Jsou tu Vánoce - čas hojnosti a dopřávání si. Kdo by odolal cukroví, vánočce, salátu, řízku, punči a dalším dobrotám? Od toho přeci ty Vánoce jsou... Pro zajímavost přinášíme pár čísel, jak na tom ty klasické vánoční dobroty. Třeba takových 10 kusů vanilkových rohlíčků spálíme za skoro 2 hodiny chůze. Jak je na tom vaše oblíbené cukroví? Mrkněte do článku.

Nejkaloričtější dobroty

To, že jsou klasické vánoční dobroty ne moc zdravé, tušíme asi téměř všichni. Základem klasického cukroví je nešťastná kombinace bílé mouky, tuku a cukru. Štědrovečerní menu je opět kombinace velkého množství sacharidů a tuků. Pojďme se podívat, jak velké kalorické bomby tyto dobroty jsou:

1Cukroví 

Se 100 g klasického domácího cukroví sníme zhruba 1/3 denního energetického přijmu běžného člověka (kaloricky jako jedno hlavní jídlo). A kolik je 100 g cukroví? Záleží na druhu. Může to být třeba 10 kousků lineckého nebo vanilkových rohlíčků, 7 pracen nebo třeba 5 těžších vosích hnízd. A to je během chvilky reální spořádat.

  • vanilkový rohlíček (12 g) – 280 kJ (na 100 g 2350 kJ)
  • linecké kolečko s džemem (15 g) – 350 kJ (na 100 g 2300 kJ)
  • linecké kolečko s krémem (20 g) – 560 kJ (na 100 g 2400 kJ)
  • vosí hnízdo plněné máslovou náplní (25 g) – 530 kJ (na 100 g 2100 kJ)
  • kokosky (10 g) – 180 kJ (na 100 g 1800 kJ)
  • ořechové kuličky (15 g) – 320 kJ (na 100 g 2100 kJ)
  • plněný ořech (20 g) – 500 kJ (na 100 g 2500 kJ)
  • pracny (20 g) – 470 kJ (na 100 g 2350 kJ)
  • perníček (15 g) – 270 kJ (na 100 g 1800 kJ)
  • plněné sušené švestky v čokoládě (10 g) – 160 kJ (na 100 g 1600 kJ)
  • sněhové pusinky (5 g) – 80 kJ (na 100 g 1600 kJ)

Za jak dlouho 100 g cukroví spálíme sportem?

Pro zajímavost (a uvědomění, jak velkou kalorickou bombou cukroví je) uvádíme, za jak dlouho sportem spálíme 100 g snědeného klasického cukroví:
– cca 2 h chůze
– cca 45 min na běžkách
– cca 1 h na snowboardu
– cca 1,5 h bruslení
– cca 30 m spinningu
– cca 1 h na lyžích

2Další dobroty

Vánoce samozřejmě nejsou jen o cukroví. Tradiční je vánočka, kterou si namažeme pořádnou dávkou másla a džemu, nějaký ten vánoční nápoj a na večeři klasika – řízek a salát. Tam to naskakuje samo…

  • plátek vánočky (50 g) – 700 kJ
  • plátek vánočky s máslem (50 g vánočky + 10 g másla) – 1000 kJ
  • vánoční punč (250 ml) – 1070 kJ
  • vánoční svařák (250 ml) – 1100 kJ
  • smažený kapr (150 g) – 1700 kJ
  • bramborový salát s majonézou (200 g) – 1300 kJ

Na stres o Vánocích není místo – ani na ten z jídla

Vánoce by měly být hlavně svátky klidu a pohody, které bychom si měli užít a ne protrpět nebo se stresovat – a to ani z jídla. 

Bez cukroví a dalších dobrot, které k Vánocům patří, se obejde jen málokdo. 

Nejlepší je samozřejmě udělat si zdravější verzi z celistvých potravin – jak cukroví, tak vánočky i štědrovečerního menu. Nebudeme tak jíst pouhé „prázdné kalorie“ (jako v případě dobrot z bílého cukru a mouky), ale dodáme tělu živiny z přirozených a celistvých ingrediencí.

Pokud jsme se ale rozhodli pro klasické české vánoční menu, protože si nechceme nic odpírat, je to v pořádku. Tak si ho pojďme náležitě užít – dejme si menší porci a vědomě si ho vychutnejme.

Na čem záleží, je množství

Často se nám stává, že (nejen) cukroví sníme opravdu velké množství, protože nám každý ten jednotlivý malý kousek cukroví přijde zanedbatelný – vanilkový rohlíček sem, linecké tam. Ani vlastně nevíme, kolik jsme toho u povídání s rodinou nebo sledování pohádek snědli a ve většině případů jsme si ho ani nevychutnali. A právě to je ta chyba. Pojďme se letos zaměřit na to, co jíme a opravdu si to vychutnat.

Uvědomte si hodnotu potravin, které jíte

Pokud nechceme po svátcích smutnit, že jsme přibrali dvě až tři kila a nevejdeme se do oblíbené sukně (kalhot) a vypadáme teď hrozně, zamysleme se ještě předtím, než jen tak sníme další kousek cukroví.

Dnešní článek nemá za úkol vás vystrašit nebo vám zakázat jíst klasické cukroví, ale spíše pomoci si uvědomit hodnotu těchto dobrot a podle svého uvážení s tím pak naložit.

Co si z toho vzít

Přečtěte si také…
– Pokud jste to s jídlem či pitím přehnali a není vám dobře, mrkněte, jak to napravit.
– Mrkněte na tyto 4 vánoční pasti, které kazí štíhlou linii a jak na ně.

  • Uvědomte si, že skoro všechny klasické vánoční dobroty jsou kalorické bomby, které tělu nedodají příliš mnoho živin. Tak s nimi i zacházejte.
  • Množství je to, na čem záleží. Pokud chcete, není problém si vánoční dobroty dopřát, ale dejte si menší množství a řádně si to vychutnejte.
  • Získanou energii z vánočních dobrot využijte ke sportu – běžně si zabruslit, na procházku, zaběhat, zacvičte si vaši oblíbenou jógovou sestavu.
 

Už po týdnu se cítím lépe a dokonce jsem zvládla i půst

Slunivok: Já jsem se radostně pustila do jarní očisty....

Děkuji za cenné vychytávky a úžasnou motivaci

Annabirke S.: Ahoj Evi. O pochvalu nemáte nouzi, ale...

Díky vašim stránkách se konečně orientuji ve zdravé výživě

Hana M.: Chtěla bych vám poděkovat za úžasnou práci, kterou...

Splaskla jsem v obličeji a mám lepší náladu

Stipl2: Po týdnu mám 2,5 kg dole a vidím,...

Díky kurzu již chápu souvislosti

Ilona: Jsem šťastná, že jsem si váš kurz koupila....

Děláte úžasnou osvětu – jsem nadšená!

Monika V.: Mooc děkuji. Děláte úžasnou osvětu. Já jsem...

Hlavním motivem pro mě bylo sdíleni a inspirace

Pavlína: Dámy, dobrý den. Pro mě je to dnes...

Manžel je ze stravy nadšený. Řekl, že už končí se slaninou!

Bára: Dala jsem na stůl polévku a najednou dcery...

Moje tělo po vašem jídle přede blahem

Verulka: Ja som tak nadšená 😀 Kvôli svojím zdravotným...

Nevěřila jsem, že dokážu být bez čokolády

Marcella H.: Březen byl můj první měsíc, kdy jsem se...

Pochutnali jsme si a v bříšku máme jak v pokojíčku

Martya: No to jsme si pochutnali. Jak říkala moje...

Zbavila jsem se zánětu v rameni

Jitka M.: srdečně Vás zdravím a děkuji Vám za spoustu...

Cítím se skvěle a moje tělo nasává živiny

Iva: Dobrý den, jsem velice překvapena! Moje tělo reaguje...

Děkuji, že se na JJ můžu dozvědět zásadní fakta o jídle

Maki: Musím říct, že pravda je často dost krutá..jsem...

Objevila jsem kapustu a nemohu se jí nabažit!

Stipl2: Misto cizrny sel do hrnce opeceny tempeh a...

Hlavní je ten pocit, jak se po kurzu cítím!

Alko: Splaskla jsem přes prsa o 6 cm, v...

Seriál: Jak na jaro

materiály
  • Stáhněte si jej a upravte jídelníček.
  • Vyhněte se nemocem a jarní únavě.
  • Jídelníček ke stažení!

Jak to vidíte vy? Napište komentář.

Komentujte
Vaše jméno

Jméno uložíme a zobrazíme, váš e-mail nezveřejníme. Zásady ochrany údajů.

Předchozí článekKrásné Vánoce a chutný nový rok
Další článekPrvní pomoc – aneb co dělat, když se přejíme nebo opijeme