves můžeme na sladko i na slano. Ovšem pamatujeme na to, že kombinace obilí a ovoce není ideální a hodí se jen na občasné svačiny či dezerty nikoli na běžné jídlo.

  • Z celého zrna můžeme vařit přílohu místo rýže či jiné obiloviny.
  • Oves můžeme s jakoukoli další obilovinu při vaření kombinovat (např. oves s rýží). Stejně tak můžeme přidávat semínka, ořechy, řasy apod.
  • Z ovsa se dají udělat výborné knedlíky k zelí.
  • Pokud chceme dostat kaši, zdvojnásobíme množství vody a dobu varu. Po uvaření můžeme rozmixovat a dostaneme hladký krém.

Jak použít ovesné vločky

Ovesné vločky můžeme použít na:

Pozor na:
Pokud si vločky nevyrábíme, ale kupujeme je, pak dbáme na to, aby byly co nejčerstvější, nikoli žluklé. Dnes už si v některých zdravých výživách můžete koupit oves a na místě si vyrobit čerstvé vločky.

Prodávají se i jemné vločky, které doma snadno získáte pomletím těch klasických. Jemné ovesné vločky se dají použít stejně jako ty celé, jsou vhodnější například do knedlíků a karbanátků, lépe pojí. Kaše z jemných vloček je také lahodnější, a pokud vločky umeleme úplně, získáme domácí ovesnou mouku. Velmi oblíbené je využití vloček a mouky do těst kvůli dobré pojivosti. Kromě koláčů můžeme zkusit sladké ovesné placičky, slané karbanátky se zeleninou nebo ovesné sušenky.

Ovesné vločky jsou dobrým pomocníkem také na cestách, protože jsou velmi rychle uvařené. V nouzi se dají zalít vroucí vodou, nechat nabobtnat a sníst. Rozhodně to není vhodné pro každodenní konzumaci, obilí je prostě potřeba vařit, ale na vandru se to přežít pár dní dá.

V jaké formě můžeme koupit oves:
– ovesný nápoj
– ovesná smetana
– ovesné vločky
– ovesné vločky jemné
– müsli
– granola
– flajpack
– müsli bars

PS: Cítíš se v plavkách sebevědomě?

Pokud letos nechceš schovávat zadek pod ručník, pojď na to s námi jinak.
Chci lepší postavu!

Zdravé recepty, zdravé vaření a životní styl. Tisíce receptů zdarma. Co víme, sdílíme! :-)

34 lidí už poděkovalo za článek.

Komentáře

Hetto Martin
5. 8. 2016

A když mi oves došel, zkusil jsem pomlít žito nahrubo, jemněji než jako šrot a uvařit stejně jako oves. A ejhle, jako ten ove,s pěkně zhoustnul, sotva se začal vařit. Tak nyní jím žitnou, namísto ovesné kaše. Chuť je samozřejmě jiná. Co je důležité, chutná mi.

To můžu potvrdit – když si mám navločkovat oves sama, je to jen na zavářku do polévky apod. Když je po ruce manžel, podstrčím celou mísu na knedlíky či nákyp a fitko má on :-)

Ukázat další komentáře