Miluji kroupy. Ale ve vodě je vařím pořád, chtěla jsem zkusit něco nového. A tak vznikla tato chuťově velmi zajímavá příloha! Zkuste obměnit i svůj jídelníček.

Ingredience
na 2 porce

  • 0,5 šálku ječmenných krup (1/3 krup můžete nahradit hatomugi)
  • 3/4 hrnku zeleninového vývaru
  • 1 cm kus zázvoru
  • špetka soli
  • případně lotosová semínka a tygří ořechy

Jak uvařit kroupy ve vývaru

  1. Odměřené kroupy propereme ve vodě a zbavíme je nečistot. Namočíme přes noc.
  2. Ráno slijeme, propláchneme, přendáme do hrnce, zalijeme vývarem a dáme vařit.
  3. Mezitím si oloupeme a na jemno nastrouháme zázvor.
  4. Až budou kroupy vřít, osolíme, přidáme strouhaný zázvor, případně přidáme lotosová semínka a tygří ořechy (ty jsou v kombinaci s kroupami velmi dobré), zaděláme pokličkou a vaříme na nejmenším plameni 45 – 60 minut.
  5. Vypneme a pod pokličkou necháme ještě 10 minut dojít.
  6. Zamícháme a podáváme. V receptu jsou kroupy podávány spolu s na oleji orestovaným pórkem, kapustičkami a mrkví, zakáplé shoyu.

Praktické

  • Takto připravenou obilovinu můžete jíst i jako kaši, stačí přidat více vody, nebo jako přílohu k hlavnímu chodu, ale je dobrá i jen tak samotná (protože je ochucená vývarem a zázvorem) třeba se syrovou zeleninou jako svačinka nebo na cesty 🙂

Obměna

  • Takto můžete vařit ve vývaru se zázvorem jakoukoliv obilovinu. My milujeme takto připravené zejména jáhly.

Děti

  • Menším dětem obilovinu nesolíme. Mírně osolenou a spolu se zázvorem mohou až od 1,5 roku.

Hubneme do plavek online: Shoďte 5 kg za 14 dnů

6 komentářů. Jak to vidíte vy? Napište komentář.

  1. Dobrý den,

    včera jsem podle receptu uvařila. Moc mě příjemně překvapilo, jak tahle kombinace krup a zázvoru může být dobrá ;). Děkuji za další recept, který
    zařadíme do našeho výběru jídel.

    Dana

  2. Ajko, díky za tip. Nedaly by se kroupy ve vývaru už namáčet? U obilovin se namáčecí voda údajně nemá slévat. Nevím, proč to je, ale ze setrvačnosti mám tendenci to dodržovat.

    • Milá Ivo, já osobně bych kroupy máčet do vývaru nedávala. To je můj pocit. Vývar by měl být v lednici a myslím si, že by to začalo kvasit, ale asi ne tak, jak bychom chtěli. Ohledně slévání vody. Píšu teď na toto téma odborný článek na základě moderních studií a informací, brzy bude dostupný pro všechny klubáky, tam se pak dozvíte všechny důležité informace, jak obiloviny, ale i luštěniny, ořechy a semínka nejlépe připravovat, aby jste z nich získala všechny důležité živiny. Nebudu to teď tady asi rozebírat, jen ve zkratce – voda by se měla vylévat jak z luštěnin, tak z obilí (zrna obsahují totiž antinutrienty, které se máčením částečně dostanou do vody a pokud ji neslijete, tak se zase absorbují do zrna, protože var je téměř nezničí, ale více již brzy ve speciálním článku v klubu) 😉 To o slévání vody se říká, nevím, kde to vzniklo, protože se tím ztrácí i minerály. Je to pravda, částečně se některé dostanou do vody, ale antinutrienty minerály stejně zablokují, takže se do těla nevstřebají. Proto je vhodné třeba při vaření obilovin přidat řasu kombu nebo cokoliv minerálově bohatého (třeba listy bylin, např. pampelišky) 🙂 Pak minerály zase pokrmu navrátíte.

      • Já jsem informaci o neslévání namáčecí vody z obilovin poprvé četla v knize V. Strnadelové, vodu ale slévám, pak ještě proplachuji. To samé u luštěnin, ořechů a semínek – musejí se probudit, aby nám udělaly dobře:)

  3. Zobrazit všech 6 komentářů

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekMandlová prsíčka
Další článekZeleninová polévka s nudlemi